2008-09-08, 21:35
Medlem
Harry_s avatar
om brottet
hur det va o varför dom gjorde det
Citera
2008-09-08, 21:41
Medlem
BBMBBs avatar
har svårt att se framför mig att det finns något förbud mot det samtidigt jag har svårt att se någon kriminell sitta och öppna sig för en vårdare
Citera
2008-09-08, 22:33
Medlem
Harry_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BBMBB
har svårt att se framför mig att det finns något förbud mot det samtidigt jag har svårt att se någon kriminell sitta och öppna sig för en vårdare

tänkte på
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3272332.ab

svårt att sitta tyst hela vägen från Arboga
om jag var vårdare skulle jag fråga ut dom
Citera
2008-09-09, 19:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
om brottet
hur det va o varför dom gjorde det

Kriminalvårdarna har ju tillgång till deras domar/domslut och mapp över tidigare papper, och skulle de inte ha det så kan de ju beställa det.

Sen är det väl inte alla kriminalvårdare som får läsa det utan bara den intagnes kontaktman och när de sitter ner och pratar så varför inte fråga det då?

Men även om det bara är ett fåtal som får läsa deras mappar så är det kanske fler som gör det.
Citera
2008-09-09, 19:42
Medlem
skalman1973s avatar
Klart dom får ? dock ligger det knappast i ditt eget intresse att prata med dom Finns 2 skäl dels rapporterar dom vidare och dels hamnar du på för god fot med dom så får du problem med dom andra intagna
Citera
2008-09-09, 19:59
Medlem
Carl Hamiltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skalman1973
Klart dom får ? dock ligger det knappast i ditt eget intresse att prata med dom Finns 2 skäl dels rapporterar dom vidare och dels hamnar du på för god fot med dom så får du problem med dom andra intagna
Det är dock fler fångar än man tror som pratar med plitarna. Det är inget man berättar för andra bara...
Citera
2008-09-16, 23:03
Medlem
Tuesdays avatar
Det kan få konsekvenser för förundersökningen om häktespersonalen pratar med de misstänka innan åtal väckts.

Jag tänker t ex på mordet på Uppsalakvinnan Tubay Mavi. Maken som satt häktad med fulla restriktioner fick reda på att kusinen berättat att den försvunna kvinnan mördats och dessutom pekat ut dumpningsplatsen. Inte så bra för utredningen i det läget. Kanske någon inte tänkte sig för och gav en kommentar att man minsann vet nu. Samma dag slutade maken neka och drog sin vals om en olycka med dödlig utgång. Knappast en slump, kvinnan hade varit borta ett bra tag.

Det är inte meningen att förhör ska läcka mellan flera misstänka. Svårt att peka ut källan dock. Åklagaren var bergsäker på att det inte var advokaten iallafall. Maken kanske inte hade träffat sin försvarare den aktuella dagen?
Citera
2008-09-30, 20:53
Medlem
Robbadobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Harry_
tänkte på
http://www.aftonbladet.se/nyheter/arbogamorden/article3272332.ab

svårt att sitta tyst hela vägen från Arboga
om jag var vårdare skulle jag fråga ut dom

dom heter inte vårdare! dom heter plitjävlar!!!

Och jag har setat 2 år o 9 dagar för 1hg kola (fick 3 år men var rekoderlig fånge så jag fick bara 9 dagars påbacknig )
Citera
2008-10-01, 18:41
Medlem
Bokias avatar
De får väl prata med en, men inget av vad de säger har betydelse för utredningen om jag förstått det rätt.
Citera
2008-10-01, 21:43
Medlem
Bombads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bokia
De får väl prata med en, men inget av vad de säger har betydelse för utredningen om jag förstått det rätt.
Då har du förstått det fel.
Du kan ju snacka med han som gick fri från ett mord och när han blev släppt så berättade han för en fångvaktare på huddingehäktet att det var han som var skyldig till brottet. Åklagaren fick nys om det och det blev en ny rättegång där han sedan blev fälld.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in