2008-09-07, 12:04
Bannlyst
Dags att ta bort den delen kanske, väldigt inaktivt forum som knappt uppdateras längre. Dom få som skriver där kan lika gärna ta det i I&I eller Religion. Eller ska det ligga i beredskap ifall något skulle ske?
Citera
2008-09-07, 19:34
Medlem
Inlines avatar
Nu förringar du NickeP som är en flitig postare i detta forum...

Sekulära samhället-trådarna läser jag dagligen. Tyvärr hinner jag, och många med mig, inte posta i den.

För övrigt har jag för mig att Sekulära Samhället kom till för att befria religionsforumet från frågor som inte gällde religion utan var mer frågor rörande vårt ... sekulära samhälle. Periodvis kommer det en massa sådana frågor och de tenderade att skymma de mer religionsfilosofiska, vilket störde många i religionsforumet.
Citera
2008-09-07, 20:59
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Under min vikarieperiod som mod i DSS upptäckte jag att det med ojämna mellanrum kom in någon och framförde osekulära frågor för att provocera. Dessa flyttades givetvis till rätt forumdel.

Jag drog slutsatsen att intresset för ett i sanningen sekulärt samhälle var tämligen lågt. Folk vill ha (och kanske i viss mån behöver) fördomar och religiösa påbud. Men för den del ser jag inte att forumet behöver arkiveras.

Ett sekulärt samhälle bör bli nästa klimatfråga, oljefråga, feministiska ställningstagande eller annan liknande het potatis. Det ligger i pipan och det är en tidfråga...

...tror /WG2
Citera
2008-09-07, 21:43
Moderator
Humbugs avatar
Jag tror absolut att forumet behövs och vurmar kanske lite extra för det då jag är övertygad och engagerad ateist.

Tanken om det sekulära samhället ligger helt i linje med Flashbacks grundtanke. Tyvärr uppfattar många det som en avstjälpningsplats för islamkritik och detta skrämmer nog bort många.

Kanske bör man förnya namnet och fördjupa ämnet? Många vet inte vad ordet "sekulär" betyder, och då är det ju naturligt att så få debatterar..
Utveckla avdelningen till att gälla ateism och allmän religionskritik i övrigt - då tror jag att avdelningen vaknar upp igen.
Citera
2008-09-07, 23:53
Bannlyst
Själva namnet känns ju konstigt, det trolösa samhället. Det är inte precis Italien eller Irland vi bor i. Vad exakt är det som skall diskuteras?
Citera
2008-09-08, 00:16
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Humbug
Jag tror absolut att forumet behövs och vurmar kanske lite extra för det då jag är övertygad och engagerad ateist.

Tanken om det sekulära samhället ligger helt i linje med Flashbacks grundtanke. Tyvärr uppfattar många det som en avstjälpningsplats för islamkritik och detta skrämmer nog bort många.

Kanske bör man förnya namnet och fördjupa ämnet? Många vet inte vad ordet "sekulär" betyder, och då är det ju naturligt att så få debatterar..
Utveckla avdelningen till att gälla ateism och allmän religionskritik i övrigt - då tror jag att avdelningen vaknar upp igen.

Samtidigt är religionskritik en viktig del av det religiösa forumet. Blir lite smått isolerat om vi kristna galningar enbart ska få diskutera våran förträfflighet med varandra.

Det sekulära samhället tycker jag är en intressant del utav Flashback. Även om jag själv är troende ser jag det som en viktig del att staten är neutral och därav ser jag delen som en viktig sådan. Det sekulära samhället tycker jag ska behandla statsvetenskapliga frågeställningar om hur en stat ska vara religionsneutral och vad detta innebär. Givetvis finns det mer aspekter att diskutera men tycker inte detta ska ske på bekostnad utav religionsforumet.
Citera
2008-09-08, 09:06
Medlem
Flytande_argots avatar
Den sekulära samhällsdelen bör absolut vara kvar! Framförallt så går det att där diskutera religionens inflytande i samhället (t.ex. kreationismen i USA) på en hyfsad nivå. Skulle en sån tråd placeras i religion eller ännu konstigare i I&I?? så skulle det garanterat urarta och folk som postar en massa citat ur bibeln plus en drös personer som skulle vilja dra in islam och muslimer i det hela (och möjligtvis "såssar").

Nä, "Det sekulära samhället" ska definitivt vara kvar!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in