2008-09-03, 12:41
Medlem
Pitbull bitchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av INFP
Tekniskt sett är de tre stycken varav en är borta om dagarna, så det blir två stycken kvar. Den ena klarar sig bra och har annat folk som han umgås med. Största problemet är den andra killen som för övrigt är en skön snubbe. För något år sen skulle en nära polare sen gammalt till mig börja på skolan, då sa han ganska exakt uttryckligen att "härligt, då kan han ta med oss på fester och så, så man lär känna nya personer", med andra ord så fasade han ut det hela på mig att det skulle lösa sig med att lära känna andra. Och den enda han umgås med från skolan är i huvudsak mig. Det är just honom mitt samvete är dåligt över.

I vardagen är han något av en tyst, tillbakadragen norrlänning. Det gäller iofs alla tre med varierande grad. Men jag har iaf en tydlig känsla av att han kommer känna sig rätt så dissade om jag börjar dra mig mera åt annat folk utan att inkludera honom helt och hållet. Våran nollningsgrupp var med andra ord en rätt dumt sammansättning. Han skulle behövt en bunt andra kompisar att umgås med, eller bara lära sig vara lite mer öppen och avslappnad i vardagen. Kort sammanfattat så känns det som att antingen hoppar jag på det sociala tåget och lämnar honom kvar på perrongen eller så stannar jag kvar där och låter tåget sticka

Har han social fobi el är han bara allmänt oföretagsam? Jag tycker du ska prata med honom nån kväll med öl om hans problem. Påpeka att ni kommer att skiljas åt efter högskolan o att han måste ta tag i sina problem. Han kanske behöver terapi el nåt. Alltså du behöver inte säja att du upplever att han är ett problem för dej, utan att hans sätt att agera (el snarare inte agera) är ett problem för honom.

På fritiden kan du väl umgås med vilka du vill, med el utan honom. Är det dagarna som är problemet? Alltså att du inte med gott samvete kan sitta o snacka med andra, samtidigt som han sitter ensam i ett hörn o ser övergiven ut.
Citera
2008-09-03, 18:39
Medlem
INFPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pitbull bitch
Har han social fobi el är han bara allmänt oföretagsam? Jag tycker du ska prata med honom nån kväll med öl om hans problem. Påpeka att ni kommer att skiljas åt efter högskolan o att han måste ta tag i sina problem. Han kanske behöver terapi el nåt. Alltså du behöver inte säja att du upplever att han är ett problem för dej, utan att hans sätt att agera (el snarare inte agera) är ett problem för honom.

På fritiden kan du väl umgås med vilka du vill, med el utan honom. Är det dagarna som är problemet? Alltså att du inte med gott samvete kan sitta o snacka med andra, samtidigt som han sitter ensam i ett hörn o ser övergiven ut.

Det är nog lite blandat. Social fobi är det dock inte, snarare sviktande självförtroende. Jag har funderat nån gång med att snacka med honom om det, men det känns fel att kläcka ur sig nåt i stil "du har inga vänner och det är ett problem", vad ska han svara på det? Sen ett tag sen har han dock skaffat en flickvän så jag hoppas lite grand att hon gör att han får lite rätsida på sig själv förhoppningsvis. Problemet är bara att vi båda två har gått i högskole-ensamhets-fällan med skillnaden att jag har 1000 gånger bättre chans att ta mig ur det än vad han har.

Det som gör mig obekväm är två grejer, vardagslivet och fritidslivet. Ta t.ex rasten på föreläsningar. Dom är så sjukt svåra att småsnacka med och bara softa med, men jag kan inte plötsligt sätta mig hos andra eller gå bort och prata, för då blir det en sån tydlig signal att jag tar distans från dem. Så det jag sitter kvar i nästan ren diplomati ibland. Detta börjar lätta upp lite grand nu, eftersom vi börjar läsa mer olika kurser. Sen med fritidslivet så har han blivit ett hjärnspöke för mig. T.ex satt jag och några andra från skolan och drack öl på min innergård och efter lite snack så frågade någon om jag var sugen på att hänga med på en grej dagen efter. Visst det låter skoj tänker jag. Dagen efter så har jag i princip dåligt samvete hela tiden för att jag inte hörde av mig och frågade om han skulle med, så att han få känna lite gemenskap. Känns som jag går bakom ryggen på honom och det tär i sinnet rätt mycket. Fast jag kan nog med stor säkerhet påpeka, att han skulle säga att jag inte behöver känna så alls om jag berättade att det var så jag kände, men det hjälper emot den press jag känner på mig.

