2008-09-09, 21:51
Medlem
oppers avatar
Oki grejjen är den att min dröm är att jobba på en ambassad antingen som ambassadör eller annat, eller arbeta på UD med uppdrag i andra länder. Vad ska jag då läsa för att ha den optimala chansen att få detta jobb?

Tack för svar
Citera
2008-09-09, 21:52
Medlem
Centauris avatar
Ansök till diplomatutbildningen.
Citera
2008-09-09, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Centauri
Ansök till diplomatutbildningen.

Som hålls hos Utrikesdepartementet. kontakta dem!

Förresten... De har rätt höga krav. Goda språkkunskaper, höga betyg och goda meriter krävs för att komma in. Lycka till!
Citera
2008-09-09, 22:33
Medlem
4522s avatar
Undvika Scarface som avatar känns som en bra början. Sen kan du krydda det med fina språkkunskaper, lite statsvetenskap och ekonomistudier. Givetvis med bästa betyg och sist men inte minst toppar du med lite goda kontakter.
Citera
2008-09-09, 22:41
Medlem
jokers avatar
Eftersom du frågar så är chansen ganska liten att du kommer klara det. De som tillhör de rätta familjerna behöver inte fråga. Men ok, om du inte tillhör en UD-familj och ändå vill försöka bli ambassadör. Plugga en teoretisk linje på gymnasiet med toppbetyg rakt igenom. Åk utomlands på sommarloven och plugga språk. INTE EF:s suparkurser i Brighton. Gör lumpen på tolkskolan, med goda betyg. Läs statsvetenskap eller juridik på universitetet, och givetvis fortsätter du läsa de språk du lärde dig i gymnasiet och i lumpen. Kolla hela tiden efter praktikanttjänster på konsulat och ambassader som dyker upp. Menar inte att du ska kolla platsbanken, utan aktivt undersöka saken. Ingå registerat partnerskap med en person av utländsk härkomst. Antag dubbelt efternamn. Sök sedan diplomatprogrammet på UD, hoppas på det bästa.
Citera
2008-09-09, 22:42
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av opper
Oki grejjen är den att min dröm är att jobba på en ambassad antingen som ambassadör eller annat, eller arbeta på UD med uppdrag i andra länder. Vad ska jag då läsa för att ha den optimala chansen att få detta jobb?

Tack för svar

Sök på ordet "ambassadör" så får du fram 17 trådar med massa nyttig information.

Men någonting som brukar stämma förvånansvärt ofta är att folk som behöver fråga dylika frågor, och inte ens kan göra det på ett ordentligt sätt, inte hamnar på de platserna de frågar efter.

Men här har du i alla fall lite information. Om du behöver ställa fler frågor på Flashback efter att ha klickat på den här länken så är du antagligen inte rätt man för jobbet. http://www.regeringen.se/sb/d/2722/a/39401
Citera
2008-09-09, 22:43
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joker
Eftersom du frågar så är chansen ganska liten att du kommer klara det. De som tillhör de rätta familjerna behöver inte fråga. Men ok, om du inte tillhör en UD-familj och ändå vill försöka bli ambassadör. Plugga en teoretisk linje på gymnasiet med toppbetyg rakt igenom. Åk utomlands på sommarloven och plugga språk. INTE EF:s suparkurser i Brighton. Gör lumpen på tolkskolan, med goda betyg. Läs statsvetenskap eller juridik på universitetet, och givetvis fortsätter du läsa de språk du lärde dig i gymnasiet och i lumpen. Kolla hela tiden efter praktikanttjänster på konsulat och ambassader som dyker upp. Menar inte att du ska kolla platsbanken, utan aktivt undersöka saken. Ingå registerat partnerskap med en person av utländsk härkomst. Antag dubbelt efternamn. Sök sedan diplomatprogrammet på UD, hoppas på det bästa.

Varför är tolkskolan ett bättre val än någonting annat? Det hjälper säkert om man är intresserad av Ryssland, men då kan han ju lika gärna läsa 60 HP ryska på universitetet, så får han lite realia också
Citera
2008-09-09, 22:44
Medlem
-ghostwriter-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 4522
Undvika Scarface som avatar känns som en bra början.

hahaha!

Om du inte har en riktigt gerdigen utbildning, gjort relevant praktik, har rätt personlighet och har ytterst goda språkkunskaper kan du nog glömma det yrket. Det är också ett yrke som får minskad betydelse i dagens samhälle, och nedskärningar är att vänta, har jag läst någonstans.
Citera
2008-09-10, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Varför är tolkskolan ett bättre val än någonting annat? Det hjälper säkert om man är intresserad av Ryssland, men då kan han ju lika gärna läsa 60 HP ryska på universitetet, så får han lite realia också

Du vill inte ens veta hur många ambassadörer och annat UD-folk över hela världen som gått TolkS. Att få jobb på en ambassad i ett eller två år direkt efter lumpen är ju en ganska stor fördel också om man tänker sig en fortsatt karriär där. Sen visar väl TolkS eller liknande utbildning på att man inte är den slöaste kniven i lådan direkt.
Citera
2008-09-10, 00:11
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gosudar
Du vill inte ens veta hur många ambassadörer och annat UD-folk över hela världen som gått TolkS. Att få jobb på en ambassad i ett eller två år direkt efter lumpen är ju en ganska stor fördel också om man tänker sig en fortsatt karriär där. Sen visar väl TolkS eller liknande utbildning på att man inte är den slöaste kniven i lådan direkt.

Du får gärna upplysa mig, för de UD-anställda jag känner kan inte ett knyst ryska utöver "vodka"

Jag kan däremot utan svårigheter tro, precis som jag skrev tidigare, att man vid svenska ambassaden i Ryssland gärna tar emot tolkskoleelever. Att det sen blir en språngbräda är ju inte helt omöjligt. Det är väl snarare omöjligt att det inte skulle bli det

Men då är ju frågan - är det någonting speciellt med just tolkskoleelever, eller går det att byta ut det mot ett års studier i ryska vid universitetet?
Citera
2008-09-10, 00:17
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Men då är ju frågan - är det någonting speciellt med just tolkskoleelever, eller går det att byta ut det mot ett års studier i ryska vid universitetet?

Vem som helst kan läsa ryska i ett år vid universitetet men tolkskolan är både svår att komma in i och ut från. Det är en prestigegrej.
Citera
2008-09-10, 00:20
Medlem
Citat:
Du får gärna upplysa mig, för de UD-anställda jag känner kan inte ett knyst ryska utöver "vodka"

Jag kan däremot utan svårigheter tro, precis som jag skrev tidigare, att man vid svenska ambassaden i Ryssland gärna tar emot tolkskoleelever. Att det sen blir en språngbräda är ju inte helt omöjligt. Det är väl snarare omöjligt att det inte skulle bli det

He he, jo alla på UD kanske inte är så slängda i ryska och jag har ingen lista på de som gått TolkS, men det är en hel del. Finns även ett gäng från gamla FRA och Televapen.

Förstår inte riktigt din sista fråga, men på UD är det skillnad i alla fall. Elever från Tolkskolan rekryteras varje år till ambassaderna i bl.a. Moskva, Kiev och Helsingfors , andra rekryteras ej.

Sedan väljer ju långtifrån alla som jobbat på ambassaderna en UD-karriär. Just nu verkar konsult eller IB vara poppis.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in