2008-09-03, 09:14
Moderator
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dullboy
Varför måste man hoppa så högt?Och varför skulle man göra illa sig mer av att hoppa?
Står man stadigt med knäna lätt böjda kanske man kan ta upp en del av energin med lårmusklerna. Har man hoppat upp kan man ju falla illa när golvet närmar sig mycket snabbare än efter ett vanligt hopp (om man hoppar strax innan nedslaget, annars kommer man inte lätta från golvet).

Citat:
Ursprungligen postat av Squalo
Om hissen faller från andra eller tredje våningen borde man väl kunna klara sig rätt bra hur som helst? Lär väl inte bli mycket till acceleration i en normal hiss på så låg höjd?:
Nej, säkert inte.
Men jag antog att TS menade ett mer hypotetiskt fall där man bortser från motståndet från luften som måste trängas bort ur hisstrumman och andra ev. bromssystem.
Citera
2008-09-03, 11:59
Medlem
Kiress avatar
Ett litet exempel.

Antag att Gunnar kan göra ett jämfota hopp 1 meter rakt upp i luften. Gunnar åker i en hiss som faller från 30 meters höjd.

Gunnar har alltså energin E_topp = mg*h_topp högst upp i hisschaktet. Längst ner i schaktet, momentant innan det smäller har all energi förvandlats till rörelseenergi.

Gunnars genererar energin E_spänst = mg*h_spänst när han hoppar.

Om Gunnar lyckas hoppa i rätt ögonblick så blir E_total = mg*h = E_topp - E_spänst = mg*h_topp - mg*h_spänst <=> h = h_topp - h_spänst Alltså ett fall från 29 meter.

Om man antar att Gunnar använder sig av maximal kraft när han hoppar så kan man rimligtvis anta att han inte kan "böja på knäna" för att ta upp en större kraft än han kan generera i ett hopp.
Citera
2008-09-03, 13:27
Medlem
protectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cammo
Mythbusters har testat, det fungerar inte.

En människa kan inte hoppa upp i den hastighet som behövs.

För dom som som fortfarande inte är övertygade
Mythbusters
säsong 3 avsnitt 6 Elevator of Death

litet klipp från youtube
http://www.youtube.com/watch?v=6zPx5Amyt7A

ser inte ut som det räcker att hoppa lite
Citera
2008-09-03, 16:06
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Citat:
Om hissen faller från andra eller tredje våningen borde man väl kunna klara sig rätt bra hur som helst? Lär väl inte bli mycket till acceleration i en normal hiss på så låg höjd?

Utan minsta vetenskapliga teori bakom, så gissar jag på att det är effektivast att försöka sitta ner?
Sitter man ned krossar man ryggen/bryter nacken (man trycks ihop - stor massa i överkroppen -> stort moment + krökt rygg + mjuka diskar = ajaj).

Ligger man på rygg, är nog "skadefriheten" högst, upp till en viss hastighet (huvudet det enda "farliga", men pga tjock skalle och rel. liten massa - mindre rörelsemängd).

Man kommer med all sannolikhet att krossa ryggen/bryta nacken (vid sittande) före det att slaget från golvet mot bakhuvudet (liggande) krossar skallen.

Jag skulle i alla fall lägga mig ned.
Citera
2008-09-03, 18:38
Medlem
En tillkommande olägenhet

är ju att man svävar omkring utan mer än slumpmässig kontakt med golvet och har små möjligheter att välja position.

Rörelseenergin som skall bromsas är proportionell mot kvadraten på hastigheten och den energi man offrar på att byta hastighet med hisskorgen får man igen mångdubbelt genom minskad rörelseenergi.

Jag räknade en gång på en flygpassagerare som kastar en tändare framåt till en kompis. Den energi han offrar är bara en bråkdel av den ökade rörelseenergin tändaren har innan kompisen fångar den.
Citera
2008-09-03, 19:07
Medlem
NaturalSelectors avatar
Jag vill tipsa er om att färda er ner någon våning och hoppa precis innan hissen stannar. Känn hur det känns, tänk er sedan en hiss i fritt fall.

Ni kan också testa hoppa precis när hissen ska neråt, jag har slagit i skallen många gånger på detta sätt.
Citera
2008-09-03, 19:12
Medlem
Tjohildas avatar
Jag har befunnit mig i en hiss som brakade ner från tredje våningen... Det liksom studsade när vi kom ner, så det var väl nån typ av säkerhetsanordning i källaren. Men det var inte så jävla kul kan jag säga, även om vi inte skadades fysiskt.
Citera
2008-09-03, 19:15
Medlem
NaturalSelectors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag har befunnit mig i en hiss som brakade ner från tredje våningen... Det liksom studsade när vi kom ner, så det var väl nån typ av säkerhetsanordning i källaren. Men det var inte så jävla kul kan jag säga, även om vi inte skadades fysiskt.
Helvete, det måste varit en upplevelse!
Kunde du stå upp hela tiden eller föll du ner på golvet?
Citera
2008-09-03, 19:54
Medlem
Dr. Wilys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tjohilda
Jag har befunnit mig i en hiss som brakade ner från tredje våningen... Det liksom studsade när vi kom ner, så det var väl nån typ av säkerhetsanordning i källaren.
Hisschakt brukar ibland ha kraftiga fjädrar i botten för att dämpa eventuella fall, så det var förmodligen de som orsakade studsen. De har en säregen konisk form och när jag för första gången fick syn på ett par dylika i botten av ett hisschakt med genomskinliga väggar, fick jag fundera en stund på vad de egentligen var till för.

Tur att det gick bra...
Senast redigerad av Dr. Wily 2008-09-03 kl. 20:01.
Citera
2008-09-03, 19:58
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Mojo Risin'
Sitter man ned krossar man ryggen/bryter nacken (man trycks ihop - stor massa i överkroppen -> stort moment + krökt rygg + mjuka diskar = ajaj).

Ligger man på rygg, är nog "skadefriheten" högst, upp till en viss hastighet (huvudet det enda "farliga", men pga tjock skalle och rel. liten massa - mindre rörelsemängd).

Man kommer med all sannolikhet att krossa ryggen/bryta nacken (vid sittande) före det att slaget från golvet mot bakhuvudet (liggande) krossar skallen.

Jag skulle i alla fall lägga mig ned.
Det har jag svårt att tro. Det måste ha gjorts någon undersökning som stödjer att man med största sannolikhet krossar ryggen och bryter nacken om man faller från 2-3 våningars höjd i en helt normal hiss så som de förekommer i Sverige.

Att ligga ner funkar säkerligen bättre i teorin än i praktiken då en hiss inte brukar vara så stor.
Citera
2008-09-03, 20:00
Medlem
Clay Allisons avatar
Citat:
Om hissen faller från andra eller tredje våningen borde man väl kunna klara sig rätt bra hur som helst? Lär väl inte bli mycket till acceleration i en normal hiss på så låg höjd?

Utan minsta vetenskapliga teori bakom, så gissar jag på att det är effektivast att försöka sitta ner?

Ja, eller om den faller från - säg en halv meters höjd.
Citera
2008-09-03, 20:04
Medlem
Squalos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clay Allison
Ja, eller om den faller från - säg en halv meters höjd.
Eller 9.8 meters höjd. Nu har trådskaparen specificerat höjden, så den är det man får gå efter.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in