Citat:
Ursprungligen postat av haskan
Tvång innebär våld eller hot om våld.
Jag märker att definitionerna blir allt lösare och lösare. Med den här takten betyder frihet inget alls snart. Men det förstår man väl. Ett ord som låter bra och som alla är med på, fast som egentligen inte har någon egentlig betydelse när man använder det. Ungefär som när man använder ordet demokrati för att beskriva något, demokratiska hörlurar, demokratiskt hus.
Jag menar att din def. är en av många betydelser av tvång. Tex "Jag var tvungen att göra läxan igår." Var är våldet? Tvång handlar om man är fri att göra ett eget val eller ej.
Nej, ingen har bevisat att gravitationen existerar. Det är bara ett ord som beskriver att massor dras till varandra i naturen. Det är ett axiom och bygger helt på experimentella data.
Citat:
Premissen för hela ditt resonemang är att arbetare på något magiskt sätt skulle ha rätt till alla de pengar som produkten sedan säljs för. Du ignorerar därför också det faktum att det finns betydligt fler än fabriksarbetaren som bidrar till värdet på en produkt. Hela resonemanget faller sedan ihop som ett korthus om man försöker applicera det på tjänster, t.ex sjukvård.
Rent objektivt är att ha rätt till något subjektivt. Kapitalisten tycker att han har rätt till det arbetarna producerar. Slavägaren tycker han har rätt att äga slavar och ta deras produkter. Det gör naturligtvis inte slavarna och arbetarna själva. Rätt står mot rätt och olika intressen mot varandra.
Den som har makten är den som får leva ut sin rätt. Därför är makten begärlig.
Jag anser att arbetaren har rätt till det han producerar med sitt arbete och inte den som inte arbetat.
Resonemanget håller naturligtvis också för tjänster som inte betyder att någon vara produceras. Tex dagis. Dagiset producerar inget ekonomiskt värde, de är inga producenter. Men ersätts av producenterna.
Det är fabrikerna som gör så att mestadels ickeproducerande sektorer som sjukvården, skola, omsorg, etc kan finansieras. Det är arbetarna som bekostar studentens skolgång för att studenten ska kunna vara samhället och arbetarna till nytta i framtiden.
Citat:
Jo, det är frivilligt. I ett fritt samhälle där man erkänner individuella rättigheter (dvs kapitalistiskt), så har ingen rätt att sätta en pistol mot huvudet på någon för att tvinga denne att arbeta (något som hände lite titt som tätt i kommunistiska diktaturer).
Det är inte alls frivilligt att välja mellan död eller att få jobba för slavvillkor. Att svälta ihjäl är lika mycket mord som att bli ihjälskjuten. Lever du inte efter slavvillkoren får du dö eller en pistol mot huvudet när du försöker opponera dig mot dem. När arbetarna är trötta på "friheten", måste kapitalismen sätta in kulsprutor för att upprätthålla "lagen", dvs förtrycket, ägardiktaturen och löneslaveriet. När staten inte klarar av att skydda ägarklassens intressen, tex när kommunister står för dörren och vinner mot alla odds i val trots liberalismens ojämna spelvillkor, och hotar allt vad kapitalism heter, väljer man att stöda det som kan stoppa kommunisterna. Man försöker med finansiering dela upp folket i fler delar som bortser från klassmedvetenhet (som är hot mot dem), man stöder rasism, nationalism och religion. Kapitalisterna finansierade nazisterna och de massmord som senare bedrevs och har finansierat varje fascistisk rörelse i världen. När den liberala staten inte garanterar kapitalisternas fortlevnad längre behåller man makten med öppet våld. Man tar över staten och introducerar klassamarbete. Slavägaren och slaven ska samarbeta, vem tjänar på det?
Vakna upp och se världen utanför din nyliberala kupa. Har man aldrig sett eller erfarit hur fri "friheten" och löneslaveriet är, har man heller ingen förståelse för det. Det hade inte dåtidens aristokrati heller, så som de levde, i en avskärmad värld. Det är högst relevant med tanke på att du vill tillbaka till det glada 1800-talets misär, det mest nyliberala århundradet. Nyliberalismen är inget annat än gammelliberalism. Det är en form av extremism. Du är kanske naiv, men bakom dig finns det liberaler som vet vad kapitalismen handlar om, herrarna i Washington CIA exempelvis, som inte är insnöade i massa "demokrati"- och "frihets"dravel som vet hur kapitalets intressen bäst bör beskyddas. Bara de vet hur många miljoner kommunister och andra samhällsfarliga element och hot de har på sitt "samvete". Runt sig har de högar av idealister som fungerar som språkrör och alibi. De är kapitalismens nickedockor, precis som du.
Att du namedroppar ord som "kommunistdiktatur", frihet, demokrati, rättigheter etc gör bara saken värre.
