Citat:
Ursprungligen postat av jango
En annan fundering. Nu påverkar ju ett hopp knappt något men ponera att man skulle kunna göra det omöjliga och neutralisera sin egen hastighet man färdas neråt med. Borde man inte då exponeras för g-krafter, isf går det överleva dessa g-krafter som bildas om man lyckas neutralisera sin hastighet underloppet av 1 sekund?
"G-kraft" är mått på acceleration.
För att förändra sin hastighetsvektor (som pekar neråt och som man delar med hissen) måste man accelerera. Accelerationen som krävs är precis samma som den som man utsätts för när hissen slår i botten.
Skillnaden är dock (tror jag) är hoppet är mer ergonomiskt: man utnyttjar väldigt många muskler när man hoppar och alla dessa (samt ben, senor osv.) får ta del av stryken det innebär att accelerera så mycket.
Min slutsats blir då att den totala g-kraften i hopp-fallet kommer vara mindre än den andra.
Jag har krånglat till det för mig lite.. Kanske har jag blandat ihop något med något annat, men det är av viktig betydelse i g-kraft-synpunkt hur länge hoppet utförs. Går och lägger mig och hoppas på frälsning i sängen.