2008-09-04, 09:25
Moderator
impieteers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vad var det hon sa...Jag är en vanlig hockeymorsa?

Bara jag som tänker tvångsäktenskap angående uttalandena om de två tonåringarna?

Jag tycker det är intressant att när hon identifierar sig själv som "hockey mom" så visar hon att hon är enkel arbetarklass från landet, medan om hon hade kallat sig för "soccer mom" hade alla associerat henne med självgod medelklass som kör Volvo och luktar på sina egna fisar. I Sverige är det ju tvärtom. Hockey är en dyr medelklassport medan de fattiga ungarna spelar fotboll.
Citera
2008-09-04, 10:52
Medlem
chribsson2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tycker det är intressant att när hon identifierar sig själv som "hockey mom" så visar hon att hon är enkel arbetarklass från landet, medan om hon hade kallat sig för "soccer mom" hade alla associerat henne med självgod medelklass som kör Volvo och luktar på sina egna fisar. I Sverige är det ju tvärtom. Hockey är en dyr medelklassport medan de fattiga ungarna spelar fotboll.
Det finns en aspekt till. Merparten av den hockey som utövas i USA är runt Kanadensiska gränsen och i Alaska (nej inte all hockey, jag vet). Jag såg en förståsigpåare på BBC igår som sa att genom att kalla sig "hockey-mom" så riskerade hon att alienera väljare i resten av landet. Det tillsammans med hennes tidigare engagemang i Alaska Independance Party skulle kunna vara det som gör att hon får kliva av snarare än dotterns graviditet.
Citera
2008-09-04, 11:03
Medlem
Super Swampers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gabriel Knight
Nej det är inte åldern som upprör de värdekonservativa republikanerna utan det faktum att Sarahs dotter är gravid utan att vara gift. Det är skandalen, eftersom de flesta republikaner är oerhört värdekonservativa är det otänkbart för dem att någon och allra helst inte någon som ska representera dem som vicepresident lever ett eget promiskuöst leverne eller har någon i familjen som lever ett promiskuöst liv eftersom det underminerar deras ställning som värdekonservativt parti och gör att många väljare försvinner.

Nej, det gör inte att väljare försvinner. Det tillkommer snarare väljare. Palin blir en hjälte bland värdekonservativa, för att hon inte hycklar. Man behöver inte vara Snövit, så länge man agerar "rätt".

Palin har skapat ett enormt uppsving i intresset för presidentvalet bland republikaner. De debatter som republikanska väljare ser fram emot är inte McCain-Obama utan Palin-Biden.

Mycket talar för att republikanerna tar hem segern.
Citera
2008-09-04, 11:25
Medlem
Charlie Wilsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super Swamper
Nej, det gör inte att väljare försvinner. Det tillkommer snarare väljare. Palin blir en hjälte bland värdekonservativa, för att hon inte hycklar. Man behöver inte vara Snövit, så länge man agerar "rätt".

Palin har skapat ett enormt uppsving i intresset för presidentvalet bland republikaner. De debatter som republikanska väljare ser fram emot är inte McCain-Obama utan Palin-Biden.

Mycket talar för att republikanerna tar hem segern.

Det är nog korrekt att säga att valet av Palin motiverar den kristna högern och att det därmed tillkommer republikanska väljare, och inte minst kristna pengar. Däremot rör det sig knappast om en nettovinst jämfört med de senaste valet. Den kristna högerna var rätt så mobiliserad redan då.

Det är troligare att detta får effekter på oberoende väljare. Det drar uppmärksamhet till avhållsamhetspolitiken och ger ett tydligt exempel på att den inte fungerar så bra. Dessutom drar det uppmärksamheten till McCains 72 år gamla hjärta och hans tendens att ta stora risker i sina beslut. Med tanke på Bushs låga förtroende kanske det amerikanska folket inte vill satsa på ännu en risktagare?

McCains strategi tycks ha varit att anlita Palin för att blidka den kristna högern och sen använda sig av Lieberman för att locka oberoende väljare. Om det balansnumret fungerar, då ser det mycket bättre ut för republikanerna. Vi ska dock komma ihåg att Obama fortfarande leder stort mot McCain. Igår ledde han enligt Rasmussen Reports med 50% mot 45%. Hon lär ha hållit ett bra tal igår, men om det var tillräckligt bra för att överbrygga det gapet återstår att se.
Citera
2008-09-04, 11:38
Medlem
Super Swampers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charlie Wilson
.................
....................

