2008-09-03, 20:41
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NaturalSelector
Helvete, det måste varit en upplevelse!
Kunde du stå upp hela tiden eller föll du ner på golvet?
Nåt däremellan, man knäade till ordentligt. Men det värsta var ärligt talat att sitta fast och vänta på att de skulle plocka ut oss...jag tvingar mig att åka hiss numera men jag kliver ur om det ser ut att bli överlastat.
Citera
2008-09-03, 21:04
Avstängd
Carl-Ann von ss avatar
Hehe.. Den där tanken har jag också haft. Låg och funderade i sängen en kväll och kom fram till denna teori hur man bäst kan rädda sig när man dödsstörtar i en hiss.
Citera
2008-09-03, 21:54
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Nåt däremellan, man knäade till ordentligt. Men det värsta var ärligt talat att sitta fast och vänta på att de skulle plocka ut oss...jag tvingar mig att åka hiss numera men jag kliver ur om det ser ut att bli överlastat.
Vettigt.

Gubbarna som jobbar jour på hissfirmorna börjar varje utryckning med att fråga hur många som är i hissen. Sen kollar de upp specifikationerna och om det visar sig att hissen är överlastad gör de sig ingen brådska utan äter upp sin middag, tar en kopp kaffe och tittar nog på Aktuellt också innan de åker iväg.

Allt enligt min gamla teknologilärare. Ta det med en nypa salt.
Citera
2008-09-03, 22:10
Medlem
Tjohildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Vettigt.

Gubbarna som jobbar jour på hissfirmorna börjar varje utryckning med att fråga hur många som är i hissen. Sen kollar de upp specifikationerna och om det visar sig att hissen är överlastad gör de sig ingen brådska utan äter upp sin middag, tar en kopp kaffe och tittar nog på Aktuellt också innan de åker iväg.

Vi blev utplockade av stiliga brandmän i full uniform. Worth waiting for...
Citera
2008-09-03, 22:52
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Det har jag svårt att tro. Det måste ha gjorts någon undersökning som stödjer att man med största sannolikhet krossar ryggen och bryter nacken om man faller från 2-3 våningars höjd i en helt normal hiss så som de förekommer i Sverige.
...
Jag nämnde inget om 2-3 våningar. Bara att det et ceteris paribus med största sannolikhet är bättre att ligga på rygg än att sitta ned:
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Man kommer med all sannolikhet att krossa ryggen/bryta nacken (vid sittande) före det att slaget från golvet mot bakhuvudet (liggande) krossar skallen.
Missförstod du min post som att den hänvisade till ett kvantifierat fall, kan jag bara säga att så var det inte menat.

Ang. storleken - böj knäna om man måste. Som en situp. Mycket mindre stress på benen än om man t ex står upp (detta i fallet (heh) att hissen är för liten för att ligga raklång).
Senast redigerad av Mr Mojo Risin' 2008-09-03 kl. 22:54.
Citera
2008-09-04, 20:50
Medlem
HiRess avatar
Är det inte så att en (modern) hiss aldrig kan falla fritt?

Är väll magnetbromsar likt de som sitter på t ex. Fritt fall och liknande attraktioner? Men visst blir det ett ordentligt tryck när man når botten, hörde att man "provsläppte" hissarna i det nya hotellet vid Älvsjömässan från högsta våningen (18?), med folk i.
Citera
2008-09-04, 23:34
Medlem
Tenses avatar
Om hissen faller fritt gör man det likaså.

Skall man då hoppa kommer ju hissen falla ner snabbare (Newtons tredje lag).

Jag vet inte om detta faktum gör att man måste ha ännu starkare benmuskler eller om det "ingår" i de beräkningar som tidigare gjorts.
Citera
2008-09-04, 23:38
Medlem
jangos avatar
Om hissen åker fritt i shacktet finns det då inte risk att hoppet får hissen att åka ner snabbare istället? Ungefär som om man knuffar ner hissen med sina ben.

Edit: tense hann före

En annan fundering. Nu påverkar ju ett hopp knappt något men ponera att man skulle kunna göra det omöjliga och neutralisera sin egen hastighet man färdas neråt med. Borde man inte då exponeras för g-krafter, isf går det överleva dessa g-krafter som bildas om man lyckas neutralisera sin hastighet underloppet av 1 sekund?
Citera
2008-09-04, 23:48
Medlem
Tenses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jango
En annan fundering. Nu påverkar ju ett hopp knappt något men ponera att man skulle kunna göra det omöjliga och neutralisera sin egen hastighet man färdas neråt med. Borde man inte då exponeras för g-krafter, isf går det överleva dessa g-krafter som bildas om man lyckas neutralisera sin hastighet underloppet av 1 sekund?

"G-kraft" är mått på acceleration.

För att förändra sin hastighetsvektor (som pekar neråt och som man delar med hissen) måste man accelerera. Accelerationen som krävs är precis samma som den som man utsätts för när hissen slår i botten.

Skillnaden är dock (tror jag) är hoppet är mer ergonomiskt: man utnyttjar väldigt många muskler när man hoppar och alla dessa (samt ben, senor osv.) får ta del av stryken det innebär att accelerera så mycket.

Min slutsats blir då att den totala g-kraften i hopp-fallet kommer vara mindre än den andra.

Jag har krånglat till det för mig lite.. Kanske har jag blandat ihop något med något annat, men det är av viktig betydelse i g-kraft-synpunkt hur länge hoppet utförs. Går och lägger mig och hoppas på frälsning i sängen.
Senast redigerad av Tense 2008-09-04 kl. 23:51.
Citera
2015-03-24, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jerka^
Vettigt.

HELT fel...min man jobbar med hissar sen 30 år tillbaka...får dom in ett larm under t.ex jourtid så sticker dom iväg på studs...MEN det KAN ju hända att det stället ligger några mil hemifrån.och då blir det ju lite väntetid (själv hade jag "dött" av att sitta instängd i en hiss :-( ).men inte fanken sitter dom o äter klart middag m.m för detta är prio 1 för dom! Är det väldigt långt bort från deras hemort då brukar brandkåren rycka ut. Dagtid är det ju fler som jobbar o då är dom snabbt på plats! Så är det iaf i hans firma...hur det är i andra hissfirmor har jag inte en susning om
Citera
2015-03-24, 12:27
Medlem
Citat:
är ju att man svävar omkring utan mer än slumpmässig kontakt med golvet och har små möjligheter att välja position.

Men en verklig hiss har ett ganska stort luftmotstånd, så det borde vara möjligt att lägga sig ner, men man har inte lång tid på sig. Att ligga ner är det säkraste eftersom man då inte får några slag eller brytningar i kroppen, mer än den mycket snabba inbromsningen.
Citera
2015-03-24, 13:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Piggekott
Men en verklig hiss har ett ganska stort luftmotstånd, så det borde vara möjligt att lägga sig ner, men man har inte lång tid på sig. Att ligga ner är det säkraste eftersom man då inte får några slag eller brytningar i kroppen, mer än den mycket snabba inbromsningen.

Och den mänskliga kroppen tål g-krafter absolut bäst rakt framåt och bakåt i orientering till bröstkorgen/huvudet (tänk bakåtvänd bilbarnstol). Så generellt är fördelarna större med att ligga platt på rygg än att försöka hoppa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in