Flashback bygger pepparkakshus!
2010-03-12, 00:37
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moviemovie
Nu har jag verkligen försökt tabba denna låt och kollat på tipsen som "wzbz" gav mig. Men det är fortfarande det tredje ackordet som inte låter riktigt bra.

Det här är vad jag har hittills:
Kod:
e |-------------------------------------------------------------------|
B |-----------3---------------3---------------3----------------3------|
G |---------------0---------------0---------------0----------------0--|
D |---2---2-----------2---2-----------0---0------------2---2----------|
A |--------------------------------------------------0---0---0---0----|
E |-0---0---0---0---0---0---0---0---3---3---3---3---------------------|

Är ingen expert på hur det ska vara med avstånden mellan. Men lyssna på låten så får man in känslan, typ.

http://www.youtube.com/watch?v=gq1H0vwQ_Ds

Kan någon hjälpa mig på vägen. Vad är det som låter bra? Vad är det som fattas? Vad kan göras bättre?

Själv tycker jag att det låter ganska bra fram till det där tredje ackordet.

Ska det vara med något mer ackord? Någon som tycker att det låter bra, det som jag tabbat hittills?

All hjälp uppskattas!
Citera
2010-03-12, 07:03
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ska det vara med något mer ackord? Någon som tycker att det låter bra, det som jag tabbat hittills?

All hjälp uppskattas!

Kan du sammanfatta de tips du fått tidigare? Vid en snabb genomlyssning tycker jag att det verkar rätt enkelt. Han låter lillfingret ligga kvar på andrasträngens tredje band, medan han växlar övriga ackordstoner till Em, C G Am och några till. Kan kolla mer i morgon om du inte då fått hjälp av någon annan.
Citera
2010-03-12, 17:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hampus9496
Kan någon tabba Mind Flowers av Ultimate Spinach? Kan inte begära att ni ska tabba hela för den är rätt lång, men iallafall ackorden och vilken skala solona spelas i kanske?

här har ni låten om ni vill lyssna http://www.youtube.com/watch?v=aZtZRmlqQSE

Ok nu har jag kommit fram till att ackorden är D C Bb G F. Man plockar ackorden lite som man vill genom låten. Kan någon nu förklara vilken skala jag ska spela över den här ackordföljden så att jag kan improvisera på alla leadguitar delarna?
Citera
2010-03-12, 23:22
Medlem
Satt och letade lite relativt enkla men vackra solon(akustisk gitarr) och fann denna http://www.youtube.com/watch?v=8bV_aEkM5Jw
Försöker höra hur han spelar men också se, men jag får inte till det så det låter riktigt bra. Någon har postat tabs i kommentarerna men de stämmer inte med hur han spelar. Skulle någon vilja vara så vänlig att ta ut den skulle jag vara så vansinnigt tacksam!
Citera
2010-03-13, 01:30
Medlem
wzbzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arnthor
Satt och letade lite relativt enkla men vackra solon(akustisk gitarr) och fann denna http://www.youtube.com/watch?v=8bV_aEkM5Jw
Försöker höra hur han spelar men också se, men jag får inte till det så det låter riktigt bra. Någon har postat tabs i kommentarerna men de stämmer inte med hur han spelar. Skulle någon vilja vara så vänlig att ta ut den skulle jag vara så vansinnigt tacksam!
Vafan?? Jag tabbade ju ut den åt dig för två månader sen. Du sa ju tom "tack"!
https://www.flashback.org/sp20922339
https://www.flashback.org/sp20956678
Citera
2010-03-13, 02:55
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-moll
Kan du sammanfatta de tips du fått tidigare? Vid en snabb genomlyssning tycker jag att det verkar rätt enkelt. Han låter lillfingret ligga kvar på andrasträngens tredje band, medan han växlar övriga ackordstoner till Em, C G Am och några till. Kan kolla mer i morgon om du inte då fått hjälp av någon annan.

