Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2008-09-04, 11:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Naturligtvis kommer du ingenstans med skitborr, men det är ändå en enorm skillnad mellan billiga och dyra maskiner, både i kapacitet men framför allt hur länge de håller, ergonomi etc.

/capmac
Visst är det så. Att jämföra en Hilti med Julas maskin är väl ungefär som att jämföra en Nissan Micra från 1987 med en Volvo V70 från 2008. Men om maskinen skall användas för hemmabruk (eller bilen för att handla några matvaror i den näbelägna affären) funkar båda. I alla fall så länge inte alltför många hål skall borras (eller alltför många drickabackar skall transporteras hem ifrån affären). Julas maskin är avsevärt tyngre, och bullrar kanske mer (precis som Micran inte är lika skön att köra och att ljudnivån är högre).

Det man kan ångra är om borret hugger tag i underlaget och i princip vrider av dig armarna. Då hade en Hilti varit bra... (precis som jag hellre sitter i en V70 än en Micra vid en krock).
Citera
2008-09-04, 11:53
Medlem
miklons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Toody
Slagborr = högt varvtal löst slag
Borrhammare = lågt varvtal hårt slag

När man ska borra i betong går det inte att skära sig igenom materialet som i trä eller metall. Därför behöver man ett hårt slag som mejslar bort materialet. Att borret ska snurra behövs mest för att transportera ut betong krosset ifrån hålet.

Jag tror många missar den skillnaden.

En slagborrmaskin, oavsett om den kostar 249 eller 5 000, kommer aldrig göra samma jobb som en borrhammare. Det innebär att en billig borrhammare mycket väl kan lösa de problem som en dyr slagborrmaskin går bet på.

Jag är ingen byggexpert, men mitt råd skulle bli att köpa en billig borrhammare (ca 500 kr på Classe eller liknande) och ett knippe bra borrstål, åtminstone om man tror att man kommer få användning för maskinen i framtiden, annars är det kanske bättre att hyra en bra maskin.
Citera
2008-09-04, 16:53
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av miklon
Jag tror många missar den skillnaden.

En slagborrmaskin, oavsett om den kostar 249 eller 5 000, kommer aldrig göra samma jobb som en borrhammare. Det innebär att en billig borrhammare mycket väl kan lösa de problem som en dyr slagborrmaskin går bet på.

Jag är ingen byggexpert, men mitt råd skulle bli att köpa en billig borrhammare (ca 500 kr på Classe eller liknande) och ett knippe bra borrstål, åtminstone om man tror att man kommer få användning för maskinen i framtiden, annars är det kanske bättre att hyra en bra maskin.
det är sant, men de flesta kallar nog den riktiga borrhammaren för slagborrmaskin. även när den saluförs i butik.
för att vara tydlig är det bäst att säga borrmaskin med slagfunktion om den dåliga varianten som för övrigt inte duger att borra vanliga hål med heller, om man ska över nån millimeters borrdiameter. dom går som toody säger, för fort.
Citera
2009-09-18, 10:51
Medlem
Ockstaerrs avatar
Bumpar upp denna tråden. Har kommit till insikt att jag behöver en en borrhammare. Dom som ni länkat till i tråden verkar vettiga för den funktionen de ska fylla.

Men hur är det med bra borrar? Någon som kan länka en okunnig samhällsanalytiker dessa?
Citera
2009-09-18, 11:32
Medlem
Baalzamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ockstaerr
Bumpar upp denna tråden. Har kommit till insikt att jag behöver en en borrhammare. Dom som ni länkat till i tråden verkar vettiga för den funktionen de ska fylla.

Men hur är det med bra borrar? Någon som kan länka en okunnig samhällsanalytiker dessa?
Se till att borrarna är av välkänt fabrikat och inte biltemas egna eller liknande. Hiltis egna borrar är bland dom bästa, men också bland dom dyraste. Per hål är dom dock billiga. Tror dock inte det finns kvalitetsborr att köpa på Jula, biltema och liknande
Citera
2009-09-18, 11:44
Medlem
Ockstaerrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
Se till att borrarna är av välkänt fabrikat och inte biltemas egna eller liknande. Hiltis egna borrar är bland dom bästa, men också bland dom dyraste. Per hål är dom dock billiga. Tror dock inte det finns kvalitetsborr att köpa på Jula, biltema och liknande

