Flashback bygger pepparkakshus!
2008-10-26, 20:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tardumej?
det finns ju rimligtvis inte bevis för att han hållt henne fången i 9 år eftersom inte han är åtalad för ´det. lagen är sådan att ingen ska behöva sitta häktad mer än nödvändigt.
Om det inte finns några konkreta bevis att han skulle ha hållt henne fången i 9 år.Varför stod det i tidningen för ett par veckor sedan om att hon skulle ha hållts fången i stugan i 9 år?
Citera
2008-10-26, 21:14
Medlem
Tantaloras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishputte
Om det inte finns några konkreta bevis att han skulle ha hållt henne fången i 9 år.Varför stod det i tidningen för ett par veckor sedan om att hon skulle ha hållts fången i stugan i 9 år?
Journalister och polis (och vi) litade till vad vittnen sa.
Kvinnan själv orkar inte med rättegång, inga vittnen kommer ihåg något. (Undrar om de har rent samvete) så vad ska åklagaren göra?
Mannen kanske hävdar att han skött om henne efter bästa förmåga.
Vi får väl se när TR sagt sitt.
Citera
2008-10-26, 21:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Tantalora
Journalister och polis (och vi) litade till vad vittnen sa.
Kvinnan själv orkar inte med rättegång, inga vittnen kommer ihåg något. (Undrar om de har rent samvete) så vad ska åklagaren göra?
Mannen kanske hävdar att han skött om henne efter bästa förmåga.
Vi får väl se när TR sagt sitt.
Åklagaren hade inte något annat val än att försätta mannen på fri fot. Sedan så kan man förstå att kvinnan inte orkar med rättegång, för att det kan upplevas som pressande för henne. Sedan så tycker jag att det låter lite väl konstigt att inga vittnen kommer i håg var de har sett, och gör inte omständigheterna det svårare för åklagaren att ge en korrekt bedömning av fallet?
Citera
2008-10-27, 12:00
Medlem
Jigglypuffs avatar
Citat:
Nja, det är jag osäker på, anonym i det fallet de inte lämnar ut dina uppgifter, men svenska myndigheter är ju ändå tvunga att diare föra all kommunikation in o ut, och ska dom då faxa eller skicka per post eller epost så arkiverieras ju dina uppgifter.. Men jag ska inte säga jag är säker på något..

Du kan få svar på dina frågor på telefon, eller hämta ut domen på tingsrätten utan att uppge vad du heter. Allt enligt offentlighetsprincipen.
Citera
2008-10-27, 14:30
Medlem
Citat:

För att tidningen vill sälja lösnummer, vilken värld lever du i där tidningarna skriver absoluta sanningar? Misstanke fanns väl om att han hållt henne fången i 9 år, för att de bott där i nio år? Men det finns inget som bevisar att hon varit inspärrad ALLA nio åren. Såsom Campingägaren säger och andra vittnen så är de ju först för en 3 år sedan som han började "valla" henne och hon inte fick prata med någon...

Förresten att åtalet var kvinnofridskräninking och inte männskorov säger väl en hel del om 9 år inspärrad eller ej?

alla vittnen har inte minnesförlust, det var väl någon av mannens vänner som plötsligt fått det?
Citera
2008-10-27, 14:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jigglypuff
Du kan få svar på dina frågor på telefon, eller hämta ut domen på tingsrätten utan att uppge vad du heter. Allt enligt offentlighetsprincipen.

Och enligt samma princip har jag rätt att få ut lista på vilka som beställt offentliga handlingar... (Inte säker, läste det någonstans) Altså borde det också föras en lista på om jag beställer hem en utredning,

JAg köper inte att det inte arkiveras vilka som "beställer" hem protokollen från TR, utan snarare om du går dit själv o hämtar visst, men inte när dom skickar hem den.
Citera
2008-10-27, 16:57
Bannlyst
Citat:
För att tidningen vill sälja lösnummer, vilken värld lever du i där tidningarna skriver absoluta sanningar? Misstanke fanns väl om att han hållt henne fången i 9 år, för att de bott där i nio år? Men det finns inget som bevisar att hon varit inspärrad ALLA nio åren. Såsom Campingägaren säger och andra vittnen så är de ju först för en 3 år sedan som han började "valla" henne och hon inte fick prata med någon...

