2010-04-25, 20:05
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
Visst måste lampan blinka med 100 hz?
Det blir väl samma ljus av både positiv och negativ vågtopp..?

/T

Ja. Ljuset från en glödlampa ansluten till elnätet har en frekvens på 100 Hz. Tråden svalnar tillräckligt mycket för att dessa svängningar ska synas. Nedan syns fotoströmmen från en solcell under en glödlampa. Som man ser varierar utströmmen från solcellen med frekvensen 100 Hz som väntat.

http://i41.tinypic.com/xqcci8.png
Citera
2010-04-25, 20:52
Medlem
Jerka^s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaalZeBub
Trots kritiken i denna tråd, och att flera bloggar slaktat Marklunds argument för åratal sedan, så insisterar hon fortfarande på att upprepa dumheterna i nya krönikor:

http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1964619/liza-marklund-kor-far-skydd-men-inte-vi
Gaaah! Hur fan kan hon veva det där jävla ko-argumentet igen? Gick det inte fram förra gången att den undersökningen handlade om direktverkande el, dvs att kossorna faktiskt fick en ström genom kroppen?

Det är en sak att journalisterna skriver om saker de inte förstår, men när de driver en agenda mot saker de inte förstår, då är det riktigt pinsamt.
Citera
2010-04-25, 23:02
Medlem
Den nya debattartikeln är väldigt lik den föregående. Samma formuleringar återkommer; orkar hon inte ens anstränga sig?
Citera
2010-04-25, 23:19
Medlem
appe-s avatar
kan någon med någorlunda dokumenterad kunskap verifiera pladdret i texten då? jag ber bara en massa el-dravel och inga säkerställda källor.

hänvisa eller förvisas till styx, kvinna.
Citera
2010-04-26, 03:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wellerman
Jag motsätter mig starkt att folk är allergiska mot fotoner ja.

Jag är så känslig att jag kan få brännsår och till och med dö. T.ex. en het sommardag på stranden Dock, överkänslighet av elektromagnetiska fält ("elallergi") - nej, det det tycks inte existera.
Citera
2010-04-26, 19:26
Medlem
DoktorBlutegels avatar
Ni verkar ha glömt det faktum att ni har å göra med en konsekvent förljugen, manipulativ, aldrig avvikande ifrån sin inkorrekta agenda och psykiskt instabil människa. Dessutom publiceras detta i skitblaskan Expressen som är lika trovärdig som "En ding ding värld" som faktakälla.

Det som upprör mig mer än själva faktafelen i artiklarna är att väldigt många faktiskt är så obildade och ignoranta att dom sväljer allt som står i artiklarna med hull och hår utan en endaste eftertanke och/eller kritik. Även om hon skulle bli motbevisad i en annan artikel av en riktig elexpert skulle många fortfarande välja att tro på Marklund då den eltekniska diskussion som uppstår är alldeles för komplex för att den vanlige dumsvensson ska kunna förstå innebörden av den. Att denna psykiskt instabila människa även har ett etablerat rykte i media medför även för många människor att hennes ord är lag.

Sorgligt, men så är det. Formler och bevis biter inte på så kallade "vanliga" människor när det kommer till sånt här hokus-pokus som el-allergi.
Citera
  • 8
  • 9

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in