2008-09-07, 03:53
Medlem
gromzies avatar
Hmm...
Andromedagalaxen ligger på ett avstånd på 2,5–2,9 miljoner ljusår enligt wikipedia, och den färdas i 110-140 km/s. Ljusets hastighet 299 792 458 m/s
Jag får det till att vi blir pannkaka om 5100 år, det är ju ganska tidigt?

Någon som kan räkna ut de där, kolla kl 4 på natten brain doesn't work well.
Citera
2008-09-07, 04:23
Medlem
Andromeda är ju inte särskilt tätt packat. Mycket tomrum mellan stjärnorna, så pannkaka tror jag inte vi blir.
Citera
2008-09-07, 04:32
Medlem
Gunjas avatar
Tänk dig att två svärmar av knott kolliderar med varandra, det blir ungefär samma resultat.

Kolliderar är egentligen fel ord, då det förutsätter att de faktiskt har fysisk kontakt.
Citera
2008-09-07, 08:49
Medlem
Bush, George Ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gromzie
Hmm...
Andromedagalaxen ligger på ett avstånd på 2,5–2,9 miljoner ljusår enligt wikipedia, och den färdas i 110-140 km/s. Ljusets hastighet 299 792 458 m/s
Jag får det till att vi blir pannkaka om 5100 år, det är ju ganska tidigt?

Du räknar fel.

Citat:
...brain doesn't work well.

Du har helt rätt.
Citera
2008-09-07, 11:23
Medlem
Nate Blacks avatar
Hm, om två galaxer kolliderar så är det inte precis som två svärmar av knott kolliderar. Såvitt jag minns smälter de alltid ihop till en galax. Det som intresserar mig mest är om någon räktnat ut ifall de svarta hålen kommer att kollidera. Någon?
Citera
2008-09-07, 11:29
Medlem
På ett år går det 31 536 000 sekunder. 299 792 458 x 31 536 000 = 9 460 730 472 580 800 meter.

9 460 730 472 580 800 x 2 700 000 = 2,55439723 × 10^22 meter ska den åka.
Andromeda åker i snitt 125 000 m/s då.
2,5543973x10^22/125000=2,04351778 × 10^17 sekunder.

2,04351778 × 10^17 sekunder/31536000=
6,47995237 × 10^9 år.

Nu gjorde jag säkert något fel, säg gärna till om jag gjort det någonstans. Jag fick det till 6,5 miljarder år i alla fall. Men sen antar jag att många andra faktorer påverkar också.
Senast redigerad av Pendel 2008-09-07 kl. 11:32.
Citera
2008-09-07, 11:50
Medlem
Realizts avatar
det främsta hotet vore väl att förbipasserande stjärnor skulle rubba Jordens omloppsbana. Vid en kollision så skulle stjärn-densiteten i snitt fördubblas, vilket inte låter farligt alls. Men dels så kan vi ju få påhälsning av Andromedagalaxens centrum vars stjärndensitet är många gånger högre, och dels så kommer förstås andromedastjärnornas rörelsehastighet att vara större relativt oss, så att risken för närpassage är större än vad medeldensiteten i sig indikerar.

Därtill finns väl risken att nebulosor sveper in solsystemet och dämpar vår solljusinstrålning och kanske påverkar vår atmosfär. Fast det sägs att nebulosor är tunnare än laboratorievakuum, så kanske 150 miljoner kilometer av även så tunn gas kastar en skugga av betydelse för livet på Jorden.
Senast redigerad av Realizt 2008-09-07 kl. 11:53.
Citera
2008-09-07, 19:50
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Realizt
det främsta hotet vore väl att förbipasserande stjärnor skulle rubba Jordens omloppsbana. Vid en kollision så skulle stjärn-densiteten i snitt fördubblas, vilket inte låter farligt alls. Men dels så kan vi ju få påhälsning av Andromedagalaxens centrum vars stjärndensitet är många gånger högre, och dels så kommer förstås andromedastjärnornas rörelsehastighet att vara större relativt oss, så att risken för närpassage är större än vad medeldensiteten i sig indikerar.

Därtill finns väl risken att nebulosor sveper in solsystemet och dämpar vår solljusinstrålning och kanske påverkar vår atmosfär. Fast det sägs att nebulosor är tunnare än laboratorievakuum, så kanske 150 miljoner kilometer av även så tunn gas kastar en skugga av betydelse för livet på Jorden.

Vid galaxkollisioner så triggas stjärnbildning i det båda galaxerna om tillräckligt med gas finns. Stjärnbildning innebär att även en hel del massiva stjärnor blildas. Dessa stjärnor har kort livslängd och slutar med en supernova. Risken för en supernova i jordens närhet borde alltså öka, och det kan potentiellt vara dåligt för jorden.

Sen så finns det en möjlighet att de supermassiva svarta hålen i centrum återgår till att vara aktiva, vilket kan innebära jobbig strålning åt diverse håll. Återigen hänger det på om tillräckligt med gas finns.
Citera
2008-09-07, 21:22
Medlem
Vi behöver nog inte vara rädda för Andromedagalaxen. Wikipedia säger:
"The impact is predicted to occur in about 2.5 billion years. In that case the two galaxies will likely merge to form a giant elliptical galaxy." men Wikipedia säger också: "The increase in solar temperatures is such that in about a billion years, the surface of the Earth will become too hot for liquid water to exist, ending all life."
Citera
2008-09-08, 16:00
Medlem
Aleizohiets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akina
Vi behöver nog inte vara rädda för Andromedagalaxen. Wikipedia säger:
"The impact is predicted to occur in about 2.5 billion years. In that case the two galaxies will likely merge to form a giant elliptical galaxy." men Wikipedia säger också: "The increase in solar temperatures is such that in about a billion years, the surface of the Earth will become too hot for liquid water to exist, ending all life."
Precis, om vi inte dödar oss själva på ngt urkortat sätt inom ca 10^9 år (vilket är högst sannolikt) eller att någon asteroid raderar ut oss från jordytan (det också en fråga inte om "om" utan om "när"), osv osv under tiden, kommer solen grilla upp oss. Överlever vi det, genom att vi på något sätt lyckats att uppnå en teknologi att åka till andra planeter osv och kolonisera dessa, kommer fröken Andromeda och knackar på dörren
We're screwed whatever we do
Ibland önskade man att man trodde på någon gud så man kom till en himmel osv nu sitter man med vetskapen att ens kropp när jag dör kommer att antingen förkolnas eller ruttna och bli uppkäkat av parasiter...
Citera
2008-09-08, 19:47
Medlem
gromzies avatar
Klart vi blir pannkaka om en stor jävla planet åker rakt in i oss OM de nu händer alltså, vilket jag tror händer då 2 fetting galaxer åker rakt igenom varandra. Men visst, räknade tydligen fel och till du som var spydig där uppe.. tack ska du ha för att du påvisade att du var en idiot
Citera
2008-09-08, 22:13
Medlem
Monkeytronics avatar
Citat:
Klart vi blir pannkaka om en stor jävla planet åker rakt in i oss OM de nu händer alltså, vilket jag tror händer då 2 fetting galaxer åker rakt igenom varandra.

Nä, tro det eller ej, men två galaxer kan kollidera utan att några stjärnor (eller planeter) fysiskt krockar med varandra. Rymden är så tom helt enkelt, t.o.m. inne i galaxer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in