Förresten att åtalet var kvinnofridskräninking och inte männskorov säger väl en hel del om 9 år inspärrad eller ej?

alla vittnen har inte minnesförlust, det var väl någon av mannens vänner som plötsligt fått det?
Att tidningarna skriver att hon var inspärrad i 9 år bevisar på att alla skvallerblaskor är ute efter sensationer för att öka sina upplagor, för att få folk att köpa sensationella nyheter. Så hon kan i verkligheten ha suttit inlåst i huset i endast mellan 3-6 år och inte "alla" 9 år som det har uppgetts,då är det rätta uppgifterna om att händelsen rubriceras som kvinnofridskränkning, men det är ändå ett allvarligt brott, huruvida vittnen har märkt något är det upp till dem att ge polisen uppgifter om., men sedan om det var 5% eller 10% av vittnena som inget mindes och hur stor andel av vittnena som kom ihåg det som de har sett eller hört kan jag inte veta nåt om, det vet bara vittnena själv.
Citera
2008-11-01, 15:00
Medlem
Citat:
Att tidningarna skriver att hon var inspärrad i 9 år bevisar på att alla skvallerblaskor är ute efter sensationer för att öka sina upplagor, för att få folk att köpa sensationella nyheter. Så hon kan i verkligheten ha suttit inlåst i huset i endast mellan 3-6 år och inte "alla" 9 år som det har uppgetts,då är det rätta uppgifterna om att händelsen rubriceras som kvinnofridskränkning, men det är ändå ett allvarligt brott, huruvida vittnen har märkt något är det upp till dem att ge polisen uppgifter om., men sedan om det var 5% eller 10% av vittnena som inget mindes och hur stor andel av vittnena som kom ihåg det som de har sett eller hört kan jag inte veta nåt om, det vet bara vittnena själv.

de där gjorde mig inte något klokare. någon som vet vilket datum dom avkunnas?
Citera
2008-11-02, 20:26
Bannlyst
Citat:
de där gjorde mig inte något klokare. någon som vet vilket datum dom avkunnas?
Domen mot gärningsmannen avkunnas i Eksjö Tingsrätt torsdagen den 6 november och då borde han få minst 2 år eller längre.
Senast redigerad av Swedishputte 2008-11-02 kl. 20:29.
Citera
2008-11-03, 17:19
Medlem
Citat:
Domen mot gärningsmannen avkunnas i Eksjö Tingsrätt torsdagen den 6 november och då borde han få minst 2 år eller längre.

Man måste väl kunna nå honom för och kunna få meddela dom?

http://www.vimmerbytidning.se/article/articleview/29802/1/52/

Nu vet dom väl iofs vart han är...

Jag skulle kanske försöka lägga vantarna på den där FoU.
Citera
2008-11-03, 18:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Man måste väl kunna nå honom för och kunna få meddela dom?

Inte för att du har brytt dig om mina svar tidigare (om offentlighetsprincipen och anonymitet), men någon annan kanske läser.

Domen meddelar hans försvarare honom, och denne har oftast kännedom om vart den tilltalade befinner sig. Det fungerar alltså inte så att parterna i målet ska infinna sig i rätten när domen kommer. TR släpper papperet en viss förutsatt tid. Någon slags förhandling äger inte rum.
Citera
2008-11-03, 18:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Inte för att du har brytt dig om mina svar tidigare (om offentlighetsprincipen och anonymitet), men någon annan kanske läser.

Domen meddelar hans försvarare honom, och denne har oftast kännedom om vart den tilltalade befinner sig. Det fungerar alltså inte så att parterna i målet ska infinna sig i rätten när domen kommer. TR släpper papperet en viss förutsatt tid. Någon slags förhandling äger inte rum.

Jo, klart jag läser, Men jag är skeptiskt till om det verkligen går och vara anonym med tanke på att allt registreras i övrigt, all datatrafik ska arkiveras osv...

men så vitt jag kommer i håg så måste domstolen kunna meddela dom skriftligen till den anklagande eller muntligt, sen om de räknas via advokat är en annan femma. kanske är det verkställandet av domen jag tänker på?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in