• 1
  • 2
2008-09-02, 19:19
Medlem
rjonssons avatar
Min kompis har en router med inbyggt ADSL-modem, nu vill han ha trådlöst eftersom han har köpt en bärbar dator. Kan man koppla på en trådlös router på den redan befintliga??
Han har Telias adsl och fick med ADSL-modemet på köpet.
Citera
2008-09-02, 19:35
Medlem
Ja, stäng av dhcp servern på den andra och använd endast lan portarna.
Citera
2008-09-02, 20:16
Medlem
Slurpass avatar
Ja, finns flera sätt att lösa projektet på beroende på vad du har för utrustning..
Citera
2008-09-02, 21:10
Medlem
DennisOlofs avatar
rjonsson, jag det går.

En bra lösning (om det går) är att logga in (eller ändra) inställningarna på den router som tar emot själva Internet (om det är router/modem).

Går det att ställa in den som t.ex brygga eller enbart modem så underlättare det, då kan man visserligen endast använda den trådlösa routerns LAN portar och trådlösa anslutningar. Men har man bara 2-3st datorer går det nog bra.

Då slipper man även andra problem plus att man inte gör saker för komplicerade för sig genom att köra två routers efter varandra.
Citera
2008-09-03, 07:39
Medlem
rjonssons avatar
tackar för svaren, jag ska se efter lite om jag kan ändra någon inställning i modemet. Jag förstår inte varför telia skickar ut ett kombinerat router-adslmodem när nu inte routern är trådlös. Jag känner ingen som har ett trådbundet nätverk hemma.

Kan jag göra om den routern till att vara modem så hade det varit det bästa antar jag, även att man missar de vägarna till internet. Det är än så länge bara 2 datorer som ska ut på nätet och det kommer inte i överskådlig framtid att bli fler än 4 datorer.
Citera
2008-09-03, 12:20
Medlem
DennisOlofs avatar
rjonsson, det går alltid att skaffa ett renodlat modem om du vill de.

Kostar en slant men å andra sidan kan du göra dig av med telias modem, förutsatt du inte ska köra telias digital-TV för då krävs just telias special router/modem.

Det finns ju modem/router/brandvägg/trådlöst numera kombinerat i en enda burk.
Citera
2008-09-03, 13:42
Medlem
justsome1s avatar
jag kör på två routers då det finns flera inställningar på min andra (ping skydd mm.).
För mig var det bara att trycka in den i en ledig port, har inte haft några problem..
Citera
2008-09-03, 14:07
Medlem
Megaforces avatar
Dock måste man ibland ändra IP-adressområdet till den andra routern så att dess insida inte får samma IP-område som den första routerns insida. Dvs den första routern bör t.ex. använda 192.168.0.x och den andra 192.168.1.x. Då är det inget problem med att köra dhcp på den andra också (vilket man måste göra om man inte stänger av NAT på den andra)
Citera
2008-09-03, 14:29
Medlem
Hej lånar tråden lite, minns att jag har kopplat ihop routrar förr.

Är det så att man bara kör en korsad kabel tex från ena routerns 1a till den andras 1a? har för mig att jag gjorde så.

Annat alternativ? Köra vanlig kabel till WAN och stänga av dhcp?
Citera
2008-09-03, 14:56
Medlem
jag har kopplat ihop 2 routrar flera gånger, det är bara att dra en helt vanlig tp-kabel mellan en vanlig port i båda två så funkar det utmärkt (eller hmm vi kanske satte in den i wan-porten på router nummer 2, fast tror inte det, spelar roll, bara att prova dig fram). vi har inte ens behöver stänga av dhcp i någon router, har bara varit att koppla in och köra
Citera
2008-09-03, 15:49
Medlem
capmacs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rjonsson
Min kompis har en router med inbyggt ADSL-modem, nu vill han ha trådlöst eftersom han har köpt en bärbar dator. Kan man koppla på en trådlös router på den redan befintliga??

Undvik dubbel routing om det inte är absolut nödvändigt, koppla in en trådlös AP istället.

Läs även:

https://www.flashback.org/showpost....55&postcount=6

/capmac
Citera
2008-09-03, 19:36
Medlem
-blitZ-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Undvik dubbel routing om det inte är absolut nödvändigt.

Utveckla gärna varför.

Ser inga probem med detta i ett hemmanätverk. Lär ju inte slöa ner hastigheten så att man märker det överhuvudtaget.

OK jag köper att det kan bli rörigt, men inte i ett hemma nätverk med ett adsl-modem, en trådlös router och 1-5 datorer.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in