Jo, det kan mycket väl vara så. Jag är inte en speciellt erfaren tabbare så är väldigt självkritisk och tror knappat att det jag tabbat kan vara korrekt. Vill helst ha en bekräftelse av någon som har lite mer erfarenhet. Att någon annan lyssnar på det och bedömer.

Men det du sa med att han låter lillfingret ligga kvar på B-strängen på tredje bandet låter vettigt. Det har jag som du ser även tabbat. Men testa och spela det jag tabbat tillsammans med youtube-videon. Sen vore det guld om du kunde kommentera vad du tycker.
Citera
2010-03-13, 14:08
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Jo, det kan mycket väl vara så. Jag är inte en speciellt erfaren tabbare så är väldigt självkritisk och tror knappat att det jag tabbat kan vara korrekt. Vill helst ha en bekräftelse av någon som har lite mer erfarenhet. Att någon annan lyssnar på det och bedömer.

Men det du sa med att han låter lillfingret ligga kvar på B-strängen på tredje bandet låter vettigt. Det har jag som du ser även tabbat. Men testa och spela det jag tabbat tillsammans med youtube-videon. Sen vore det guld om du kunde kommentera vad du tycker.

Dina tabb börjar bra, men ackordsbytet leder till ett Cmaj7, (5:e strängens tredje band, 4:e strängens andra) där släpper han faktiskt lillfingret och kör lös andrasträng! Och det gör han inne i låten också ibland. Dom två sista ackorden innan refrängen är ett G med B i basen följt av ett D.
Citera
2010-03-13, 20:53
Medlem
moviemovies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av g-moll
Dina tabb börjar bra, men ackordsbytet leder till ett Cmaj7, (5:e strängens tredje band, 4:e strängens andra) där släpper han faktiskt lillfingret och kör lös andrasträng! Och det gör han inne i låten också ibland. Dom två sista ackorden innan refrängen är ett G med B i basen följt av ett D.

Ackordbytet? Menar du så här?

Att istället för så här som jag visade tidigare...
Kod:
Så byter man ut mot den andra biten?
Kod:
B |-----------3---------------0---------------3----------------3------|
D |---2---2-----------2---2-----------0---0-------------2---2---------|
A |-----------------3---3---3---3---------------------0---0---0---0---|
E |-0---0---0---0-------------------3---3---3---3---------------------|

Det låter lite skumt faktiskt. Eller har jag gjort fel? Ska man köra den första biten två gånger som vanligt och sen köra på det som jag la in?

Tack för att du tar din tid!
Citera
2010-03-14, 00:35
Bannlyst
Hallå där! Skulle någon kunna tabba Until the End av Breaking Benjamin?
Citera
2010-03-14, 11:12
Medlem
Mr.Cookiepantss avatar
Skulle uppskatta ifall någon kunde tabba låten Slow Motion av Third eye blind. Jag har endast hittat en tab som verkar helt fel, utöver det har jag bara hittat chords.

Försökt lite själv, men min kunskap vad gäller att efterlikna andra låtar är inte någonting som bör hänga i en gran.
Citera
2010-03-14, 12:20
Medlem
g-molls avatar
Citat:
Ackordbytet? Menar du så här?

Att istället för så här som jag visade tidigare...
Kod:
Så byter man ut mot den andra biten?
Kod:
B |-----------3---------------0---------------3----------------3------|
D |---2---2-----------2---2-----------0---0-------------2---2---------|
A |-----------------3---3---3---3---------------------0---0---0---0---|
E |-0---0---0---0-------------------3---3---3---3---------------------|

Det låter lite skumt faktiskt. Eller har jag gjort fel? Ska man köra den första biten två gånger som vanligt och sen köra på det som jag la in?

Tack för att du tar din tid!

Nu tycker jag du har fått in rätt toner! Var tycker du det låter skumt?
Citera
2010-03-15, 15:19
Bannlyst
Kan någon tabba ut Social siberia - Lone gunman även Outbox monster med samma artist.
Finns på spotify ev. http://www.myspace.com/panicandaction

Det är introt jag är intresserad av.
Senast redigerad av Fralleee 2010-03-15 kl. 15:24.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in