2008-09-10, 01:08
Medlem
Tjena

Jag håller på och odlar lite olika grymmt starka chilis som jag skulle vilja göra lite goda chilisåser på.
Så jag är lite nyfiken på om någon har något bra recept ?

Tror ni man törs testa göra nåt själv med lite olja/vinäger och sen mixa med chilin och lite kryddor eller hur ska man göra ?

Vore toppen med nån sås liknande tabasco med fast starkare.

Mvh
Citera
2008-09-10, 09:17
Medlem
rullkragens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Turbo_knuff
Tjena

Jag håller på och odlar lite olika grymmt starka chilis som jag skulle vilja göra lite goda chilisåser på.
Så jag är lite nyfiken på om någon har något bra recept ?

Tror ni man törs testa göra nåt själv med lite olja/vinäger och sen mixa med chilin och lite kryddor eller hur ska man göra ?

Vore toppen med nån sås liknande tabasco med fast starkare.

Mvh

Tjenis !

Salsa de Chile Rojo - Chilisås

Har ett recept i denna tråd, och den blir stark!
https://www.flashback.org/showthread.php?t=714913

Citera
2008-09-10, 14:05
Medlem
Jag brukar göra egen Hot Sauce "Tabasco Stylé" på olika sorters chilifrukter som jag antingen köpt eller odlat själv.

Hackar chili fint och kokar den i äpple eller vitvinsvinäger. Brukar ofta höfta men ca 5 stora vanliga chilifrukter till ca 3dl vinäger. Använd hela chilin, ta inte bort kärnor eller det vita köttet. Tillsätt socker, salt och lite peppar efter smak. Jag har ibland i lite vitlök för att variera. Låt koka ca 20 min. Mixa med stavmixer tills den är slät. Om man vill kan man sila den för att få bort allt fruktkött och alla kärnor. Smaka av och reducera ner om du vill att den ska vara starkare.
Sist jag gjorde en sådan sås använde jag en rökt chipotlefrukt tillsammans med vanlig röd chili och det blev jättegott. Självklart går det att använda Habaneros om man vill ha det extra starkt men passa er när ni reducerar såsen för det kan ge duktiga hostattacker om man andas in ångorna

Har använt dessa såser till Buffalo Wings och det är en riktig höjdare.
Blanda 2dl hot sauce med 100g smält smör och dressa vingarna så fort dom är klara och låt dom svalna i såsen.
Citera
2008-09-10, 17:32
Medlem
Kanske ska nämna att några av plantorna är Bhut Jolokia så det kommer nog bli lite lagom starkt hehe

Dom andra är habanero red savina
Citera
2008-09-10, 20:28
Medlem
Gusten grodsluks avatar
vad ska du ha såsen till? kött fisk pasta etc
Citera
2008-09-10, 20:46
Medlem
Allt möjligt men mest kött tror jag. Sen vore det ju kanon till typ tacos mm.
Citera
2008-09-10, 21:04
Medlem
-jOE!s avatar
www.chilihouse.se
Citera
2008-09-11, 14:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -jOE!
www.chilihouse.se

Mjo jag vet om den sidan men det är ju inte lika skoj att köpa nåt färdigt som att ha tillverkat det själv
Citera
2008-09-11, 18:34
Medlem
Jpms avatar
Tabasco

Någon här som vet var man kan få tag på Tabasco i 3.8 liters flaska (1gallon).
Vet att det finns i usa, men frakten blir ju dyr så jag hoppas att det går o få tag på det här i sverige.
http://countrystore.tabasco.com/prod...p?number=00052
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in