Citat:
Ursprungligen postat av Dendaerper
Lyckades själv svara på min fråga innan någon annan, det kanske kan va till hjälp om någon annan grubblar över samma sak om det inte redan finns en nån liknande tråd, hittade dock ingen men så här lyder svaret:
"De vetenskapliga studier som genomförts vad gäller passiv cannabisrökning ger svar på två centrala frågor:
1. Den första frågan är om det är möjligt att via passiv cannabisrökning få i sig de aktiva (påverkande) substanserna som finns i cannabisröken? Svaret är ja. Det finns en “smittoeffekt” liksom vid passiv tobaksrökning. Det betyder att om man vistas i miljöer där cannabisrökning förekommer så finns en uppenbar risk att man får i sig riskämnen som finns i cannabisröken.
2. Den andra frågan är om det ger utslag vid urinprovstagning? I princip är svaret nej på denna fråga. De studier som genomförts har visat att det krävs extremt små utrymmen (ej vanliga rum) med extremt dålig ventilation och där flera stycken röker cannabis under en längre tid. I dessa extrema förhållanden kan spår av cannabis hittas via urinprov, dock endast några timmar efter vistelsen i den extrema miljön. Talar vi om normala festlokaler, lägenheter, där inte alla är cannabismissbrukande personer och ventilationen är normal så är är det nästan uteslutet att urinprovet visar positivt (intag av cannabis). Har det dessutom gått några timmar och som i ditt exempel flera dagar så är det helt uteslutet att provet visar positivt (cannabisintag)."
Tror du detta gäller blodprover också?
jag lämnar blodprover på oregelbundna tider
och umgås med folk som röker hasch i en lägenhet
med helschysst ventilation, utan att jag själv rökt faktiskt.
Är skiträdd att bli pos. då körkortet åker åt hel*ete'!