2008-09-08, 22:38
Medlem
hejsan
Jag ska titta på ett hus som är byggt med platta på mark och det byggdes på 60-talet.
Har läst att det är mycket problem med fukt på detta anläggningssätt så man undrar om man vågar köpa ett sånt hus som är byggt på detta sätt.
finns det några bra lösningar man kan göra åt problemet?
eller hur har ni löst det isåfall.
MVh
karmen
Citera
2008-09-09, 03:17
Medlem
W.Schellenbergs avatar
Du blandar inte ihop det med torpargrund? För en dåligt gjord torpargrund, i kombination med dålig dränering och/eller lerig sur mark, kan ge problem. Jag har inte hört något särskilt om platta på mark, det är ju det vedertagna byggsättet idag. Men mitt råd är åndå att ta hjälp av en oberoende besiktningsman om du är tveksam.
Citera
2008-09-09, 08:40
Medlem
11xx22s avatar
Platta på mark räknas som riskkonstruktion men det betyder inte att man inte kan köpa ett sådant hus. Det finns massor av sådana 60-talshus som funkar bra, bara man har OK dränering och inte lägger fel golv i källaren
Ta dit en besiktningsman som tittar på huset. Då får du också veta om det finns fuktproblem och vad du ska tänka på för att inte få problem i framtiden.

Lycka till
Citera
2008-09-09, 08:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.Schellenberg
Jag har inte hört något särskilt om platta på mark, det är ju det vedertagna byggsättet idag. Men mitt råd är åndå att ta hjälp av en oberoende besiktningsman om du är tveksam.
Platta på mark idag är helt annorlunda jämfört med 30-40 år sedan. Citat från
http://www.byggahus.se/artiklar/platta-pa-mark :

"När platta på mark introducerades i Sverige på 1970-talet var det komforten, upplevelsen av varma golv, man ville åt. På den tiden byggde man därför konstruktionen med betongen underst och isoleringen överst.

Metoden kom från USA och där kände man redan till att man kunde få problem med fukt och mögel om man byggde med isoleringen överst. Där hade man också ändrat konstruktionen för att komma ifrån riskerna.

Men trots att man i Sverige alltså kände till hela problematiken valde man att lägga isoleringen ovanpå betongplattan. Och i takt med att fuktproblemen uppdagades fick platta på mark sämre och sämre rykte.
– Nu, när man har gått över till att isolera under betongplattan, är det i stort sett inga problem alls..."

Detta behöver inte innebära att alla äldre hus med platta på mark skall förkastas (eller alla nybyggda hus med krypgrund för den delen). Så att ta dit en kunnig besiktningsman som inte bara tar med floskler i protokollet är ett mycket gott råd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in