2008-09-03, 16:19
Medlem
wääuus avatar
Tjena.
Jag har precis skaffat en macbook därför lägger jag tråden här, jag har försökt hitta annan info men vet inte riktigt vad jag ska googla.
Jag vet ingenting om nätverk osv. men jag vill kunna koppla ihop min dator i något slags lan med några vänner med pc för att snabbt kunna skicka och ta emot filer, wlan altså.
Hur funkar det? Jag vet ungefär hur ett lan funkar, men hur ska man gå tillväga? Jag antar att man måste krångla med virtuella servrar eller något i den stilen...

Jag har försökt koppla ihop datorn via bluetooth med ett par personer på min skola som har iphone, men det står bara "enheten kan inte ställas in" eller nåt sånt, det är kanske inte samma sak men ni kanske kan hjälpa mig där med.

Kan ni inte förklara lite om den här sortens lokala trådlösa förbindelser för mig, om hur man använder dem?
Nu kanske det låter som att jag är en total odugling på datorer men jag kan faktiskt hantera en dator, jag vara bara inte en sån person som lanade med mina kompisar i högstadiet så jag är kass på sådana saker.

Hoppas inte att ni tycker att jag är som en såndär jobbig granne som behöver hjälp med att maila eller nåt sånt nu.
Citera
2008-09-03, 19:11
Medlem
Du behöver inte krångla. Har inte macen här, men du klickar på airportikonen och väljer nåt i stil med "skapa nätverk".

Välj namn och eventuell säkerhet och klicka på ok så ska dina vänner se nätverket.

Om du vill dela med dig av filer måste du välja delning i kontrollpanelen och kryssa i nån ruta, har för dåligt minne för att komma ihåg vad den heter, "personlig fildelning" eller nåt kanske. Kolla så att brandväggen släpper igenom rätt trafik, det finns en länk till brandväggsinställningarna från listan där du väljer delning tror jag.
Senast redigerad av fabjan 2008-09-03 kl. 19:15.
Citera
2008-09-03, 19:13
Medlem
wääuus avatar
Och sen är det bara för andra datorer att koppla upp sig eller? Och hur?
Hur gör jag sen för att "komma åt" de andra datorerna, och hur gör de för att nå mig?
Citera
2008-09-03, 19:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wääuu
Och sen är det bara för andra datorer att koppla upp sig eller? Och hur?
Hur gör jag sen för att "komma åt" de andra datorerna, och hur gör de för att nå mig?

De kan välja ditt nätverk som de väljer alla andra nätverk för sitt wifi.

Jag kommer inte ihåg alla dialoger och sånt för att ställa in fildelning, men avsnitt 4, 5, 6, och 7 i http://guides.macrumors.com/Networki..._with_Mac_OS_X verkar bra.
Citera
2008-09-03, 19:32
Medlem
wääuus avatar
Tack så mycket! Jag tror att jag skulle kunna ordna ett nätverk nu om jag klurade lite!
Citera
2008-09-03, 21:57
Medlem
skinner5000s avatar
Det är busenkelt, dessutom går det snabbare än att gå via en router om du bara ska överföra filer. Tänk dock på att räckvidden inte är någon höjdare så ha gärna datorerna ganska nära varandra.

Annars ska du ha lycka till!
Citera
2008-09-03, 22:42
Medlem
wääuus avatar
Tack så mycket för hjälpen, jag får utforska lite för att förstå mig på det ordentligt. Det kommer bli spännande.
Citera
2008-09-04, 00:31
Medlem
eeh?!

gå in under systeminställningar i programmappen sedan så väljer du delning

bockar i fildelning, sedan väljer du vilka mappar du vill ha utdelade och det är klart.

Då har de användare du har ställt in tillgång till de mappar du valt att delat ut. du kan också ge olika användare olika rättigheter mm, det säger sig själv när du har fönstret framför dig.

Dessa inställningar fungerar såväl du ansluter dig trådlöst eller med sladd.

Sätt förslagsvis lösenord så kommer inte vem som helst åt sakerna.

utöver det så är macen tillgänglig även på samba protokollet, vilket är det som windows klienterna använder och således bör du inte stöta på några problem.

//Tim
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in