2008-09-10, 13:56
Medlem
daWaiths avatar
Hej.

Sök runt lite men inte hittat nån bra tråd om detta, (kanske för jag e trammad atm men tror iof inte det) så jag startar denna här då många som tar opiater/opioider ibland bli illamående och då kan motverka detta mha åksjukepiller lr dylikt mot illamåendet.
Vet att de receptfria är mkt svaga men för å ligga hemma på soffan bara så hjälper de okej.

Prostafen hade jag förr men det säljs ju inte längre (avskrevs 2006 enl. fass), och den verksamma substansen i Prostafen (Doxazosinmesylat) hittar jag inte för tillfället i nån annan "medicin".

Så till min fråga, vad kan ni som tar sådanna saker mot illamående rekommendera för (billiga/bra) receptfria piller mot illamående på opiater/opioider ?

(Är inte så ofta jag blir illamående, därför jag inte orkar skaffa starkare på recept, då detta inte skulle vara allt för svårt antar jag. Och det har inte med sömn/inte ätit som det annars brukar vara som gör en illamående på speciellt trammadol.)

Tack för era tipps i förhand!
//daWaith
Citera
2008-09-10, 13:59
Medlem
Kreeps avatar
Du menar inte postafen? Det säljs än.
Citera
2008-09-10, 14:04
Medlem
daWaiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kreep
Du menar inte postafen? Det säljs än.

Det menade jag ju såklart, å det finns än ser jag ju nu med, kanske skulle vart lite klarare i skallen innan jag skrev detta, my bad.

Men okej då har vi konstaterat att den fanns kvar, trevligt, och stort tack!

Då frågar jag i stället efter tips på receptfria piller som är starkare en postafen, alltså hjälper bättre med illamåendet, om det finns.
(De fråga jag ju iof om från början lite med men de får bli huvudfrågan nu då!)

Tack!

EDIT*
PS: 100:de posten, yay,woppido, lr va de som bryr sig skulle sagt!
(Nej sorry för OffTopic i min egen tråd.
Brukar alltid vara seriös och "korrekt" annars när jag skrivit på FB, fick sån lust i dag å prata/skriva bara på trammet, ursäkta så mycket om det stör nån av er alla trevliga FB:are!)
Senast redigerad av daWaith 2008-09-10 kl. 14:09.
Citera
2008-09-10, 14:34
Medlem
SMD FBs avatar
du kan annars gå till närmsta apotek och fråga någon apotekare om råd, mkt enklare och dom kan sin sak (får man hoppas).
Citera
2008-09-10, 18:15
Medlem
Macgarvers avatar
Fixa ett recept på Lergigan, bör inte vara alltför svårt.
Mycket bättre än Postafen enligt mig.
Citera
2008-09-11, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Fixa ett recept på Lergigan, bör inte vara alltför svårt.
Mycket bättre än Postafen enligt mig.

Det är insomningspiller right? hjälper det mot illamåendet på opioider?
Citera
2008-09-11, 05:53
Medlem
daWaiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av discodre
Det är insomningspiller right? hjälper det mot illamåendet på opioider?

På fass kan man se att det är ett antihistamin som hjälper mot illamående som exempelvis sjösjuka, men verkar inte ha detta som primära uppgift, vilket kanske leder till att de blir svårare att få utskrivet mot "åksjuka" ?
Tack för svaren!
Citera
2008-09-11, 08:37
Medlem
Macgarvers avatar
Jodå det står med i indikationer och används mot illamående och förskrivs ofta mot graviditetsillamående.
Ett plus är ju att den potentierar analgetika, främst Kodein, och är inte beroendeframkallande. Men Postafen funkar ju den med.
Citera
2008-09-11, 12:47
Medlem
daWaiths avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macgarver
Jodå det står med i indikationer och används mot illamående och förskrivs ofta mot graviditetsillamående.
Ett plus är ju att den potentierar analgetika, främst Kodein, och är inte beroendeframkallande. Men Postafen funkar ju den med.

Okej, låter ju bra det.
Får fundera på saken, tack så mycket för alla svar!
Citera
2008-09-11, 15:58
Medlem
buckleys avatar
lergigan är väldigt lätt att få utskrivet pga sömnproblem, det är vad jag skulle satsa på om jag gick till en läkare iaf
Citera
2018-01-06, 14:36
Medlem
IbrahimZlatanovics avatar
Jag fick inget svar i tråden om drogidentifiering, så jag prövar väl här då!

I Perth Australien så har nyligen flera personer fått i sig ett åksjukemedel som dom trodde var kokain, men sen visade sig ge hallucinationer och andra allvarliga besvär. Någon var till och med tvungen att försättas i medicinsk koma.
Artikeln nämner ej namnet på vilket åksjukemedel det är frågan om, och det är såklart det jag är nyfiken på.
Jag är absolut inte sugen på att testa detta ämne, men jag vill stilla min nyfikenhet och kunskap är ju sällan fel.

Finns det någon här inne som eventuellt vet vilket ämne det är frågan om?
https://www.svd.se/nio-pa-sjukhus-efter-overdos-av-aksjukemedel
Citera
2018-01-08, 16:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av IbrahimZlatanovic
Jag fick inget svar i tråden om drogidentifiering, så jag prövar väl här då!

I Perth Australien så har nyligen flera personer fått i sig ett åksjukemedel som dom trodde var kokain, men sen visade sig ge hallucinationer och andra allvarliga besvär. Någon var till och med tvungen att försättas i medicinsk koma.
Artikeln nämner ej namnet på vilket åksjukemedel det är frågan om, och det är såklart det jag är nyfiken på.
Jag är absolut inte sugen på att testa detta ämne, men jag vill stilla min nyfikenhet och kunskap är ju sällan fel.

Finns det någon här inne som eventuellt vet vilket ämne det är frågan om?
https://www.svd.se/nio-pa-sjukhus-efter-overdos-av-aksjukemedel

Jag vet inte, men höftat så är det i 99 fall av 100 difenhydramin det handlar om när folk hallucinerar på åksjukemedel. Det och att dra i sig hostmedicin med dxm är nästan som en initiationsrit till vuxenvärlden i USA.
https://erowid.org/pharms/diphenhydramine/diphenhydramine.shtml
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in