Det jag önskar att slippa ha i bakhuvudet hela tiden är att om jag hänger med några andra, så får dom en person mindre att umgås med. Två av dem känns inte så kris artade, utan det är just den ena kompisen eftersom vi har hållit ihop tillsammans sen nollningen och vi har haft jävligt kul tillsammans emellanåt
Senast redigerad av INFP 2008-09-03 kl. 18:41.
Citera
2008-09-03, 21:51
Medlem
Jag tror du nojjar upp dig alldeles för mycket över vad han kommer tycka om att du träffar andra människor. I min umgängeskrets är det självklart att man kan hänga med vem som helst utan att någon annan tolkar det som att man blir lämnad utanför. Kan inte du dra ut och träffa lite nytt folk som du lite senare kan introducera din vän för?
Citera
2008-09-03, 23:06
Medlem
INFPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Word!
Jag tror du nojjar upp dig alldeles för mycket över vad han kommer tycka om att du träffar andra människor. I min umgängeskrets är det självklart att man kan hänga med vem som helst utan att någon annan tolkar det som att man blir lämnad utanför. Kan inte du dra ut och träffa lite nytt folk som du lite senare kan introducera din vän för?

Jo en hel del beror på att jag tänker för mycket, men det ändrar ändå inte faktum att jag är i princip den enda kompisen han har på skolan som han umgås regelbundet med. Börjar jag då distansera mig från honom så blir han rätt ensam kvar. Och det är inget problem med att känna folk. Vi har lärt känna väldigt många under tiden, men han är väldigt återhållsam. Det gör att han aldrig riktigt kommer över tröskeln och fixar nya vänner att umgås med. Han har troligen haft inställningen att kompisar det är något man snubblar över, bara man är på rätt ställen eller fest så löser det sig själv. Men det funkar inte riktigt så. Jag vill slippa behöva känna att jag ska vara "ansvarig" för att fixa ihop hans liv. Att bryta min egen ensamhet är en sak, att göra det för två personer samtidigt är helt omöjligt och gör bara att det blir kortslutning i mitt huvud.
Citera
2008-09-04, 08:27
Medlem
Jag hade tagit kontakt med nya människor men ändå visat de gamla vännerna att man inte övergett dem helt. Du behöver ju inte sluta prata med dem bara för att du hittar någon ny? Så egentligen kan de ju inte bli sura på dig..
Du hjälper inte killen ett dugg genom att stanna kvar hos honom för då har han dig, då behöver inte han skaffa sig nya kontakter. Om du lättar lite på er relation så kanske han inser att det inte går att gå igenom skolåren med endast en vän. Annars får du väl som någon annan skrev dra med dig honom så att ni båda träffar nytt folk om han sedan drar sig undan så är det hans val. Då har du försökt och har sedan inget att ha dåligt samvete för.
Citera
2008-09-04, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av INFP
Jo en hel del beror på att jag tänker för mycket, men det ändrar ändå inte faktum att jag är i princip den enda kompisen han har på skolan som han umgås regelbundet med. Börjar jag då distansera mig från honom så blir han rätt ensam kvar. Och det är inget problem med att känna folk. Vi har lärt känna väldigt många under tiden, men han är väldigt återhållsam. Det gör att han aldrig riktigt kommer över tröskeln och fixar nya vänner att umgås med. Han har troligen haft inställningen att kompisar det är något man snubblar över, bara man är på rätt ställen eller fest så löser det sig själv. Men det funkar inte riktigt så. Jag vill slippa behöva känna att jag ska vara "ansvarig" för att fixa ihop hans liv. Att bryta min egen ensamhet är en sak, att göra det för två personer samtidigt är helt omöjligt och gör bara att det blir kortslutning i mitt huvud.

Men lägg för i helvete bara av med det du gör? Han är en vuxen människa varför ska du ta "ansvar" över hans liv?

Så jävla löjligt så jag vet inte vad.

Klart som fan att du kan sticka och träffa andra vänner. Har han något emot det så är han inget att ha. Om mina polare drar ut en helg utan att ringa mig så är det helt ok.

Man måste inte umgås hela jävla tiden.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in