2008-09-01, 14:00
Medlem
ubersantas avatar
Denna frågan är främst riktad till mäklare, köpare och säljare i Malmö.

Hur upplever ni marknaden just nu? För 2 år sen var det tjurrusning på visningarna och man fick slåss ordentligt i budgivningarna. Jag har varit på 2 visningar senaste veckan där priset ligger under utgångspris på ena, och på den andra så har det inte kommit bud alls och säljaren är villig att släppa objektet för 10% under utgångspris.

Var på en annan visning nu i helgen på ett objekt som skulle gått åt som smör i solen i vanliga fall med det priset som finns nu. Detta var andra visningen av objektet, och bara jag som dök upp. Inga bud har kommit in ännu.

Så har marknaden svalnat rejält vad gäller köpare? Säljare verkar det finns gott om.
Citera
2008-09-01, 14:57
Medlem
Snövits avatar
Jag köpte en lägenhet i Malmö för ett år sedan och jag uppfattade marknaden som rätt slö även då. Objekten låg ute länge och någon budgivning kom inte igång på knappt några objekt. Jag bevakar fortfarande marknaden och ser ofta objekt ligga kvar i rätt många veckor.

Jag var iof van från Stockholmsmarknaden där man sätter ut lägenheter mycket lägre än vad man förväntas få ut och den styggelsen är som jag har förtått det på mäklarna inte så vanlig i Malmö.
Citera
2008-09-01, 21:33
Medlem
ubersantas avatar
Vad skall man tro. La ett bud på den ena lägenheten vid lunch. Då hade objektet varit ute ett par veckor, haft ett antal visningar, men inga bud hade kommit in.

Mäklaren tar emot mitt bud, och säger att han skall ringa säljaren för att höra om dom vill sälja till det budet (som sagt, inget intresse kring objektet).

En halvtimme senare ringer mäklaren:
"Hej, ja, jag har precis haft en till visning på lägenheten och dom la ett bud på 10 000kr mer än ditt bud"

Visst, behöver inte vara bluff, men hur stor är sannolikheten att ett objekt som under ett par veckors tid inte haft något bud, just direkt efter mitt bud får en visning och de lägger ett motbud. Om han nu verkligen skulle ha en visning precis då så känns det ju rätt troligt att mäklaren skulle ha nämnt detta när jag ringde in mitt bud, t.ex.: "jag tar emot ditt bud, men om 5 min skall jag ha en visning till, bara så att du vet".
Citera
2008-09-01, 21:41
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ubersanta
En halvtimme senare ringer mäklaren:
"Hej, ja, jag har precis haft en till visning på lägenheten och dom la ett bud på 10 000kr mer än ditt bud"

Visst, behöver inte vara bluff, men hur stor är sannolikheten att ett objekt som under ett par veckors tid inte haft något bud, just direkt efter mitt bud får en visning och de lägger ett motbud. Om han nu verkligen skulle ha en visning precis då så känns det ju rätt troligt att mäklaren skulle ha nämnt detta när jag ringde in mitt bud, t.ex.: "jag tar emot ditt bud, men om 5 min skall jag ha en visning till, bara så att du vet".

Det där lät fan inte bra. Sådant som är väldigt osannolikt brukar inte vara helt bra. Jag skulle nog dra mig ur om jag inte väldigt väldigt gärna ville ha lägenheten. Är det ett bluffbud kommer de ju att återkomma till dig och säga att den andra budgiveren hoppade av.

Hur mycket mer är du villig att gå upp? Du kan ju prova också med att själv gå upp tio och se om den andra hoppar av. Tänk på att du alltid kan lägga bud och sen hoppa av. Jag gillar inte det systemet men kan vara bra att veta.
Citera
2008-09-01, 21:54
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
Det där lät fan inte bra. Sådant som är väldigt osannolikt brukar inte vara helt bra. Jag skulle nog dra mig ur om jag inte väldigt väldigt gärna ville ha lägenheten. Är det ett bluffbud kommer de ju att återkomma till dig och säga att den andra budgiveren hoppade av.

Hur mycket mer är du villig att gå upp? Du kan ju prova också med att själv gå upp tio och se om den andra hoppar av. Tänk på att du alltid kan lägga bud och sen hoppa av. Jag gillar inte det systemet men kan vara bra att veta.

Ungefär exakt de tankarna jag går i just nu. Jag är beredd att gå upp 40k till, men vill ju inte betala för bluffbud - och detta luktar rätt illa. Det behöver ju inte vara mäklaren som är fuffens, utan säljaren bad sin kusin ringa in ett bud för att höja priset lite.

