2008-09-01, 05:00
Medlem
Super Swampers avatar
http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1283943/liza-marklund-ar-vi-mindre-kansliga-an-kor

Liza Marklund har tydligen problem med el-överkänslighet och anser att det är ett resultat av okunnighet, snålhet och nonchalans från byggherrarnas sida.

Hon hade problem med stickningar, domningar, yrsel och sjögång när hon satt framför datorn. Till slut nådde hon insikten att problemen var relaterade till elekriska fält och då fick hon hjälp. Vidare vräker hon på om vagabonderande strömmar, el som är dåligt jordad vid installationen osv. Iom att Liza nått insikten om sina problem så är hon nu att betrakta som sakkunnig inom området och därför ska vi lyssna på vad hon har att säga.

Att det finns personer som upplever elöverkänslighet är lika säkert som att det finns personer som tror på Gud, så jag vill inte slå på någon. Det blir bara så ofantligt töntigt varje gång journalister ska förklara fysikens lagar.

Riktigt bra blir det när Liza jämför oss människor med kor. Kor kan känna stickningar vid låga potentialskillnader och i Liza's lägenhet hade man uppmätt 16 gånger större potentialskillnad än vad som tillåts för kor.

Artikeln kunde ha blivit betydligt mer intressant om Liza Marklund stod barfota i koskit och urin och samtidigt slickade på en en inredningsdetalj som hade 16 gånger högre potentalskillnad än vad som tillåts för kor. Då hade vi snackat om upplevd skillnad istället för uppmätt skillnad. Men allra bäst hade det nog varit om ingen förbarmat sig över Liza och rättat till hennes vagabonderande strömmar. Då hade vi kanske sluppit höra något mer från människan.
Citera
2008-09-01, 08:54
Medlem
wellermans avatar
Citat:
- Kor är otroligt mycket mer känsliga än människor, upprepade han.
Han kunde ha uttryckt sig så här:
Kor är mycket känsligare än svenskar.
Runt om i Europa är nämligen reglerna betydligt hårdare än här hos oss.
I nästan alla andra länder utförs potentialutjämning som en standardåtgärd sedan många år.

Ja inte fan potentialutjämnar man utomlands för att man oroar sig över elektriska fältens inverkan på människor. Hade fälten kommit från kristaller eller något annat newage-aktigt så hade det såklart varit nyttigt enligt skribenten.
Citera
2008-09-01, 09:57
Medlem
Det känns ju bättre att tro på att ens problem beror på elektromagnetiska fält än att ta tag i den verkliga orsaken, dvs. stress.
Citera
2008-09-01, 10:21
Medlem
Ah fy fan, läste den där krönikan igår och vart illamående. Folks dumhet har inga gränser.
Citera
2008-09-01, 10:21
Medlem
raskenss avatar
Det är ju allvarligt när personer som har ett visst inflytande kommer med pseudovetenskapliga påståenden. Man suckar djupt och tar sig för pannan. Sen kan man ju undra över hur hon har lyckats mäta krypströmar och potentialskilnader. Ska hon ha någon trovärdighet över huvud taget måste hon redovisa mättersultat och mätupställning.

Sen kan hon likt samtliga andra påstått elöverkänsliga troligen aldrig lyckas med ett dubbelblindtest.

Jag håller med föregående att det nog är stress inblandat. Hon kanske har fått för mycket skit för att hon skriver så dåligt. Men det borde ju väga upp att det trots allt säljer bra.
Citera
2008-09-01, 10:22
Moderator
impieteers avatar
Jag har anat läge att hon är en av dessa inbillningssjuka. Kul att hon gör bort sig offentligt igen.
Citera
2008-09-01, 11:12
Medlem
Snövits avatar
Hon hade skrivit en krönika innan också.

http://www.expressen.se/kronikorer/lizamarklund/1.1276616/liza-marklund-myndigheterna-struntar-i-elfaltens-faror

Jag förstår faktiskt inte varför vi i Sverige inom både sjukvården och kommunen fortsätter att behandla psykiskat sjuka människor på detta sättet. Givetvis har hon och alla andra "elöverkänsliga" problem men inte beror det på elen.

Från krönikan:

Citat:
När jag satt och skrev min första roman för snart 15 år sedan (den hette ”Gömda”) märkte jag plötsligt hur hårddisken på bordet bredvid mig liksom skakade. Jag fick stickningar och domningar i händerna av den, ungefär som när man håller alldeles för länge i något som vibrerar.
Jag köpte en lång kabel och ställde in hårddisken i en garderob. Stickningarna i händerna upphörde och jag glömde bort alltsammans.
Citera
2008-09-01, 11:57
Medlem
Tjohildas avatar
Tja, hennes medicinska kunskaper är inte på toppnivå, och tyvärr bemödar hon sig inte med nån djupare research heller, så journalist hon är. I "Nobels testamente" minns jag att hon skrev att nån gubbe var "alltför förtjust i cipramil" (i den meningen att han skulle missbruka cipramil för att bli hög, vilket inte fungerar). Förtjust i SSRI? Hon kunde lika gärna skrivit "han var alltför förtjust i sitt insulin".
Citera
2008-09-01, 12:09
Medlem
Sunners avatar
Det är imponerande, men Lisa(jo jag vet att hon stavar med z, men det är bara allt för löjligt för att jag ska befatta mig med det) Marklund lyckas sänka sig lägre än vad som torde vara en bottennivå.

Elallergi...jojo.
Och en person som tror att en hårddisk är samma sak som en dator ska skriva kolumner som relaterar till el och vetenskap...

Det är väl inte riktigt lika illa som när Eva Moberg fick sprida sin anti-vetenskap i Aftonbladet, men helt långt bort är det väl inte...
Citera
2008-09-01, 12:17
Medlem
Newfounds avatar
Ni motsäger alltså det faktum att vissa människor är överkänsliga mot elektromagnetiska fält? Är också folk som är allergiska mot nötter psykiskt sjuka? "Jag menar, gud vad konstigt, jag själv äter nötter utan problem."

Visst är Liza lite löjlig, tror inte hon lider av elallergi. Men finns en del som faktiskt är allergiska.
Citera
2008-09-01, 12:22
Medlem
Snövits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Newfound
Ni motsäger alltså det faktum att vissa människor är överkänsliga mot elektromagnetiska fält? Är också folk som är allergiska mot nötter psykiskt sjuka? "Jag menar, gud vad konstigt, jag själv äter nötter utan problem."

Visst är Liza lite löjlig, tror inte hon lider av elallergi. Men finns en del som faktiskt är allergiska.

När det gäller nötter finns det samband med att man äter nötter sen får man symtomen det är en direkt reaktion på det man fått i sig. Det finns både veteskapliga studer och påtaglig fakta om detta.

När det gäller elöverkänslighet finns det inga studier som kan påvisa att det är elen som är orsaken till besvären och i blindtester känner inte de överkänsliga av elen.
Citera
2008-09-01, 12:28
Medlem
chillionaires avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snövit
När det gäller nötter finns det samband med att man äter nötter sen får man symtomen det är en direkt reaktion på det man fått i sig. Det finns både veteskapliga studer och påtaglig fakta om detta.

När det gäller elöverkänslighet finns det inga studier som kan påvisa att det är elen som är orsaken till besvären och i blindtester känner inte de överkänsliga av elen.

Du har inga källor? Jag skulle gärna läsa mer om detta..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in