Citat:
Ursprungligen postat av INFP
Tekniskt sett är de tre stycken varav en är borta om dagarna, så det blir två stycken kvar. Den ena klarar sig bra och har annat folk som han umgås med. Största problemet är den andra killen som för övrigt är en skön snubbe. För något år sen skulle en nära polare sen gammalt till mig börja på skolan, då sa han ganska exakt uttryckligen att "härligt, då kan han ta med oss på fester och så, så man lär känna nya personer", med andra ord så fasade han ut det hela på mig att det skulle lösa sig med att lära känna andra. Och den enda han umgås med från skolan är i huvudsak mig. Det är just honom mitt samvete är dåligt över.
I vardagen är han något av en tyst, tillbakadragen norrlänning. Det gäller iofs alla tre med varierande grad. Men jag har iaf en tydlig känsla av att han kommer känna sig rätt så dissade om jag börjar dra mig mera åt annat folk utan att inkludera honom helt och hållet. Våran nollningsgrupp var med andra ord en rätt dumt sammansättning. Han skulle behövt en bunt andra kompisar att umgås med, eller bara lära sig vara lite mer öppen och avslappnad i vardagen. Kort sammanfattat så känns det som att antingen hoppar jag på det sociala tåget och lämnar honom kvar på perrongen eller så stannar jag kvar där och låter tåget sticka
I vardagen är han något av en tyst, tillbakadragen norrlänning. Det gäller iofs alla tre med varierande grad. Men jag har iaf en tydlig känsla av att han kommer känna sig rätt så dissade om jag börjar dra mig mera åt annat folk utan att inkludera honom helt och hållet. Våran nollningsgrupp var med andra ord en rätt dumt sammansättning. Han skulle behövt en bunt andra kompisar att umgås med, eller bara lära sig vara lite mer öppen och avslappnad i vardagen. Kort sammanfattat så känns det som att antingen hoppar jag på det sociala tåget och lämnar honom kvar på perrongen eller så stannar jag kvar där och låter tåget sticka

Har han social fobi el är han bara allmänt oföretagsam? Jag tycker du ska prata med honom nån kväll med öl om hans problem. Påpeka att ni kommer att skiljas åt efter högskolan o att han måste ta tag i sina problem. Han kanske behöver terapi el nåt. Alltså du behöver inte säja att du upplever att han är ett problem för dej, utan att hans sätt att agera (el snarare inte agera) är ett problem för honom.
På fritiden kan du väl umgås med vilka du vill, med el utan honom. Är det dagarna som är problemet? Alltså att du inte med gott samvete kan sitta o snacka med andra, samtidigt som han sitter ensam i ett hörn o ser övergiven ut.