Har inte riktigt bestämt mig om jag skall bjuda mer, eller bjuda med upp till en viss gräns, och sedan hoppa av även om jag vinner. Bjuder jag t.ex. upp 30k till och vinner bjudgivningen och sen hoppar av så lär jag få reda på om den andra budaren var bluff. Om den andre var bluff så borde väl mäklaren ringa tillbaka och ge nytt bud?
Citera
2008-09-01, 23:40
Medlem
Darkwing Ducks avatar
Citat:
Om den andre var bluff så borde väl mäklaren ringa tillbaka och ge nytt bud?
Troligtvis, ja - den metoden har man ju varit utsatt för själv.

Jag kan passa på att tipsa om en website som jag läste om idag på DI: boligan.se. De samlar in annonser från många (alla?) mäklare, och man kan söka fram bostäder ungefär som t.ex. Hemnet. Men den fina grejen här är att boligan.se också berättar hur länge en bostad har varit ute till försäljning, och hur priset har förändrats under tiden.

Jag har fått en del intressanta överraskningar när jag har letat och jämfört där idag...

www.boligan.se
Citera
2008-09-02, 09:02
Medlem
ubersantas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Darkwing Duck
Troligtvis, ja - den metoden har man ju varit utsatt för själv.

Jag kan passa på att tipsa om en website som jag läste om idag på DI: boligan.se. De samlar in annonser från många (alla?) mäklare, och man kan söka fram bostäder ungefär som t.ex. Hemnet. Men den fina grejen här är att boligan.se också berättar hur länge en bostad har varit ute till försäljning, och hur priset har förändrats under tiden.

Jag har fått en del intressanta överraskningar när jag har letat och jämfört där idag...

www.boligan.se

Skitbra! Tack för tipset... Ännu mer misstänksam blir jag mot mäklaren nu när jag ser hur länge objektet har varit till salu. Vi snackar inte veckor, utan MÅNADER! (och vilket sammanträffande att direkt efter att jag lagt bud så har han haft visning och fått in ett motbud efter MÅNADER utan något bud alls)

nu hade det bara suttit fint med en tjänst där man kan få se försäljningsstatistik gratis (pris). http://www.ebud.se är rätt ok, men alldeles för få siffror.
Senast redigerad av ubersanta 2008-09-02 kl. 09:14.
Citera
2008-09-02, 09:39
Moderator
rotadents avatar
Det där har drabbat mig och min sambo också. Inte på precis samma sätt, men nästan. Här i Stockholm verkar aldrig någonsin någon vara beredd att sälja till utgångspris om det inte uttryckligen står "acceptpris" i annonsen. Trots att vi var enda spekulant på två lägenheter ganska nyligen ville de 200.000(!) utöver utgångspris för att sälja!

Resultatet har blivit att vi köpte en annan lägenhet och de två andra fortfarande finns kvar på marknaden utan spekulanter. Det tragiska är att mäklarna nu har insett misstaget och sakta men säkert börjat sänka priset ned mot det vi var villiga att betala... Deras hattande syntes väldigt tydligt på www.boligan.se, jag önskar att jag hade haft den länken tidigare. För oss var det tur i oturen att vi hittade en mycket trevligare lägenhet som vi köpte till slut, billigare dessutom
Citera
2008-09-02, 22:06
Medlem
Cosmic Kids avatar
Citat:
Visst, behöver inte vara bluff, men hur stor är sannolikheten att ett objekt som under ett par veckors tid inte haft något bud, just direkt efter mitt bud får en visning och de lägger ett motbud.

Ungefär lika med noll, jag skulle passa mig noga för att överhuvudtaget göra affär med den där mäklaren, låter inte seriöst...
Citera
2008-09-03, 13:11
Medlem
Mr Blondes avatar
Blir lack när jag läser om detta. Självklart behöver det inte vara några tråkigheter, utan bara tillfälligheter, men det tvivlar jag på.

Får man fråga vilken firma det handlar om?
Du kan alltid fråga om namnet på den som budat
Citera
2008-09-03, 13:33
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr Blonde
Du kan alltid fråga om namnet på den som budat

Men de behöver inte lämna ut det. Jag tror de endast behöver lämna en lista med buden och så kan budgivarna heta budgivare 1 o.s.v. Däremot tro jag säljaren kan kräva namnlista.
Citera
2008-09-03, 15:10
Moderator
rotadents avatar
När man hör sånt här känns ju nästan mäklarna i Stockholm ärliga. De hittar nog sällan på mystiska budgivare, utan vad jag har upplevt säger de hellre rakt ut att säljaren inte vill sälja under en viss summa. Visserligen tycker jag att det är fult det också, men det är ju rakryggat jämfört med det här myglet.

En sak är dock lustig här också. När vi har kollat på lägenhet som är osålda trots att visningarna har varit (vi har bokat en extravisning) så har mäklaren i regel någon de "för en dialog med". Alltså någon som är nära att bjuda, men inte gjort det än. Var den personen tar vägen när man bjuder själv är...oklart.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in