Flashback bygger pepparkakshus!
  • 1
  • 2
2008-09-05, 11:08
Medlem
NiKz0rs avatar
Hej hallå... sitter med en dator som är instalerad med XP home och nu skall jag installera XP pro..

Anledning: som ovan skrivet.. datorn är instalerad med home o kräver att man reggar XP.. problemet är att jag inte har siffror/nummer att registrera så datorn är låst vid inloggnings-skärmen :S

nu har jag fått tag på en XP pro skiva och är reda att installera om.. men när jag bootar upp via skivan så gnäller datorn på att den inte hittar någon hårddisk :S

Vafan kan ju starta upp windows till inloggningen utan problem..

Dvs. ligger det någon spärr i windows som håller på att jävlas med mig eller är det något annat?

någon som har en idée??
för minna har tagit slut!!!
Citera
2008-09-05, 11:11
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NiKz0r
Hej hallå... sitter med en dator som är instalerad med XP home och nu skall jag installera XP pro..

Anledning: som ovan skrivet.. datorn är instalerad med home o kräver att man reggar XP.. problemet är att jag inte har siffror/nummer att registrera så datorn är låst vid inloggnings-skärmen :S

nu har jag fått tag på en XP pro skiva och är reda att installera om.. men när jag bootar upp via skivan så gnäller datorn på att den inte hittar någon hårddisk :S

Vafan kan ju starta upp windows till inloggningen utan problem..

Dvs. ligger det någon spärr i windows som håller på att jävlas med mig eller är det något annat?

någon som har en idée??
för minna har tagit slut!!!
Gissar att det är en SATA disk. Då behövs drivrutiner som ligger på en diskett. Tror man trycker F9 eller något vid förfrågan.
Citera
2008-09-05, 11:30
Medlem
NiKz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Gissar att det är en SATA disk. Då behövs drivrutiner som ligger på en diskett. Tror man trycker F9 eller något vid förfrågan.

mjo kan vara en idée tror dock inte att det är en sata... datorn är bärbar o ca 2år gammal skulle jag tippa på :S

men när jag installerade home så behövde jag inte trycka in något liknande heller :S
Citera
2008-09-05, 11:48
Medlem
Har MS inte fixat det där med SATA diskar än på de senaste releaserna av XP? Måste man fortfarande göra egna ison eller ladda in SATA drivisar via diskett eller skiva?
Citera
2008-09-05, 12:07
Medlem
NiKz0rs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jon_
Har MS inte fixat det där med SATA diskar än på de senaste releaserna av XP? Måste man fortfarande göra egna ison eller ladda in SATA drivisar via diskett eller skiva?

tack för hjälpen?!...
Citera
2008-09-05, 12:08
Medlem
Man brukar trycka F6 vid starten av installationen.

Men på nyare datorer brukar man kunna ställa in hur datorn ska känna av SATA. Den ska stå i kompatibelt läge i BIOS. Då brukar det fungera
Citera
2008-09-05, 12:10
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Finns en del versioner med inlagda drivrutiner att ladda ned. Men rent allmänt beror det på vilket moderkort man har.
Citera
2008-09-05, 13:00
Medlem
Så sämst. Det funkar alltså inte riktigt än! Jävligt konstigt! Hurihel.. ska en vanlig användare kunna fixa sånt där
Citera
2008-09-05, 13:02
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Så sämst. Det funkar alltså inte riktigt än! Jävligt konstigt! Hurihel.. ska en vanlig användare kunna fixa sånt där
Nuförtiden säljs ju inte XP längre utan är ett utgånget operativsystem. I Vista fungerar det utan problem så varför bry sig...
Citera
2008-09-05, 13:33
Medlem
927s avatar
inaktivera raid/sata i bios

fattar du inte hur och inte heller har nån manual till moderkortet så ta reda på vilket du har, gå till tillverkarens sida och ladda ner maualen (pdf fil)
Citera
2008-09-05, 14:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Nuförtiden säljs ju inte XP längre utan är ett utgånget operativsystem. I Vista fungerar det utan problem så varför bry sig...

Hähä... ja Vista ska ju fixa allt själv, med automatik.

Vi får in ca 130 datorer pr dag här, och gissa det största felet. Jo software fel. Aldrig varit så innan Vista började komma som förinstallerat OS ryktas det om Vi kan ju iofs skylla på de övriga produkt tillverkarna som inte anpassat sig men jag undrar lite ändå--

Längar till MS's nästa OS med sandbox o allt, då ska jag nog fan köpa det ifall det funkar bra.

hela inlägget OT va?
Citera
2008-09-05, 15:20
Medlem
NiKz0rs avatar
hmm ganska mkt OT allt blev?! :P någon som har någon annan idée om mitt problem?! :S
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in