2008-09-04, 15:05
Medlem
Min far har ett internet cafè och nu har han lärt sig hur man gör tonfisk,ost och skinkbaguetter och han tänker sälja till sina kunder.

Undrar om han ska söka till någon tillstånd för att sälja med stämpel på baguetter? eller kan han bara sälja dem så där utan någon stämpel?

tack för svar!
Citera
2008-09-04, 15:56
Medlem
Vad menar du med stämpel?
Citera
2008-09-04, 19:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl_X
Vad menar du med stämpel?

Du vet när man köper en baguette från matbutiker så brukar det finns en sådan stämpel på eller ett en liten klister där det står det innehåll och vem som har gjort det.

Hur kan vi få tag i det alltså?
Citera
2008-09-04, 20:07
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big Boy
Du vet när man köper en baguette från matbutiker så brukar det finns en sådan stämpel på eller ett en liten klister där det står det innehåll och vem som har gjort det.

Hur kan vi få tag i det alltså?
Ni behöver inte ha något sådant om ni bara ska sälja det på ert café. Gå in på vilket konditori/café som helst och köp en färdig smörgås så ser du, finns ingen innehållsdeklaration på färska mackor.

Fast det är ju bra om ni som jobbar där kan svara på kundernas frågor om vad som ingår i mackan. Det underlättar försäljningen!
Senast redigerad av Bengrot 2008-09-04 kl. 20:09.
Citera
2008-09-04, 23:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bengrot
Ni behöver inte ha något sådant om ni bara ska sälja det på ert café. Gå in på vilket konditori/café som helst och köp en färdig smörgås så ser du, finns ingen innehållsdeklaration på färska mackor.

Fast det är ju bra om ni som jobbar där kan svara på kundernas frågor om vad som ingår i mackan. Det underlättar försäljningen!

Tack för ditt svar men om vi vill skaffa en sådan innehållsdeklaration vet du hur man ska gå till väga?
Citera
2008-09-05, 12:09
Medlem
Bengrots avatar
Citat:
Tack för ditt svar men om vi vill skaffa en sådan innehållsdeklaration vet du hur man ska gå till väga?
Nej, det vet jag inte. Maila till något företag som säljer färdiga smörgåsar och fråga vart du ska vända dig. Eller ICA eller COOP eller liknande. De borde veta.
Citera
2008-09-05, 13:17
Medlem
Tjohildas avatar
Skaffa en skrivare. Köp ark med etiketter som passar. Skriv på etiketterna vad baguetten innehåller...om ni har tillverkat den borde det inte vara SÅ svårt?
Citera
2008-09-05, 15:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Skaffa en skrivare. Köp ark med etiketter som passar. Skriv på etiketterna vad baguetten innehåller...om ni har tillverkat den borde det inte vara SÅ svårt?

Jaha är det bara så enkelt behöver vi inte söka någon tillstånd?

och om det är så att man inte behöver någon tillstånd var ska man köpa dem där etiketterna?

tack igen för svar!
Senast redigerad av Big Boy 2008-09-05 kl. 15:54.
Citera
2008-09-05, 15:32
Medlem
exerds avatar
Citat:
Jaha är det bara så enkelt behöver vi inte söka någon tillstånd?

tack igen för svar!

Inte helt säker men visst tror jag att man behöver tillstånd för att sälja livsmedel?
Citera
2008-09-05, 15:52
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av exerd
Inte helt säker men visst tror jag att man behöver tillstånd för att sälja livsmedel?
Jo, men det borde ju gälla hela caféet, man måste ju ha godkänt från Hälsovårdsmyndigheterna. Hygienutrymmen och annat.
Citera
2008-09-06, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jo, men det borde ju gälla hela caféet, man måste ju ha godkänt från Hälsovårdsmyndigheterna. Hygienutrymmen och annat.

Min far säljer Godis och läsk och han har aldrig haft några problem när det gäller hälsovårdsmyndigheter.

Jag köpte en Tonfiskbaguette från en konditori i malmö vid Gustav torget och jag blev förvånad när jag inte sett någon ettiket på det
Citera
2008-09-06, 22:51
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Min far säljer Godis och läsk och han har aldrig haft några problem när det gäller hälsovårdsmyndigheter.

Jag köpte en Tonfiskbaguette från en konditori i malmö vid Gustav torget och jag blev förvånad när jag inte sett någon ettiket på det
Jo, men det är stor skillnad på att sälja godis/läsk och att sälja smörgåsar. Du måste bevisa att du har tillräckliga hygienutrymmen för personalen, hygienisk kylförvaring för maten osv.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in