2008-09-01, 10:14
Medlem
Dendaerpers avatar
Heysan, har en liten fråga... har varit och tagit urinprov vilket visade positivt på cannabis, hade tänkt att lägga av eftersom jag kommer random testas av ett företag i Skåne. Nu till min fråga, om jag sitter i samma rum med snubbar som smögar kan det ge utslag vid urinprov då? tacksam för svar
Citera
2008-09-01, 11:08
Medlem
Dendaerpers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dendaerper
Heysan, har en liten fråga... har varit och tagit urinprov vilket visade positivt på cannabis, hade tänkt att lägga av eftersom jag kommer random testas av ett företag i Skåne. Nu till min fråga, om jag sitter i samma rum med snubbar som smögar kan det ge utslag vid urinprov då? tacksam för svar

Lyckades själv svara på min fråga innan någon annan, det kanske kan va till hjälp om någon annan grubblar över samma sak om det inte redan finns en nån liknande tråd, hittade dock ingen men så här lyder svaret:

"De vetenskapliga studier som genomförts vad gäller passiv cannabisrökning ger svar på två centrala frågor:
1. Den första frågan är om det är möjligt att via passiv cannabisrökning få i sig de aktiva (påverkande) substanserna som finns i cannabisröken? Svaret är ja. Det finns en “smittoeffekt” liksom vid passiv tobaksrökning. Det betyder att om man vistas i miljöer där cannabisrökning förekommer så finns en uppenbar risk att man får i sig riskämnen som finns i cannabisröken.

2. Den andra frågan är om det ger utslag vid urinprovstagning? I princip är svaret nej på denna fråga. De studier som genomförts har visat att det krävs extremt små utrymmen (ej vanliga rum) med extremt dålig ventilation och där flera stycken röker cannabis under en längre tid. I dessa extrema förhållanden kan spår av cannabis hittas via urinprov, dock endast några timmar efter vistelsen i den extrema miljön. Talar vi om normala festlokaler, lägenheter, där inte alla är cannabismissbrukande personer och ventilationen är normal så är är det nästan uteslutet att urinprovet visar positivt (intag av cannabis). Har det dessutom gått några timmar och som i ditt exempel flera dagar så är det helt uteslutet att provet visar positivt (cannabisintag)."
Citera
2008-09-01, 11:59
Medlem
Ducken11s avatar
Så du vill kunna röka o sedan skylla på polarna när jobbet kommer på dig ?
Citera
2008-09-01, 14:18
Medlem
Impulse202s avatar
Om ni sitter i ett rum utan någon direkt ventilation, så ja.. Det kan ge visst utslag. Dock ej i de mängder som om du rökt själv.
Citera
2008-09-01, 16:45
Medlem
seaofgreens avatar
Passiv hashrökning

Passiv hashrökning är ofta anledning till tvivel och skapar frågor. Som utgångspunkt är det inte möjigt att bli positiv på en drogtest med gränsvärde 50 ng om man aldrig rökt hash. En person som är under nedtrappning efter missbruk och som precis sjunkit ner under 50 ng kan stiga upp och bli positiv. En person som aldrig har rökt hash förut och sitter i ett litet rum eller en bil där andra röker hash kan komma upp i en koncentration på ca 25 ng. Positiv på passiv rökning –under förutsättning att villkoren ovan är uppfyllda – kan en person vara i upp till högst 8 timmar. Så en bortförklaring
som den att ”jag var på fest i lördags och alla rökte hash utom jag” urskuldar inte ett positivt svara på måndagen.

hämtat från http://www.ferle.dk/Sverige/cannabistestning.htm
Citera
2008-09-01, 20:26
Medlem
Citat:
jag var på fest i lördags och alla rökte hash utom jag” urskuldar inte ett positivt svara på måndagen.

synd att de inte kan va så
Citera
2008-09-01, 23:28
Medlem
Peter.ws avatar
Men om det sitter 5 pers med feta spliffar i en tät garderob, typ 2kvm, 2meter hög & de som meckat dragit i en 1g var dvs 5g så sitter alla & blåser röken på en (man sitter i mitten), sen sitter du där inne i 15min när spliffarna är färdiga.. Då kanske det ger utslag..?
Citera
2008-09-02, 15:31
Medlem
Tuxxens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Peter.w
Men om det sitter 5 pers med feta spliffar i en tät garderob, typ 2kvm, 2meter hög & de som meckat dragit i en 1g var dvs 5g så sitter alla & blåser röken på en (man sitter i mitten), sen sitter du där inne i 15min när spliffarna är färdiga.. Då kanske det ger utslag..?

NO shit!

Citera
2009-04-22, 14:25
Medlem
Med passiv rökning menas endast den rök som en person haft i lungorna och blåser ut eller menas den röken från jollen som blir mellan blossen också ?
Citera
2009-04-22, 14:28
Medlem
gjorde lite läkemedelstester och fick då pissa, det visade (givetvis) positivt men jag skylde på att mina vänner brukade röka fet inne. läkaren kollade lite i sina papper och sa att jaaa det verkar som det kan stämma

EDIT: kan ju dock vara läkaren som var extremt blå-ögd också
Citera
2009-04-22, 18:51
Medlem
Asiloss avatar
När dom dopingtestar vid idrottssammanhang så krävs det en viss mängd för att bli fälld. Just för att man inte ska bli av med sitt OS-guld för att ens polare rökt gräs. Källa: FASS-08
Citera
2011-08-30, 01:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dendaerper
Lyckades själv svara på min fråga innan någon annan, det kanske kan va till hjälp om någon annan grubblar över samma sak om det inte redan finns en nån liknande tråd, hittade dock ingen men så här lyder svaret:

"De vetenskapliga studier som genomförts vad gäller passiv cannabisrökning ger svar på två centrala frågor:
1. Den första frågan är om det är möjligt att via passiv cannabisrökning få i sig de aktiva (påverkande) substanserna som finns i cannabisröken? Svaret är ja. Det finns en “smittoeffekt” liksom vid passiv tobaksrökning. Det betyder att om man vistas i miljöer där cannabisrökning förekommer så finns en uppenbar risk att man får i sig riskämnen som finns i cannabisröken.

2. Den andra frågan är om det ger utslag vid urinprovstagning? I princip är svaret nej på denna fråga. De studier som genomförts har visat att det krävs extremt små utrymmen (ej vanliga rum) med extremt dålig ventilation och där flera stycken röker cannabis under en längre tid. I dessa extrema förhållanden kan spår av cannabis hittas via urinprov, dock endast några timmar efter vistelsen i den extrema miljön. Talar vi om normala festlokaler, lägenheter, där inte alla är cannabismissbrukande personer och ventilationen är normal så är är det nästan uteslutet att urinprovet visar positivt (intag av cannabis). Har det dessutom gått några timmar och som i ditt exempel flera dagar så är det helt uteslutet att provet visar positivt (cannabisintag)."

Tror du detta gäller blodprover också?
jag lämnar blodprover på oregelbundna tider
och umgås med folk som röker hasch i en lägenhet
med helschysst ventilation, utan att jag själv rökt faktiskt.

Är skiträdd att bli pos. då körkortet åker åt hel*ete'!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in