2009-03-02, 08:28
Medlem
Sekkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Duckdigger
Vissa är tydligen intresserade av att skapa någon slags myt om utbildningen. Ovan stämmer naturligtvis inte.

Jag vet att det verkar vara osannorlikt, men det stämmer faktiskt. Dock har de förlängt utbildningen.
Citera
2009-03-03, 21:01
Medlem
Min kompis berättade om TS (TolkSkolan). Han pluggade på KTH med mig. KTH var ingenting i jämförelse med TS. En lugn period på TS var som en intensiv tentaperiod på KTH. TS var otroligt tufft. Otroligt mycket att läsa. Antagligen är TS den jobbigaste utbildning du kan gå i Sverige med bred marginal.

Sen frågade jag "jamen hur svårt var det då? Hur mycket måste man tänka?" Och han svarade att det inte alls var en utbildning där man sitter och tänker länge och man måste vara ett analytiskt geni. Det var bara otroligt mycket att plugga in, men inget intellektuellt svårt. Han gick ut som kursetta på TS. Och med högsta betyg i allt på KTH.

TS är en grym karriärväg.
Citera
2009-03-04, 00:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Duckdigger
Vissa är tydligen intresserade av att skapa någon slags myt om utbildningen. Ovan stämmer naturligtvis inte.

Jag vet inte vad som får dig att dra den slutsatsen. Visst är det smickrande med mytbildning, men Tolkskolan är inte märkligare än så, det är bara väldigt, väldigt mycket studerande av ord med konstiga bokstäver.
Senast redigerad av vetebulle 2009-03-04 kl. 00:30.
Citera
2009-05-02, 19:43
Medlem
karamellas avatar
Jag har varit förbi UD på Fredsgatan i Stockholm (Yep, det är bara att boka möte med deras informationsavdelning. Jag körde turné med Riksbanken, Konjunkturinstitutet, Europahuset och UD).

Jag har fått en lista på samtliga antagna vid diplomatutbildningen 2007, komplett med deras CV, foto och namn. Jag har listan någonstans hemma, men det var ett tag sen jag kollade på den. Om jag minns rätt, så såg det ut på följande sätt:

Ca 1/3 gick vid Oxford eller Cambridge. Sen hade vi någon från LSE, och någon från en Ivy League-skola i USA (minns inte vilken, men det var Harvard/Yale/Princeton/Stanford). Samtliga hade 2 (eller fler) kandidatexamens, och hade de pluggat i Sverige var det Uppsala och Politices magisterprogrammet som gällde. En kille hade dock tagit alla sina examens från Stockholms Universitet, men han var det enda undantaget. Samtliga hade pluggat utomlands (hade man pluggat i Sverige hade man alltså gjort utbytesår under sin utbildning).

På deras hemsida står det ju att man bara behöver en kandidatexamen och tre språk, men i verkligheten är det väldigt hård konkurrens och de väljer bara de bästa så har du bara en kandidatexamen, är du ensam om att ha så lite utbildning.

Kvinnan jag pratade med på UD sa att de tidigare bara antagit statsvetare, men att de börjat lätta på det nu och i förra vändan tagit in både en folkrättsjurist och en nationalekonom. (Nationalekonom blir man fortfarande med pol mag utbildningen, bara annan inriktning).

Är du statsvetare från Uppsala har du alltså fortfarande enorm fördel, även om det är inte är skrivet i sten att du måste ha den utbildningen.

Jag pluggar för närvarande pol kand vid Umeå (nya namnet på pol mag) och min studievägledare att jag kan glömma diplomatutbildningen om jag tar min examen från Umeå, för att "Uppsala har en lång tradition av att utbilda diplomater". Sticker till Polen i höst, när jag återvänder tänker jag läsa klart min utbildning vid Uppsala just för att inte stänga dörrar, som man faktiskt gör om man pluggar till statsvetare någon annanstans än Uppsala. Om man ska plugga i Sverige alltså. Oxford är fortfarande mer meriterande än Uppsala.

När det gäller diplomatutbildningen säger UD uttryckligen att de vill ha 25-åriga sökande, men de godtar sökande upp till 28-29.

För att nämna de antagna diplomaterna lite ytterligare, alla hade förutom sina fina utbildningar även väldigt fina praktikplatser på sina CV:n. Exportrådet i Dubai, Svenska ambassaden i Washington/Annan-fin-stad etc. Samt FN:s högkvarter i New York och NATO.

