Jag brukar göra egen Hot Sauce "Tabasco Stylé" på olika sorters chilifrukter som jag antingen köpt eller odlat själv.
Hackar chili fint och kokar den i äpple eller vitvinsvinäger. Brukar ofta höfta men ca 5 stora vanliga chilifrukter till ca 3dl vinäger. Använd hela chilin, ta inte bort kärnor eller det vita köttet. Tillsätt socker, salt och lite peppar efter smak. Jag har ibland i lite vitlök för att variera. Låt koka ca 20 min. Mixa med stavmixer tills den är slät. Om man vill kan man sila den för att få bort allt fruktkött och alla kärnor. Smaka av och reducera ner om du vill att den ska vara starkare.
Sist jag gjorde en sådan sås använde jag en rökt chipotlefrukt tillsammans med vanlig röd chili och det blev jättegott. Självklart går det att använda Habaneros om man vill ha det extra starkt men passa er när ni reducerar såsen för det kan ge duktiga hostattacker om man andas in ångorna
Har använt dessa såser till Buffalo Wings och det är en riktig höjdare.
Blanda 2dl hot sauce med 100g smält smör och dressa vingarna så fort dom är klara och låt dom svalna i såsen.