Schysst! Får kika runt lite och se vad jag kan hitta på!
Citera
2009-09-18, 15:35
Medlem
stilltons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Baalzamon
jag tror bosch borr finns hos jula, dom är helt ok.
Citera
2009-09-18, 16:44
Medlem
GreenStuffs avatar
Hhm...jo, det där känner man ju igen .
Skulle sätta upp en takfläkt (betongtak & betongväggar) & hade en billig borrmaskin med slag funktion....kom ju fan ingen vart & till slut (efter att ha svurit & spottat) så blixtrade det till i borrmaskinjäveln...höll på att skita på mig då jag stod på en stol...trodde ju för ett ögonblick att jag skulle få en rejäl stöt.

Lade ifrån mig idiot maskinen & gick ner & frågade ifall föreningens vaktmästare hade en maskin man kunde få låna...jajamen, en Hilti maskin med de där speciella fästena för borren....Vilken skillnad ! var som att borra i smör .

Kommer aldrig mer att köpa någon billig skit maskin igen. Blir det till att flytta till hus en vacker dag så blir det en Hilti eller motsvarande
Citera
2009-09-18, 17:06
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GreenStuff
Lade ifrån mig idiot maskinen & gick ner & frågade ifall föreningens vaktmästare hade en maskin man kunde få låna...jajamen, en Hilti maskin med de där speciella fästena för borren....Vilken skillnad ! var som att borra i smör .

Att kalla sin borrmaskin idiot för att den inte kan göra en borrhammares jobb tycker jag är idiotiskt.

Även biltemas billigaste borrhammare är bättre på att borra i betong än våra 8000kr borrmaskiner som vi borrar i stål med.
Citera
2009-09-18, 17:26
Medlem
GreenStuffs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaZtoR
Att kalla sin borrmaskin idiot för att den inte kan göra en borrhammares jobb tycker jag är idiotiskt.

Även biltemas billigaste borrhammare är bättre på att borra i betong än våra 8000kr borrmaskiner som vi borrar i stål med.

Vad gulligt att du kan mycket om borrmaskiner...jag erkänner villigt att jag är tämligen nollställd inför skillnaderna på olika fabrikat osv.

Klart som fan att man får kvalitet utefter vad man är villig att pröjsa för maskinen ifråga. En vanlig billig slagborrmaskin ska man väl kunna använda för annat än att borra i stål med? varför har den annars slag funktion?

Skulle aldrig pynta över 5000kr för en ny proffsmaskin som bara skall användas i hemmet. däremot skulle det inte vara fel att få tag på en begagnad Hilti eller annat bra märke till ett överkomligt pris.
Citera
2009-09-18, 19:04
Moderator
v50s avatar
Ett alternativ till att köpa en ny billig slagborrmaskin/borrhammare är att köpa en begagnad proffsmasin som tex hilti. På blocket och tradera säljs det hela tiden både nya och beggade maskiner som man kan få för ett hyfsat pris. Har själv en Hilding TE 2M och den fungerar kalas för hemmabruk, har även rivit en brandvägg med hjälpa av den + en huggmejsel samt liten slägga utan problem. Se bara till att köp riktiga kvalitetsborrar då de billiga är värdelösa även om man har en bra maskin.
Citera
2009-09-18, 20:53
Medlem
Citronpajs avatar
Bauhaus hade i alla fall en jäkligt bra borrhammare för fyra år sedan för under 500 kronor. Hållbar och massiv som en tysk stridsvagn, bara av att hålla i den får man lust att attackborra närmaste föremål.

Nu vet jag inte om Bauhaus fortfrande säljer den men den var i omålad järn med svarta handtag och förpackad i en grå plastlåda.

Att man måste slanta upp 10k eller köpa en begagnad före detta dyr maskin är bara skitsnack. Det enda som skulle kunna motivera det är om maskinen ska användas nästan dagligen eller man behöver något i dimensioner som inte finns i en vanlig järnhandel.

(Sen kan man ju fundera vad som håller på att hända med mänskligheten då hon har problem med att välja redskap för att borra ett jäkla hål i en vägg )
Senast redigerad av Citronpaj 2009-09-18 kl. 21:22.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in