Att få en praktikplats på en ambassad är inte omöjligt, min studievägledare sa att alla de bästa går till Uppsala utan undantag, men att det är 3 studenter i snitt / år från Umeå som får plats på en ambassad. (tänk Jakarta, Tallin)

Kommer man sedan in på diplomatutbildingen är lönen till en början på 18k i månaden, ingenting att hänga i julgranen kanske.
Senast redigerad av karamella 2009-05-02 kl. 19:50.
Citera
2009-05-03, 11:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av karamella
På deras hemsida står det ju att man bara behöver en kandidatexamen och tre språk, men i verkligheten är det väldigt hård konkurrens och de väljer bara de bästa så har du bara en kandidatexamen, är du ensam om att ha så lite utbildning.

Word! Känner en diplomat och hon har totalt över 300 gamla universitetspoäng. Två olika examinor varav en av dessa är juris kandidatexamen.

Citat:
Kvinnan jag pratade med på UD sa att de tidigare bara antagit statsvetare

Enbart statsvetare? Det känns inte realistiskt.

Citat:
När det gäller diplomatutbildningen säger UD uttryckligen att de vill ha 25-åriga sökande, men de godtar sökande upp till 28-29.

Det är väl sällan de rekryterar personer som är yngre än 25 år med anledning av att sökanden måste ha tillräckligt med utbildning och arbetslivserfarenhet.

Citat:
Kommer man sedan in på diplomatutbildingen är lönen till en början på 18k i månaden, ingenting att hänga i julgranen kanske.

Inte särskilt mycket men då man stationeras utomlands tillkommer väl också ganska så fina hardship-tillägg, skattefria merkostnadstillägg, gratis bostad och transport till och från arbetet.
Citera
2009-05-03, 12:05
Medlem
Det var ett repotage i uppdrag granskning för något år sedan hur antagningen till diplomatprogrammet gjordes. Det var som vanligt mest barn till div. överklass som prioriterades genom handskakningar och annat. Vet dock inte hur det är idag.

Provet man får göra är också väldigt svårt, känns som att man måste veta allt, kul att kugga på det provet bara för att man inte vet vad Georgiens utrikesminister heter. Samtidigt känns sådana "krav" väldigt konstigt med tanke på att Freivalds inte ens visste vad Phuket var för något.

Har några få vänner och några bekanta som arbetar på div. ambassader/konsulater, mestadels i östeuropa. Om du har några frågor så kan jag givetvis se om jag kan vaska fram lite information.
Citera
2009-05-03, 12:08
Medlem
Repotaget hette "Blåst på karriären"!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=48886&a=690338
Citera
2009-05-03, 12:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bmed
Repotaget hette "Blåst på karriären"!

http://svt.se/svt/jsp/Crosslink.jsp?d=48886&a=690338

Se där, inte dåligt. Bra jobbat och tack!
Citera
2009-05-03, 13:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
http://www.expressen.se/Nyheter/1.403732/linnea-sokte-samma-jobb

Den tycker jag är bäst. Enligt den första artikeln fick Sahlin jobbet några dagar efter skickad intresseanmälan, enligt den andra skickade Linnea sin intresseanmälan två veckor efter Sahlin skickade sin. Sedan blir hon upprörd över att de varken ville tala med henne eller hade behov av sommarjobbare.

Om platsen redan är tillsatt är det väl knappast underligt? Jävla pajas-journalistik.

Denna artikel var nog fan det värsta jag läst. Vilken överdrivet självgod människa det verkar varit som A-S Sahlin snuvade på sin självklara praktikplats!
Citera
2009-05-03, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rexic
Denna artikel var nog fan det värsta jag läst. Vilken överdrivet självgod människa det verkar varit som A-S Sahlin snuvade på sin självklara praktikplats!

"Mycket bättre betalt än på en ambassad", säger hon. Såklart att det är med tanke på att "ekonomisk ersättning eller andra förmåner inte utgår" under praktiktiden.
Citera
2009-05-03, 15:34
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rexic

Vanta nu, ta om det dar ar du snall Jag forstar inte vem du tycker ar sjalvgod.

Jag anser att tjejen som ar intervjuvad i artikeln ar helt dum i hela huvudet. Om man soker en plats EFTER att den ar tillsatt sa har man val fan ingen anledning att gnalla om det?
Citera
2009-05-03, 18:04
Medlem
Dogdylans avatar
En skön karriär är ...

Går ut Enskilda gymnasiet med 20.0

Du kör handels, juristlinjen, pol mag programmet och språkstudier samtidigt. direkt efter gymnasiet

Detta utmynnar i en civilekonom-examen + Jur kand + pol kand + fil kand i franska och arabiska. Du har toppbetyg, har slickat mycket röv och fått bra praktikplatser under utbildningen.

In på UD:s program. Går ut som bäst i klassen.

Sen går du med i SAP och sen blir du ambassadör tills 40:s årsdagen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in