McCains strategi tycks ha varit att anlita Palin för att blidka den kristna högern och sen använda sig av Lieberman för att locka oberoende väljare.
......................
......................
Igår ledde han enligt Rasmussen Reports med 50% mot 45%. Hon lär ha hållit ett bra tal igår, men om det var tillräckligt bra för att överbrygga det gapet återstår att se.

McCains hoppas naturligtvis också på röster från kvinnor, nu när Hillarity försvann. Det kommer därför att vara betydligt mer strålkastarljus på VP-kanditaterna i detta val än tidigare.

Obama har att brottas med ras och demografiskt relaterad acceptans.

Kerry ledde också över Bush i prognoserna före förra valet.

Det blir tack vare Palin, som McCain vinner nästa val.
Citera
2008-09-04, 11:53
Medlem
Charlie Wilsons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Super Swamper
McCains hoppas naturligtvis också på röster från kvinnor, nu när Hillarity försvann.

Sant, men det verkar snarare som att det mobiliserar Hillarykvinnorna att rösta för Obama. Nu har de fått någonting att rösta emot.
Citera
2008-09-04, 12:10
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Les Binks
Är du ironisk nu eller? Chansen (eller risken) att bli gravid störtdyker efter 35, och risken att få ett barn med Downs skjuter i höjden lika fort.
Njaej. För det första tycker jag att det viftas lite för mycket med händerna över fertilitetsnedgången efter 35 - de allra flesta får de barn de önskar också efter 35. Det är fecunditeten (alltså de barn som verkligen föds) som är det viktiga, inte fertiliteten, som bara mäter den reproduktiva potentialen. För de allra flesta är det rätt ointressant om man bilr gravid vid den första eller den tredje ägglossningen. För det andra är det inte förrän en bit efter 40 som risken för kormosomstörningar som Down verkligen tar fart såpass att det är en påtaglig risk i det individuella fallet, och inte bara en ökad statistisk risk för gruppen.
Citat:
Så svaret är: Självklart! En 16-åring är jävligt fertil och en 44-åring är i regel på gränsen till klimakteriet (infertil).
För det första är det inte förrän vid 18-19 års ålder kvinnor kommer upp i maximal fertilitet. Också en 16-åring har klart lägre fertilitet än så - hurpass mycket lägre beror på tidpunkt för första mens. För det andra ska 44-åringar passa sig noga för att tro att de är infertila. 44 år är 7 år före snittåldern för menopaus i Sverige.
Citera
2008-09-04, 12:33
Medlem
Snurrens avatar
Citat:

Ja men hon bor ju i ALASKA! För övrigt hörde jag ett citat av henne idag: Vad är det för skillnad på en "hockey mom" och en pitbull? Jo Hockeymamman har läppstift. Tuff kvinna!

I USA är inte "socker" en fattigmanssport. Det är lite mer medelklass eftersom det förknippas med Europa. Där är det mera baseball som ungarna spelar. Amerikansk fotboll är en statussport med mycket utrustning.
Citera
2008-09-04, 13:52
Medlem
Bombardirs avatar
Well, utan att säga för mycket kan man ju konstatera att grabben, Levi, ser jävligt bra ut. Kan bara tänka mig alla tjejer som vill ha honom i bingen eftersom alla vill knulla killen som knulla vp:s dotter. Måste svida rejält att han inte så mycket som kan kolla åt en het bruds håll längre utan att det blir förstsidesstoff och ramaskri. Stackars sate, 18 bast, bunden för livet till en familj med helvrickade religiösa och konservativa värderingar.

Undrar hur mycket de själva var med och fattade beslut angående det stundande bröllopet...
Citera
2008-09-04, 15:02
Medlem
Levi en amerikansk variant av Skoterprinsen
Citera
2008-09-04, 15:13
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Vad var det hon sa...Jag är en vanlig hockeymorsa?

Bara jag som tänker tvångsäktenskap angående uttalandena om de två tonåringarna?

"Do you know what the difference is between a hockey-mom and a pitbull? Lipstick!"

Med reservationer för att citatet inte är exakt, hörde det på CNN mellan frukost och dusch i morse...
Citera
2008-09-04, 15:14
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:

Det handlar väl snarare om att hockey är så pass mycket vanligare än fotboll. Hade hon kallat sig soccer-mom så hade hon nog lika gärna kunnat kalla sig tennis-mom eller liknande.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in