2008-09-03, 13:57
Medlem
Vet inte om det här är rätt forum, men jag provar. Har hört talats om att det ska finnas program som till exempel faktoriserar, program som gör om talen med konjugatregeln och så vidare. Nån som vet vart man kan få tag på dom, om dom finns? Ni behöver inte säga att jag ska programmera själv, då jag inte riktigt är så hajj på ämnet än :P
Citera
2008-09-03, 14:38
Medlem
har du provat att google efter lite program? kommer upp massor, de flesta är spel dock men borde finnas en del använbart där också.

sen trots vad du sa tycker jag du kan programmera några av de enklare själv (på väldigt kort tid).
det ända du behöver kunna är: (notera att du kan göra I/O på även andra sätt än jag visar och att du måste välja Disp/If osv. från catalog eller under prgm , det funkar inte att skriva det med bokstäver)
Disp "text", tal, "textriver ut "text" + variabeln tal" + "text"
kommat ungerar motsvarande '+' vid utskrift i vanliga programerings språk)
Promt A (frågar användaren om värdet på variabeln A)

ett enkelt program
Kod:
Disp "skriv in 2 värden"
Promt A,B
If A<B
Then
Disp B
Else
Disp A
End
Citera
2008-09-03, 17:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av acw
har du provat att google efter lite program? kommer upp massor, de flesta är spel dock men borde finnas en del använbart där också.

sen trots vad du sa tycker jag du kan programmera några av de enklare själv (på väldigt kort tid).
det ända du behöver kunna är: (notera att du kan göra I/O på även andra sätt än jag visar och att du måste välja Disp/If osv. från catalog eller under prgm , det funkar inte att skriva det med bokstäver)
Disp "text", tal, "textriver ut "text" + variabeln tal" + "text"
kommat ungerar motsvarande '+' vid utskrift i vanliga programerings språk)
Promt A (frågar användaren om värdet på variabeln A)

ett enkelt program
Kod:
Disp "skriv in 2 värden"
Promt A,B
If A<B
Then
Disp B
Else
Disp A
End

Provat googla, men hittar i stort sett bara spel och värdelösa applikationer. Men den där koden, vad gör den? :P hjälper en få fram vilket tal som är störst?
Citera
2008-09-03, 18:12
Medlem
billybombs avatar
PQ-formeln tycker jag är ett måste...bara en massa fuss me at hålla på å räkna själv...har inte min TI'a här men ska nog inte va nåra problem att skriva en ny

Kod:
Disp "AX^2+BX+C=0"
Prompt A
Prompt B
Prompt C
-(B/A)/2+√((B/A)^2-C)→D
-(B/A)/2-√((B/A)^2-C)→E
Disp "X1="
Disp D
Disp "X2="
Disp E

Det där sista där resultaten skrivs ut går säkert att göra finare...har nog en bättre i miniräknaren...uppdaterar mitt meddelande då om ja hinner...Men funka ska den gör no problemo.
Citera
2008-09-03, 18:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av daannneee
Provat googla, men hittar i stort sett bara spel och värdelösa applikationer. Men den där koden, vad gör den? :P hjälper en få fram vilket tal som är störst?
jo, men med dom verktygen jag använder i exemplet kan du göra nästa vad som helst.
sen om du vill ge värden tex c = a*b gör du:
a*b->C
för just faktorisering behöver också använda dig av en loop tex while:
A = 1
While A<5
A+1->A
(vad du vill ska upprepas här)
Repeat

sen så förstår jag om du inte har lust att sitta och programera på miniräknare, är inte direkt det roligaste som finns.
alla program du vill ha finns inte uppladdade på nätet, men kanske förhoppningsvis några =)
Citera
2008-09-03, 18:25
Medlem
Tenses avatar
Sidan för dig

Här är sidan för allt om programmering för Texas räknare:

www.unitedti.org (klicka på forum)

Jag har ställt frågor där i bland och alltid fått otroligt bra svar.

Ett arkiv med tusentals program och applikationer finns här: http://www.ticalc.org/

Citat:
Ursprungligen postat av billybomb
Kod:
Disp "AX^2+BX+C=0"
Prompt A
Prompt B
Prompt C
-(B/A)/2+√((B/A)^2-C)→D
-(B/A)/2-√((B/A)^2-C)→E
Disp "X1="
Disp D
Disp "X2="
Disp E

Går att optimera ytterligare! :

Kod:
Disp "AX^2+BX+C=0"
Prompt A
Prompt B
Prompt C
Disp "X1=", -(B/A)/2+√((B/A)^2-C)
Disp "X2=", -(B/A)/2-√((B/A)^2-C)

Låter osäker på utskriftradera, jag antar att utskriften ser ut så här nu:

Kod:
X1=
         2
X2=
        -2

Jag erkänner dock, det kan vara händigt att ha svaren lagrade i variabler. Tänkte inte på det.
Senast redigerad av Tense 2008-09-03 kl. 18:30.
Citera
2009-11-17, 21:21
Medlem
[quote=Tense]Här är sidan för allt om programmering för Texas räknare:

www.unitedti.org (klicka på forum)

Jag har ställt frågor där i bland och alltid fått otroligt bra svar.

Ett arkiv med tusentals program och applikationer finns här: http://www.ticalc.org/

Går att optimera ytterligare! :

Kod:
Disp "AX^2+BX+C=0"
Prompt A
Prompt B
Prompt C
Disp "X1=", -(B/A)/2+√((B/A)^2-C)
Disp "X2=", -(B/A)/2-√((B/A)^2-C)

Glöm inte dela C med A xD annars blir det lite fel =)
Citera
2009-11-17, 21:29
Medlem
Här finns några bra program att ladda hem: http://www.liber.se/plus/E470169701/ti_program.htm
Citera
2009-11-17, 23:10
Medlem
assfuckeRs avatar
Vet inte om denna finns bland de andra länkarna men här är iaf program som tar ur rötterna ur en andragradsekvation åt dig Riktigt fint :

http://www.matteguiden.se/grafraknare/2gdekvation.php
Citera
2010-01-02, 17:43
Medlem
tlasaks avatar
Hur lägger man in programmen i miniräknaren?
Har installerat drivrutinerna, kopplat in miniräknaren i datorn, men ingenting händer. Eller är det så att man skriver in programmen direkt i miniräknaren?
Citera
2010-01-02, 19:27
Medlem
tlasaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tlasak
Hur lägger man in programmen i miniräknaren?
Har installerat drivrutinerna, kopplat in miniräknaren i datorn, men ingenting händer. Eller är det så att man skriver in programmen direkt i miniräknaren?
Har nu tankat TI Connect, men jag fattar fortfarande inte hur man ska göra.

Måste man ta en backup på hela miniräknaren för att sen lägga in ett program i filen på datorn och sen lägga över hela backupen på miniräknaren igen?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in