2008-09-10, 17:57
Medlem
Jag har en SunOS 5.8 server och jag vill göra en full backup av filsystemen på den men det var ett tag sedan jag höll på med sånt och minns inte riktigt hur jag gör.

Antar att det är dump jag ska använda men vore tacksam om jag kunde få hjälp med hur jag ska använda det. Jag vill alltså göra backup till en fil på ett filsystem där det finns plats.

Tanken är att sedan i steg 2 återställa allt i en virtuell vmware maskin om det går så tips om det är önskvärt också.
Senast redigerad av flekstor 2008-09-10 kl. 18:18.
Citera
2008-09-10, 19:10
Medlem
Bagus avatar
dd borde nog vara det du leter efter. Har inte suttit så mycket med sunOS men jag antar att dd ingår iaf, är väl ett standard unix program.
Man-pagen ger dig mer vettig information.

Edit: Hmm... vet inte hur det funkar med vmware, men det borde nog gå att boota upp med en imagefil skapad av dd. Finns säkert någon annan som provat det som kan ge dig ett bättre svar.
Citera
2008-09-10, 19:43
Medlem
Jag hittade ufsdump som verkade att fungera så nu har jag backupfiler.

Återstår bara att försöka få igång en SunOS5.8 miljö i vmware men jag vet inte hur det ska gå till. Har vmPlayer installerad nu men då behöver jag tanka hem en virtuell maskin med SunOS från nätet och det finns kanske inte eller?

Eller om jag kan använda min ufsdump-backup på något sätt.

Någon som har tips?
Citera
2008-09-10, 20:16
Medlem
vmplayer kan nog inte skapa en vmware image. Du behöver VMware Workstation för det. Tror det finns en 30-day trial man kan ladda ner.
Citera
2008-09-10, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kissekattt
vmplayer kan nog inte skapa en vmware image. Du behöver VMware Workstation för det. Tror det finns en 30-day trial man kan ladda ner.

Jag har installerat VMWare Workstation nu men jag vet inte hur jag kan skapa en SunOS maskin med min ufsdump, några tips?
Citera
2008-09-10, 21:22
Medlem
När du skapar en ny VM så välj advanced (eller liknande) och efter ett tag så kommer du till Select a Disk. Välj din fysiska disk som du har den på.

Eller så kanske du kan installera Solaris/annatOS och sen lägga till en ny HDD och välja din fysiska disk. Sen använda dd till en virtuell disk från det virtuella OS:et.

Lite gissningar för har ej behövt göra det du vill göra.
Citera
2008-09-10, 21:41
Medlem
undefs avatar
Du vill använda ufsdump. Något i stil med ufsdump 0cfu /s1.ufs /dev/rdsk/c0t3d0s1. Detta kommer dumpa hela slice 1 till /s1.ufs. Kolla man ufsdump för mer info.

Citat:
Ursprungligen postat av flekstor
Jag har en SunOS 5.8 server och jag vill göra en full backup av filsystemen på den men det var ett tag sedan jag höll på med sånt och minns inte riktigt hur jag gör.

Antar att det är dump jag ska använda men vore tacksam om jag kunde få hjälp med hur jag ska använda det. Jag vill alltså göra backup till en fil på ett filsystem där det finns plats.

Tanken är att sedan i steg 2 återställa allt i en virtuell vmware maskin om det går så tips om det är önskvärt också.
Citera
2008-09-10, 22:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av undef
Du vill använda ufsdump. Något i stil med ufsdump 0cfu /s1.ufs /dev/rdsk/c0t3d0s1. Detta kommer dumpa hela slice 1 till /s1.ufs. Kolla man ufsdump för mer info.

Jo jag lyckades göra en ufsdump, frågan är bara nu hur jag får igång en virtuell maskin i vmware med den...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in