• 1
  • 2
2008-09-11, 02:06
Medlem
Impulse202s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rockboris
hur ser din boot prioritet ut i bios? tänker om det kan vara så att datorn försöker boota från hd'n istället för cd'n?

+1 på denna, eftersom du missade frågan från en tidigare användare.. Ganska väsentligt att vi vet din boot-ordning på diskarna för att ens kunna ge en fingervisning på vad som är fel.

...och oavsett, så måste du ha dvd´n som första annars är risken att du hamnar mitt i ingenstans då den kommer läsa in en tom hårddisk först och sen nöja sig med det. Såvida du inte vill klydda med disketter osv dvs?

Bäst är det att ha liknande (om du ej har floppy, isåfall sätts den på 1a och sen fortsätter listan som vanligt);
1. Dvd
2. C:\ (vanligtvis enheten man brukar lägga in sitt OS på)
3. Fritt val härefter.
Citera
2008-09-11, 11:01
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Börja med att i BIOS bekräfta att BIOS indentifierar hårddisken rätt!
(BIOS skall med andra ord visa hårddiskens modellbeteckning osv.)

Se i moderkortsmanualen var i BIOS du kan kolla detta....

Först därefter så ställer du in boot ordningen så att CD/DVD = 1:a bootenhet
Hårddisken som 2:a bootenhet, Ingen 3:e alls!

Vill du ha en utförlig steg för steg beskrivning så kollar du in http://www.WinGuider.se

Lycka till!
Citera
2008-09-11, 11:19
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Först därefter så ställer du in boot ordningen så att CD/DVD = 1:a bootenhet
Hårddisken som 2:a bootenhet, Ingen 3:e alls!

Det där är ju bara onödigt och förvirrande då han kanske inte ens kan stänga av enheter utan bara flytta dem längre ned i ordningen, och även om han kan det så varför t.ex stänga av möjligheten att boota från USB?

För att lyckas installera från skiva så räcker det att DVD-läsaren som skivan sitter i ligger längre upp i bootordningen än hårddisken. Mer än så behöver han inte veta eller göra.
Citera
2008-09-11, 14:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PhantomBlot
Det där är ju bara onödigt och förvirrande då han kanske inte ens kan stänga av enheter utan bara flytta dem längre ned i ordningen, och även om han kan det så varför t.ex stänga av möjligheten att boota från USB?

För att lyckas installera från skiva så räcker det att DVD-läsaren som skivan sitter i ligger längre upp i bootordningen än hårddisken. Mer än så behöver han inte veta eller göra.

Jag har då aldrig sett ett bios där du inte haft valet "inget" i bootordningen!
Kan tänka mej att det valet saknas möjligen i en handvevad MAC från början av 1800-talet
Citera
2008-09-11, 15:36
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Jag har då aldrig sett ett bios där du inte haft valet "inget" i bootordningen!
Kan tänka mej att det valet saknas möjligen i en handvevad MAC från början av 1800-talet

Jodå, det finns BIOS där man bara kan flytta runt alternativen. Men även om det finns möjlighet att stänga av vissa enheter, och det gör det ju oftast, så är det vanligtvis helt onödigt och inget som trådskaparen har någon nytta av.
Citera
2008-10-07, 17:11
Medlem
Hej

Kan ni förklara lite bättre om hur jag ska göra med BIOS?

Jag suger på datorer.

Mvh
Citera
2008-10-08, 00:42
Medlem
PhantomBlots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manmed
Hej

Kan ni förklara lite bättre om hur jag ska göra med BIOS?

Jag suger på datorer.

Mvh

Det bör stå i instruktionsboken till din dator alternativt intsruktionsboken till ditt moderkort. Svårt att förklara utan att veta vad du har för BIOS, nämligen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in