2008-09-01, 15:53
Medlem
Det här ämnet har säkert varit uppe förr, men ha överseende.

Min sambo har efter två års förhållande gjort slut med mig. Anledningen är att vi i princip sedan dag ett alltid har bråkat mycket, smågnabbats och haft problem med att få lugn och ro i vardagen. Jag har alltid tyckt att det bra vägt över det dåliga, men han säger att han helt enkelt inte orkar mer.

Vi har sedan dess kommit överens om att ta någon slags "paus" i förhållandet. Vara ifrån varandra och tänka över situationen. Eftersom vi bor tillsammans har det resulterat i att jag sovit hos vänner. För mig är det helt självklart att vi ska vara tillsammans och lösa det här. Tiden ifrån varandra har gett mig en ordentlig tankeställare om vad jag måste jobba på och misstagen som är mina. Jag ser fram emot att förbättra mig om jag skulle få en ny chans, men jag är rädd att han mest tycker det är skönt att slippa krångel och kommer låta det här rinna ut i sanden. Jag har nu ingen som helst aning om hur lång den här "pausen" kommer att vara och jag känner mig mer och mer maktlös. Han säger att han älskar mig fortfarande och att han saknar mig, men jag vet inte om han gör det mest för att "lindra" skadan.

Man brukar ju säga att par som pausar sällan får ihop det igen. Någon som har egna erfarenheter?
Citera
2008-09-01, 16:10
Bannlyst
Pause == Bye bye baby.
Citera
2008-09-01, 16:11
Medlem
Paus och Paus... Jag måste säga att jag gillar inte det ordet och att det ringer varningklockor lång väg.

Är hans känslor borta så finns det faktiskt nästan inget du kan göra än att ge honom utrymme.

Men visst finns det många par som hittat tillbaka till varandra efter att de gjort slut och att det till slut börjat fungera efter en lång bråkig tid. Men det gäller att båda har intresse och känslor.

Hur längesen var det ni pratade senast och hur lång har pausen varit?
Citera
2008-09-01, 16:34
Medlem
Det är nog bäst du stalkar han lite för att se vad han har för sig. Han har nog flera nya tjejer på G. Skriv här vad han har för sig så vi vet och kan hjälpa dig.
Citera
2008-09-01, 16:38
Medlem
Jag hade en paus i mitt förhållande för några år sen. Det fungerade alldeles utmärkt iom att vi är gifta och har barn idag. (kanske ett tecken på att det är tvärtom? )
Det behöver inte vara helt kört för att man tar en paus, kan vara bra att få perspektiv på saker och ting. Så länge man verkligen tar en paus och inte använder det som ursäkt för att knulla runt.
Citera
2008-09-01, 16:53
Medlem
Citat:
Hur längesen var det ni pratade senast och hur lång har pausen varit?

Det har gått tre veckor nu. Vi har pratat och setts ganska regelbundet iom att vi tekniskt sett fortfarande bor tillsammans, men vi har inte snackat något mer om förhållande iom att jag vill respektera hans utrymme. Vi har sovit tillsammans ett par gånger sedan dess (på hans initiativ), men inte rört varandra på något sexuellt vis eller så. Poängen är väl att jag inte riktigt vet hur man pallar ovissheten.

Swobbey, hur gjorde ni? Hur länge höll ni upp och hur kom det sig att ni blev tillsammans igen? Vad gjorde ni för förändringar?
Citera
2008-09-01, 17:20
Medlem
Mr Mojo Risin's avatar
Viktig fråga i sammanhanget: Vem tog initiativet till "pausen"? Du skriver att han gjort slut, sedan att ni kommit överens om pausandet.

Var det så att han "gjorde slut" och att du tjatade till den semantiska benämningen "paus"? Ju ärligare svar desto bättre. Du är ju anonym här.
Citera
2008-09-01, 17:29
Medlem
Bluesmokes avatar
Jag känner till minst två förhållanden där det pausats i början av förhållandet, och där paren sedan varit lyckligt gifta i över trettio år. Fenomenet som sådant tycker jag således inte tyder på något speciellt ifråga om styrkan hos förhållandet, utan det är känslorna hos parterna som är det viktiga. Att bråka i ett förhållande är också naturligt, men om det är det enda man gör kan det ju förstås bli rätt jobbigt att leva tillsammans.

Om din sambo inte verkar så intresserad av att fortsätta, är det nog dessvärre ingen större mening med att göra det heller. Båda måste vara ordentligt motiverade att fortsätta för att det ska ha en chans att funka på sikt. Man är ändå två om att dansa tango, som det brukar heta.
Senast redigerad av Bluesmoke 2008-09-01 kl. 17:33.
Citera
2008-09-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lilligaf
Det här ämnet har säkert varit uppe förr, men ha överseende.

Min sambo har efter två års förhållande gjort slut med mig. Anledningen är att vi i princip sedan dag ett alltid har bråkat mycket, smågnabbats och haft problem med att få lugn och ro i vardagen. Jag har alltid tyckt att det bra vägt över det dåliga, men han säger att han helt enkelt inte orkar mer.

Vi har sedan dess kommit överens om att ta någon slags "paus" i förhållandet. Vara ifrån varandra och tänka över situationen. Eftersom vi bor tillsammans har det resulterat i att jag sovit hos vänner. För mig är det helt självklart att vi ska vara tillsammans och lösa det här. Tiden ifrån varandra har gett mig en ordentlig tankeställare om vad jag måste jobba på och misstagen som är mina. Jag ser fram emot att förbättra mig om jag skulle få en ny chans, men jag är rädd att han mest tycker det är skönt att slippa krångel och kommer låta det här rinna ut i sanden. Jag har nu ingen som helst aning om hur lång den här "pausen" kommer att vara och jag känner mig mer och mer maktlös. Han säger att han älskar mig fortfarande och att han saknar mig, men jag vet inte om han gör det mest för att "lindra" skadan.

Man brukar ju säga att par som pausar sällan får ihop det igen. Någon som har egna erfarenheter?

Vet inte om jag tror på såna där pauser egentligen, man kan inte vara tillsammans hela livet och ha en massa pauser så fort det blir lite jobbigt. Man löser saker och ting tillsammans. Jag och min pojkvän blev tillsammans efter en paus igen i alla fall så helt mörkt är det väl kanske inte för er del då. Detta var iofs en paus efter endast några månader och det var väl kanske en vecka det gällde.
Citera
2008-09-02, 11:12
Medlem
Tolvans avatar
Att ta en paus brukar för den parten som föreslog pausen innebära att man knullar andra för att kolla om det finns något bättre alternativ där ute.
Citera
2008-09-02, 13:06
Medlem
Chelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lilligaf
Det blir aldrig detsamma igen. I vissa fall kanske förhållandet kan bli bättre andra gången, men det finns ju en anledning till att det tog slut första gången (pausen är nämligen ett snällare sätt att göra slut, som jag ser det)...
Citera
2008-09-02, 13:09
Medlem
Chelos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tolvan
Att ta en paus brukar för den parten som föreslog pausen innebära att man knullar andra för att kolla om det finns något bättre alternativ där ute.
Ungefär så. Kanske inte knulla andra, men kolla runt lite. Få friheten att ragga medan man har en annan "on hold".
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in