Varje människa har sina intressen. Varje människa ingår i en större grupp med likartade intressen, tex baserade på position/makt i samhället eller i produktionen. Det handlar om den makt man har över sig själv, och i vissa fall över andra tex genom att man äger. Allt i samhället är en intressekamp. Det som är bra för en person, behöver inte vara bra för en annan. När du skriver skriver du som om din politik är bra för alla. Det finns ingen sådan politik. Din politik är bra för dem som äger, inte för dem som slavar vid maskiner de inte äger.
Citat:
Vänligen definiera "tvångfrånvaro".
Det var du som definierade ordet. Frihet. Frånvaro av tvång. Snårigt?
Citat:
Har arbetaren uppfunnit, designat, lagt fram kostnaden för alla investeringar som krävs och sedan helt på egen hand byggt och sålt bilen? Värdet av det arbete arbetaren utför är den lön som han frivilligt går med på att få.
Kapitalisten anställer ofta arbetare som ingenjörer och ekonomer för den sakens skull. Ja, arbetarna har lagt fram precis allting. När räknade Wallenberg på sina produkter senast? Kanske var sina tillgångar på banken han räknade? Eller var det rent av någon han anställt som gjorde det?
Arbetaren går med på lönen "frivilligt" eftersom han inte har något annat val. Är det vad du kallar frihet? Frihet får han först när han har makt över sig själv och sitt liv. Man tvingas säga upp sin frihet för pengar i utbyte. Man blir för en stund en annan människas slav. Varför ska det vara så? Vad jag vet fungerar det alldeles utmärkt om kapitalisten kastas ut ur processen. Han är inget annat än en parasit.
Citat:
Vad menar du med styre? I en nattväktarstat är statens enda uppgift att upprätthålla alla individers rättigheter genom att förhindra våld i sociala sammanhang och i de fall staten misslyckas utöva vedergällningsvåld mot de som begått brott. Ett brott är när man kränker en annan individs rättigheter.
All maktutövning är styre. Styre är diktatur.
I en nattväktarstat styr kapitalägarna. Kapitalet har full frihet att utöva makt och tar hjälp av det allmänfinansierade som kallas staten när det behövs.
Citat:
Driver du med mig? Du har alltså hittat en artikel på wikipedia där de hänvisar till en snubbe som påstår sig ha bevisat Marx teorier och du tror att jag ska ta det seriöst?
Vill du läsa olika varianter och utökningar av beviset får du titta i de andra länkarna jag skickade. "Snubben" är professor i matematisk ekonomi. Tittar du på mina andra länkar hittar du andra matematiker och ekonomer. Det som en gång är matematiskt bevisat är alltid bevisat. Du förnekar matematikens och logikens giltighet.
Ang. "wikipedia" så kunde det ha stått på farfars soptipp utan att det för den sakens skull skulle vara mindre sant eller giltigt. Argumenten är oberoende av var du hittar dem.
Inte alls. Beviset säger att mervärde
krävs för profit. Finns inte mervärdet finns heller inte profiten. Non-sequitur hade varit att säga att "Finns inte profiten finns inte mervärdet".
Citat:
Ingenting av det han förutspådde såvitt jag vet.
Och vad var det?
Citat:
Varför har du till viss del själv förklarat så det borde du kunna svara på. Att kommunistiska revolutioner och det efterföljande proletariatets diktatur konsekvent inneburit mord och expropriation kan knappast ha missats av någon med någorlunda historiska kunskaper. Eller har du totalt missat Ryska revolutionen, Koreakriget, kulturrevolutionen i Kina eller dödens fält i Kambodja?
Alla typer av samhällen som funnits bygger på förtryck och kräver våld på ett eller annat sätt. Skillnaden är vem som förtrycker, och vem som blir förtryckt. Det är så det är utanför glaskupan.
Ryska och franska revolutionerna var helt rätt. (Det hade jag inte tyckt om jag var överklass, då hade jag tyckt det var rätt att ha stoppa dem med alla medel).
Citat:
På vilket sätt är det en vetenskap och på vilket sätt har man tillämpat den vetenskapliga metoden? Vetenskap är knappast fri från åsikter. Tror du mig inte så läs valfri vetenskaplig artikel och bläddra till diskussionsdelen, eller ta valfri kurs i grundläggande forskningsmetodik. När jag läste forskningsmetodik eller de tillfällen då jag diskuterar diverse studier med kollegor var det knappast någon brist på åsikter.
Vetenskap, för att den som alla andra vetenskaper bygger och följer den vetenskapliga metoden. Jag kan inte bevisa något med exempel. Vetenskapen måste vara strikt fri från åsikter. Du kan däremot ha åsikter _om_ vetenskapen.
Citat:
Det har de inte, och det gör de inte. Du däremot anser att staten har rätt att systematiskt råna arbetare och andra medborgare och omfördela enligt partielitens godtycke.
Det gör de väl? Inte är det arbetaren som får det han producerar. Det är den som hunsar honom som gör det.
"Du däremot anser att staten har rätt att systematiskt råna arbetare och andra medborgare och omfördela enligt partielitens godtycke."
Haha. Knappast.