Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2008-09-10, 02:41
Medlem
krakkans avatar
Hej!
Jag har stora problem att installera OSX igen på min iMac...
Efter att jag och min bror kommit på den eminenta idén att lägga in Windows Vista 32-bit med en ompartionering och formatering så kan jag inte längre starta OSX Install skivan. Jag sa väl inte så mycket emot då mina kunskaper om OSX är lika med en tvåårings. Iaf.
När jag startar Macen så får jag upp en katalog med ett frågetecken som blinkar vid boot, och sätter jag i installations CD:n så kommer äpplet upp och efter ca 30 sekunder så åker skivan ut och jag får upp katalogen igen.
Installationen av Vista gjordes med en full formatering, partioner togs bort och lades dit igen för att försäkra oss om att OSX var borta.
Efter att han installerat Vista så hade vi stora problem att få igång ljudet, iSight, Ethernet och BT. Efter många timmars googlande och sökningar efter drivrutiner så laddade jag hem "Hirens BOOT CD 9.5" för att formatera samt lägga in OSX och försöka lära mig systemet. Men när jag bootade skivan så försöker programmet göra om 100mb utav RAM minnet till en temporär partition - R: - men misslyckas med detta, och felkommandon uppstår. Jag kan alltså inte köra ett enda program utav de som är med på CDn.

Hur ska jag bära mig åt för att kunna boota OSX Install CDn?
Värt att poängtera är att iom att jag inte kunde formatera HDn via FDisk eller liknande så körde jag Windows Vista DVDn, formaterade HDn i början utav installationen och avbröt innan Vista börjat kopiera filer till HDn. Möjligen idiotiskt, men det var mitt enda val.
Och till sist, n00b frågor:
Vilket filsystem använder OSX?
Om det är CDn det är fel på, vilken version av OSX är bäst om jag ska tanka?

Väntar ivrigt på svar!
MVH
Citera
2008-09-10, 08:10
Medlem
Flärps avatar
För det första. För att du ska kunna ha ett fungerande Windows på din Mac så krävs det att du använder BootCamp och fortfarande har kvar OS X på din hårddisk, där ligger nämligen massa drivrutiner som krävs i Windows.

Vad händer om du stoppar in din OS X-skiva, startar om och håller in Cmd+C i uppstart?

Edit: Filsystemet som används i OS X är HFS+.
Senast redigerad av Flärp 2008-09-10 kl. 08:13.
Citera
2008-09-10, 14:56
Medlem
pythonxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flärp
För det första. För att du ska kunna ha ett fungerande Windows på din Mac så krävs det att du använder BootCamp och fortfarande har kvar OS X på din hårddisk, där ligger nämligen massa drivrutiner som krävs i Windows.

Nej, det krävs det inte...

Drivrutinerna ligger antingen på leopard-skivan eller bränns ut om man har "hackad" version på Tiger. Behövs inget OS X installerat ö.h.t. på datorn för att få drivrutinerna att fungera.

Det kräver heller inte att du kör Bootcamp assistant ifrån OS X utan går skitbra att göra som killen gjort.

TS:

Testa håll in 'C' när du bootar och har skivan i.
Citera
2008-09-11, 00:43
Medlem
smurfehs avatar
Sen finns även detta.

http://support.apple.com/kb/TS1440

gl.
Citera
2008-09-11, 15:41
Medlem
krakkans avatar
Provade att boot:a cdn med 'C' intryckt. Installationen startade och efter att jag valt språk och installationen ska börja så kommer det ett felmeddelande där det står att OSX inte kan startas och får två valmöjligheter;
"Starta om" och "Startskiva"
Jag märkte att jag hade osx 10.4.nånting, för gammal eller ny?

Har nu tankat hem Leopard för att pröva lägga in det istället.
Är det några bekymmer att installera leo4all? Ni får gärna komma med tips.
Mvh
Citera
2008-09-11, 19:34
Medlem
smurfehs avatar
Är det efter installationen som du får det? Om det inte är det, säker på att du har valt destination och installationstyp?
Citera
2008-09-11, 20:26
Medlem
krakkans avatar
Efter att jag har valt språk så kommer det upp en ruta där det står:
"Förbereder installation-- "
Och när Installationen ska börja så kommer det upp en ruta där felmeddelandet kommer. Rutan innan "Licens" om det klargör något...

Hur väljer jag destination och installationstyp??
Jag är helt åt helvette dålig på OSX och Mac...
Senast redigerad av krakkan 2008-09-11 kl. 20:28.
Citera
2008-09-11, 20:29
Medlem
smurfehs avatar
Efter att du har valt språk så ska du få upp menyraden, och där har du skivverktyg i verktygsmenyn. Hittar du hårddisken där?

De valen får du efter licens Kan ju vara så att den inte vill fortsätta om inte hårddisken hittas.

Ska dock iväg en sväng, men återkommer om 2-3 timmar kanske, fortsätt posta hur det går!

gl.
Citera
2008-09-11, 20:33
Medlem
crisiskids avatar
Har du rätt OS X skiva? Du måste ha en skiva som är minst lika ny som datorn, t.ex. den som kom med. Det går inte att installera med äldre skivor till nyare mac:ar.
Citera
2008-09-11, 22:18
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av crisiskid
Har du rätt OS X skiva? Du måste ha en skiva som är minst lika ny som datorn, t.ex. den som kom med. Det går inte att installera med äldre skivor till nyare mac:ar.

Det handlar väl snarare om vilken modell, då skivorna är gjorda för modeller, dock vet jag att det är folk som lyckats få in osx på en iMac med en macbookskiva.
Citera
2008-09-11, 22:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av krakkan
Provade att boot:a cdn med 'C' intryckt. Installationen startade och efter att jag valt språk och installationen ska börja så kommer det ett felmeddelande där det står att OSX inte kan startas och får två valmöjligheter;
"Starta om" och "Startskiva"
Jag märkte att jag hade osx 10.4.nånting, för gammal eller ny?

Har nu tankat hem Leopard för att pröva lägga in det istället.
Är det några bekymmer att installera leo4all? Ni får gärna komma med tips.
Mvh

Leo4all är väl för sk Hackintosh va? (OS X på vanlig PC-burk) Jag vet inte så mycket om Hackintosh men jag tycker du ska ladda en riktig Leopardskiva istället. I med skivan, starta upp med "c" nedtryckt. När du kommer in i installationen väljer du Skivverktyg uppe i menyn och formaterar först din hd som "Mac OS Extended". Sedan kör du på med installationen.
Citera
2008-09-12, 23:16
Medlem
krakkans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fukkhead
Leo4all är väl för sk Hackintosh va? (OS X på vanlig PC-burk) Jag vet inte så mycket om Hackintosh men jag tycker du ska ladda en riktig Leopardskiva istället. I med skivan, starta upp med "c" nedtryckt. När du kommer in i installationen väljer du Skivverktyg uppe i menyn och formaterar först din hd som "Mac OS Extended". Sedan kör du på med installationen.
Okej, det här låter väldigt intressant
Har vart inne och mucklat lite grand i menyerna men inte kollat där, ska göras direkt efter jobbet imorgon
Om jag ska tanka hem en ny leopard DVD Leopard, vilken version är bra och kompatibel med min Mac? Får gärna länka ifrån TPB om orken finns
Jag har en iMac 20' 2.0 GHz 2gb RAM & 250gb SATA
EDIT: Och måste jag tanka hem DL- versionen utav Leopard?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in