Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-31, 23:53
Medlem
ron_bs avatar
Fick något virus igår, som gjorde att min bakgrundsbild ändrades och en fake virus alert sa till något om Win32/adware.virtumonde och att jag ska installera något virusprogram. Insåg självklart att det i fråga var själva viruset.

Googlade lite på problemet, hittade massa removal saker, men jag kunde inte ens ladda ned saker p.g.a viruset, och kunde inte söka på själva viruset tillslut i Firefox, då blev jag redirectad till någon helt annan sida.

Sen trodde jag att jag hade fixat problemet, startade om datorn, och då kommer dom där alternativen "Starta i Felsäkert Läge, Starta i Normalt Läge osv osv", men jag kan inte trycka Enter, tangentbordet bara hänger sig, och sen räknar den ned tills det blir vanlig uppstart.
Och då kmr jag till själva Windowslogan, med "prickarna" som åker förbi vågrätt, om ni förstår, och där stannar den.

Kommer dock in i BIOS och där funkar tangentbordet, men vet inte vad jag kan göra där inne.
Formatera går tydligen inte heller, då när jag stoppat in windowsskivan så står det "press any key to boot from cd" eller dylikt, men tangentbordet hänger sig.

Vad ska jag göra? Jag har ca 8500 låtar på datorn, och allt med mitt band där, så behöver VERKLIGEN eran hjälp så jag kan lösa problemet.

Tack på förhand.
Citera
2008-09-01, 07:11
Medlem
927s avatar
låter som att du skulle behöva installera om windows

kör du med ett usb tgtbord så testa med ett gammalt ps/2
Citera
2008-09-01, 07:33
Medlem
w580is avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ron_b
Fick något virus igår, som gjorde att min bakgrundsbild ändrades och en fake virus alert sa till något om Win32/adware.virtumonde och att jag ska installera något virusprogram. Insåg självklart att det i fråga var själva viruset.

Googlade lite på problemet, hittade massa removal saker, men jag kunde inte ens ladda ned saker p.g.a viruset, och kunde inte söka på själva viruset tillslut i Firefox, då blev jag redirectad till någon helt annan sida.

Sen trodde jag att jag hade fixat problemet, startade om datorn, och då kommer dom där alternativen "Starta i Felsäkert Läge, Starta i Normalt Läge osv osv", men jag kan inte trycka Enter, tangentbordet bara hänger sig, och sen räknar den ned tills det blir vanlig uppstart.
Och då kmr jag till själva Windowslogan, med "prickarna" som åker förbi vågrätt, om ni förstår, och där stannar den.

Kommer dock in i BIOS och där funkar tangentbordet, men vet inte vad jag kan göra där inne.
Formatera går tydligen inte heller, då när jag stoppat in windowsskivan så står det "press any key to boot from cd" eller dylikt, men tangentbordet hänger sig.

Vad ska jag göra? Jag har ca 8500 låtar på datorn, och allt med mitt band där, så behöver VERKLIGEN eran hjälp så jag kan lösa problemet.

Tack på förhand.

vad händer om du väljer "Felsäkertläge med kommandotolk"
ifall tangenten hänger sig, prova med ett annat tangentbord.

ifall du använder xp, pröva tryck F8 innan XP startar och välj "Felsäkertläge med kommandotolk" och skriv in %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe följ instruktionerna.
detta kommer att göra en systemåterställning till en tidigare tidpunkt.
Citera
2008-09-01, 11:13
Medlem
ron_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av w580i
vad händer om du väljer "Felsäkertläge med kommandotolk"
ifall tangenten hänger sig, prova med ett annat tangentbord.

ifall du använder xp, pröva tryck F8 innan XP startar och välj "Felsäkertläge med kommandotolk" och skriv in %SystemRoot%\System32\restore\rstrui.exe följ instruktionerna.
detta kommer att göra en systemåterställning till en tidigare tidpunkt.

Grejjen är den att när dom alternativen kommer upp, kan jag inte använda varken upp eller ned pil för att bläddra mellan alternativ, eller Enter för att trycka. Allt fastnar.
Citera
2008-09-01, 13:07
Medlem
carbsons avatar
Citat:
Grejjen är den att när dom alternativen kommer upp, kan jag inte använda varken upp eller ned pil för att bläddra mellan alternativ, eller Enter för att trycka. Allt fastnar.
hade du bytt tangentbord då?
Citera
2008-09-01, 14:05
Medlem
ron_bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carbson
hade du bytt tangentbord då?

Nope, tror inte jag har något hemma just nu, kan säkert låna senare.

Men tangentbordet är kopplat via USB ingången, ska jag testa koppla det till Ps/2?

Om inte tangenbordet är frågan, vad kan jag göra för att rädda allt på hårddisken? Är såklart dum nog att inte säkerthetskopiera skiten oxå.

Så nu är jag fast på en Intel Celeron, 730MHz, 320MB RAM..

Jippie...
Citera
2008-09-01, 15:08
Medlem
hasenfrasens avatar
Boota upp på en Ubuntu Live-CD och installera CLAMAV samt CLAMTK, då kan du köra AntiVirus från Admin-menyn och rensa din ntfs-disk. Kör du "fat32" ersätter du "ntfs-3g" med "vfat" i kommandot här nedan.

Enklaste sättet att montera din disk (panik-nedstängd, dvs "smutsig"), öppna en terminal i Ubuntu och kör följande kommandon:

sudo mkdir /media/sda1
sudo mount -t ntfs-3g /dev/sda1 /media/sda1 -o force

Lägg sen till /media/sda1 till virusscanningen du gör med CLAMTK.

Browsa sen till /media/sda1/windows/system32/drivers/etc/ (mha Live-CD'n) och ändra i filen HOSTS där bara en enda rad ska vara kvar, dvs:
127.0.0.1 localhost

Kolla sen i /media/sda1/windows/system32/ efter nya filer (dvs inom en eller ett par dagar), radera! Nya kryptiska filnam, radera.

Har du med en gammal IDE-disk i burken kan du behöva ersätta "sda1" med "hda1".

Boota sen upp windows i felsäkert läge och kolla med REGEDIT om nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\WPAEvents innehåller något skumt samt om nyckeln HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Microsoft\Windows\Curr entVersion\Run innehåller oönskade saker. Kör-> MSCONFIG och avbocka saker i "Startup" som ser udda ut.

Boota sen upp normalt, kör SpyBot lokalt och ett par (inte bara en) online-scanners och avsluta med att installera trial-versionen av NOD32 och kör en full scan.

Ubuntu Live-CD'n är guld värd i sådana här fall.
Senast redigerad av hasenfrasen 2008-09-01 kl. 15:15.
Citera
2008-09-01, 17:20
Medlem
927s avatar
Citat:
Nope, tror inte jag har något hemma just nu, kan säkert låna senare.

Men tangentbordet är kopplat via USB ingången, ska jag testa koppla det till Ps/2?

Om inte tangenbordet är frågan, vad kan jag göra för att rädda allt på hårddisken? Är såklart dum nog att inte säkerthetskopiera skiten oxå.

Så nu är jag fast på en Intel Celeron, 730MHz, 320MB RAM..

Jippie...

du har ingen usb/ps/2 adapter...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in