2008-09-02, 03:32
Medlem
Hej!

Tänkte bara höra om det är någon som vet hur jag kan gå tillväga för att göra de möjligt? Skickar med en bild så förstår ni hur jag menar.

http://geting.se/viewimage.php?image=122306-fw.JPG

Fanns program som t ex Pooledit till tidigare windowsversioner där man kunde aktivera funktioner som admin blockerat. Finns nå liknande till xp kanske?
Citera
2008-09-02, 07:15
Medlem
kimdah2002s avatar
Varför skulle man vilja stänga av brandväggen? om man får fråga...
Citera
2008-09-02, 07:40
Medlem
The_Insanes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kimdah2002
Varför skulle man vilja stänga av brandväggen? om man får fråga...

Ja det är en bra fråga som jag också tycker trådskaparen ska svara på men troligen vill TS på någon sida som hans jobb spärrat...
Citera
2008-09-02, 08:25
Medlem
Det verkar ju som att du har fått begränsade rättigheter på din dator på jobbet och det kan då vara svårt att stänga av brandväggen. Det du skulle kunna pröva är att stänga av tjänsten för brandväggen i Windows även om du förmodligen inte har rättigheter nog att göra det heller.

För att pröva detta så Gå in på Start -> Kör och skriv "services.msc" utan situationstecknen där kan du hitta Windows Firewall som en tjänst och kan även avaktivera den.

Om det är så att du vill besöka en sida som jobbet blockerar så räcker förmodligen inte detta då sidan förmodligen blockeras av företagets proxy och jobbar du på Scania så kan jag säga direkt, ge upp
Citera
2008-09-02, 09:40
Medlem
-th-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mantisen
Det verkar ju som att du har fått begränsade rättigheter på din dator på jobbet och det kan då vara svårt att stänga av brandväggen. Det du skulle kunna pröva är att stänga av tjänsten för brandväggen i Windows även om du förmodligen inte har rättigheter nog att göra det heller.

För att pröva detta så Gå in på Start -> Kör och skriv "services.msc" utan situationstecknen där kan du hitta Windows Firewall som en tjänst och kan även avaktivera den.

Om det är så att du vill besöka en sida som jobbet blockerar så räcker förmodligen inte detta då sidan förmodligen blockeras av företagets proxy och jobbar du på Scania så kan jag säga direkt, ge upp

Det fungerar inte om man inte är admin.

Till TS: Ladda hem en live cd, typ EBCD, och radera adminkontot, sen sätter du dig själv som admin och dödar brandväggen.
Citera
2008-09-02, 09:53
Medlem
kimdah2002s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -th-
Det fungerar inte om man inte är admin.

Till TS: Ladda hem en live cd, typ EBCD, och radera adminkontot, sen sätter du dig själv som admin och dödar brandväggen.
Låter som en bra ide ifall man vill ha sparken den inbyggda windowsbrandväggen hindrar inga normala program vad jag vet...
Citera
2008-09-02, 10:36
Medlem
extremesantas avatar
Finns inte så mycket du kan göra så länge du inte är behörig eller lyckas komma över admin lösen. Men frågan e ju varför du vill ha av den?
Citera
2008-09-02, 12:36
Medlem
Bövelens avatar
Är datorn domänansluten?

Jag skulle gissa att regeln "BRandväggen är alltid på" sätts som en GPO via domänen, och det kan ingen påverka. En domänadministratör eller en medlem i local admins kan under en inloggning påverka status, men nästa omboot så gäller GPOn igen.

Finns GPOn så är det antagligen därför att ditt företag anser att det är viktigt att skydda sin information och inte tillåta okontrollerad trafik.
Citera
2008-09-02, 13:22
Medlem
tacitums avatar
Som någon före frågade, varför vill du stänga av den?

Ifall det är i ändamål att vissa sidor är spärrade så är det itne Windows inbyggda brandvägg som stoppar dig, utan snarare en proxy-server hos företaget.

För att komma förbi det finns SSH-lösningar i diverse upplagor genom lite googlande.

Kan bli svårt dock om man inte har tillräckligt med rättigheter..

Kanske får installera Putty eller dyl. på ett USB-minne och surfa genom det.
Citera
2008-09-02, 18:32
Medlem
RollerBoySEs avatar
IT-säkerhet -> Windows

/Mod
Citera
2008-09-03, 01:48
Medlem
Jag vill stänga av den för att så länge den är aktiverad kan jag inte dela ut internet på datorn. Jag ska köra ett ad-hoc nätverk..

Hur som helst gick de att avaktivera den i tjänster, trodde itne de va så enkelt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in