• 1
  • 2
2008-09-05, 11:08
Medlem
NiKz0rs avatar
Hej hall... sitter med en dator som r instalerad med XP home och nu skall jag installera XP pro..

Anledning: som ovan skrivet.. datorn r instalerad med home o krver att man reggar XP.. problemet r att jag inte har siffror/nummer att registrera s datorn r lst vid inloggnings-skrmen :S

nu har jag ftt tag p en XP pro skiva och r reda att installera om.. men nr jag bootar upp via skivan s gnller datorn p att den inte hittar ngon hrddisk :S

Vafan kan ju starta upp windows till inloggningen utan problem..

Dvs. ligger det ngon sprr i windows som hller p att jvlas med mig eller r det ngot annat?

ngon som har en ide??
fr minna har tagit slut!!!
Citera
2008-09-05, 11:11
Medlem
Draptrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiKz0r
Hej hall... sitter med en dator som r instalerad med XP home och nu skall jag installera XP pro..

Anledning: som ovan skrivet.. datorn r instalerad med home o krver att man reggar XP.. problemet r att jag inte har siffror/nummer att registrera s datorn r lst vid inloggnings-skrmen :S

nu har jag ftt tag p en XP pro skiva och r reda att installera om.. men nr jag bootar upp via skivan s gnller datorn p att den inte hittar ngon hrddisk :S

Vafan kan ju starta upp windows till inloggningen utan problem..

Dvs. ligger det ngon sprr i windows som hller p att jvlas med mig eller r det ngot annat?

ngon som har en ide??
fr minna har tagit slut!!!
Gissar att det r en SATA disk. D behvs drivrutiner som ligger p en diskett. Tror man trycker F9 eller ngot vid frfrgan.
Citera
2008-09-05, 11:30
Medlem
NiKz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Gissar att det r en SATA disk. D behvs drivrutiner som ligger p en diskett. Tror man trycker F9 eller ngot vid frfrgan.

mjo kan vara en ide tror dock inte att det r en sata... datorn r brbar o ca 2r gammal skulle jag tippa p :S

men nr jag installerade home s behvde jag inte trycka in ngot liknande heller :S
Citera
2008-09-05, 11:48
Medlem
Har MS inte fixat det dr med SATA diskar n p de senaste releaserna av XP? Mste man fortfarande gra egna ison eller ladda in SATA drivisar via diskett eller skiva?
Citera
2008-09-05, 12:07
Medlem
NiKz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Har MS inte fixat det dr med SATA diskar n p de senaste releaserna av XP? Mste man fortfarande gra egna ison eller ladda in SATA drivisar via diskett eller skiva?

tack fr hjlpen?!...
Citera
2008-09-05, 12:08
Medlem
Man brukar trycka F6 vid starten av installationen.

Men p nyare datorer brukar man kunna stlla in hur datorn ska knna av SATA. Den ska st i kompatibelt lge i BIOS. D brukar det fungera
Citera
2008-09-05, 12:10
Medlem
Draptrissors avatar
Citat:
Finns en del versioner med inlagda drivrutiner att ladda ned. Men rent allmnt beror det p vilket moderkort man har.
Citera
2008-09-05, 13:00
Medlem
S smst. Det funkar allts inte riktigt n! Jvligt konstigt! Hurihel.. ska en vanlig anvndare kunna fixa snt dr
Citera
2008-09-05, 13:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
S smst. Det funkar allts inte riktigt n! Jvligt konstigt! Hurihel.. ska en vanlig anvndare kunna fixa snt dr
Nufrtiden sljs ju inte XP lngre utan r ett utgnget operativsystem. I Vista fungerar det utan problem s varfr bry sig...
Citera
2008-09-05, 13:33
Medlem
927s avatar
inaktivera raid/sata i bios

fattar du inte hur och inte heller har nn manual till moderkortet s ta reda p vilket du har, g till tillverkarens sida och ladda ner maualen (pdf fil)
Citera
2008-09-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nufrtiden sljs ju inte XP lngre utan r ett utgnget operativsystem. I Vista fungerar det utan problem s varfr bry sig...

Hh... ja Vista ska ju fixa allt sjlv, med automatik.

Vi fr in ca 130 datorer pr dag hr, och gissa det strsta felet. Jo software fel. Aldrig varit s innan Vista brjade komma som frinstallerat OS ryktas det om Vi kan ju iofs skylla p de vriga produkt tillverkarna som inte anpassat sig men jag undrar lite nd--

Lngar till MS's nsta OS med sandbox o allt, d ska jag nog fan kpa det ifall det funkar bra.

hela inlgget OT va?
Citera
2008-09-05, 15:20
Medlem
NiKz0rs avatar
hmm ganska mkt OT allt blev?! :P ngon som har ngon annan ide om mitt problem?! :S
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in