2008-08-31, 22:16
Medlem
Hej flashback

Jag ska installera ubuntu på min dator tänkte jag, men då ser jag att en ny version av ubuntu kommer ut i oktober, då blir jag lite fundersam och undrar om det är värt att installera nu när jag måste installera om oset om ett tag.

När man uppdaterar ubuntu, kan man göra det utan att bränna ut på en cd och installera om helt? Eller kan man bara ladda ner en fil som patchar upp det hela, utan att något försvinner, elr vad man ska kalla det?
Citera
2008-08-31, 22:44
Medlem
Jubilarens avatar
Jag har patchat från 7.10 till 8.04 två ggr. Första gången funkade det. Andra gången funkade det inte utan jag var tvungen att göra en clean install från skiva.

Anledningen till att det blivit två gånger var att den första gången vart 8.04 totalt oanvändbart då systemet "frös" när det kände för det och jag var tvungen att starta om via strömknappen. Då fick jag helt enkelt installera om 7.10 från skiva för att få ett system som gick att arbeta i.

Andra gången några månader senare så trodde jag naiv som jag var att frysandet hade uppdaterats bort så jag prövade 8.04an igen. Då gick det inte ens att uppdatera från 7.10 till 8.04 utan installationen bara dog i samma moment om och om igen. Installerade då 8.04an från skiva och märkte till min fasa att frysandet fortgick om än inte lika ofta som tidigare men fortfarande totalt oacceptabelt.

Så nu sitter jag här med ett system som fryser så fort evolution har laddat hem alla mail samt om jag trycker några gånger förmycket på typ backspace eller tab.. Jag orkar inte installera om 7.10 utan hoppas helt enkelt att ngn update eller Intrepid (Ubuntu 8.10) fixar detta problem.

Rådet från mig är sonika:
Kör 7.10 tills 8.10 släpps och kolla upp så att denna mycket irriterande windowsvärdiga "feature" med total frysning av systemet inte existerar på den version du uppdaterar till..
Citera
2008-09-01, 00:33
Medlem
sommarlovs avatar
Själv tycker jag 8.04-1 känns väldigt mogen.

Och för att svara på din fråga, ja det är lätt att uppdatera till senare versioner.
Citera
2008-09-01, 04:39
Medlem
Gutsy Gibbon var klart den stabilaste versionen enligt min mening. Det är inte ovanligt att min dator fryser när jag installerar en USB enhet.
Citera
2008-09-01, 07:31
Medlem
ok, då vet jag. tack för svaren
Citera
2008-09-01, 18:52
Medlem
emabs avatar
Jag kör 8.04.1 och tycker också den funkar finfint. Hade problem med uppdatering också, men fick det att fungera efter att jag läst nån guide om det problemet
Angående att det kommer en ny i oktober, det kommer ju en ny var 6:e månad, bara så du vet det. Nu är ju 1 månad mindre än 6 månader, men du kommer kunna uppdatera ganska ofta om du vill det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in