2008-08-31, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jesus Kristus
Jo, rabatten får jag men chansen att det blir en Mac är väl inte sådär stor längre nu när jag nu vet att den som kostar 10.000 är sämre än min nuvarande (t ex. 1Gb minne mindre och ett grafikkort med 386Mb mindre minne), och om jag vill få ett bättre alternativ så blir det lite över 10.000kr dyrare än att upgadera till PC igen.

Varför byta från PC till Mac? Just för att Operativsystemet är lättanvänt och snygg? Som du själv säger så är datorn dyrare och sämre än din nuvarande PC. Köp istället en PC med mer ram och bra grafik kort, så lovar jag dig att WoW kommer flytta ännu bättre än vad du själv hade velat.

Personligen hade jag velat som fan köpa en Mac, dom e bra när de gäller att skapa musik och grafik. Det ända som verkligen stoppar mig är just pengarna. För samma pengar får ja verkligen en bättre dator i PC.

Får vänta till 9 Sept och se när den nya MBP släpps, om inte inom 1 månad, då blir de PC för min del.
Citera
2008-08-31, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Varför byta från PC till Mac? Just för att Operativsystemet är lättanvänt och snygg? Som du själv säger så är datorn dyrare och sämre än din nuvarande PC. Köp istället en PC med mer ram och bra grafik kort, så lovar jag dig att WoW kommer flytta ännu bättre än vad du själv hade velat.

Personligen hade jag velat som fan köpa en Mac, dom e bra när de gäller att skapa musik och grafik. Det ända som verkligen stoppar mig är just pengarna. För samma pengar får ja verkligen en bättre dator i PC.

Får vänta till 9 Sept och se när den nya MBP släpps, om inte inom 1 månad, då blir de PC för min del.
Jag sysslar inte mycket med 3d-grafik förutom att spela, men däremot sysslar jag väldigt mycket med bildbehandling. Faktiskt en av anledningarna som jag tänkte byta, vilket jag råkade glömma skriva. Musik (och film) däremot nämde jag faktiskt om du missade detta.

Jag tänker inte byta bara för att operativsystemet är snyggt och lättanvänt, men det är en bra anledning. World of Warcraft flyter redan fint på min dator så det är inget problem, men om jag byter till Mac så måste detta forstätta flyta. Det var mer så jag egentligen menade.

EDIT:
Sen sade jag inte att de är dyrare och sämre. Visst är den sämre om jag väljer den billigare, men det skulle jag ju aldrig göra då ett av mina krav var just att datorn skall vara bättre!
Senast redigerad av Jesus Kristus 2008-08-31 kl. 22:07.
Citera
2008-08-31, 23:15
Medlem
AdamJ5s avatar
Du kan ju annars köpa en bagagnad iMac? Jag funderade starkt på det innan jag spände kulorna och köpte en ny istället. iMacen är helt fantastiskt bra designad, ingen dammig och högljudd datorlåda som tar upp halva boytan.
Citera
2008-09-01, 00:50
Medlem
Citat:
Jag sysslar inte mycket med 3d-grafik förutom att spela, men däremot sysslar jag väldigt mycket med bildbehandling.

Mac har generellt sämre hårdvara än PC (om du bygger eget vilket alla vettiga gör). Så behåll din PC, skaffa en bra *SKÄRM* (Det är där skillnaden ligger) och ett bra grafikkort samt en hårdvarukalibrerare.

Om du kör Photoshop på PC eller Windows gör ingen skillnad för hur bra dina foton blir. (Förutom att det är enklare och snabbare att jobba i Windows/Linux än OSX tack vare Apple's sirapsmuspekare som inte lyder ens rörelser)
Citera
2008-09-01, 00:58
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Mac har generellt sämre hårdvara än PC (om du bygger eget vilket alla vettiga gör). Så behåll din PC, skaffa en bra *SKÄRM* (Det är där skillnaden ligger) och ett bra grafikkort samt en hårdvarukalibrerare.

En Mac Pro är ett under av byggkvalitet och prestanda. Man kan säkert bygga en liknande PC men jag ställer mig tveksam till om man kan göra ett hemmabygge som är lika snyggt och genomtänkt. Insidan på en Mac Pro är ett konstverk. Kolla själv på sidan jag länkade. Men själklart, gillar man lysrör i datorer är Mac inte rätt val.
Sedan är inte prestanda allt. Jag har inte sett några PC:n som har varit lika snygga och genomtänkta som Mac mini och iMac t.ex. En Mac mini är inte tänkt att vara snabbast. Den ska vara mycket liten och kompakt.
Men viktigast är självklart operativsystemet. Det är inget större fel på Vista och även Linux börjar bli användbart, men OS X är helt klart det operativsystemet som har skönast känsla. En smaksak javisst, men om han nu vill byta till Mac så låt honom göra det. Ångrar han sig kan han installera Windows på Macen med samma prestanda som en motsvarande PC.

Citat:
Ursprungligen postat av zynius
Om du kör Photoshop på PC eller Windows gör ingen skillnad för hur bra dina foton blir. (Förutom att det är enklare och snabbare att jobba i Windows/Linux än OSX tack vare Apple's sirapsmuspekare som inte lyder ens rörelser)
Jag utgår från att du menar tvärt om. Windowsmuspekaren är ett helvete eftersom den är löjligt överkänslig. Sättet muspekaren hanteras i OS X är överlägset om man ägnar sig åt finlir.
Senast redigerad av Schlomo ben Goy 2008-09-01 kl. 01:05.
Citera
2008-09-01, 07:57
Medlem
köp en iMac på blocket för 10000 så får du en lika bra iMac som din pc. då får du 2,66 ghz och 1x1 gig minne. du kan även uppgradera minneskapasiteten till 4 gig för strax under 1000:- och sen sälja dom gamla 1x1 gigsminnerna för typ 400:- Och begagnad skulle jag knappt kalla den, 3 veckor gammal.
Citera
2008-09-02, 18:10
Medlem
Citat:
Jag sysslar inte mycket med 3d-grafik förutom att spela, men däremot sysslar jag väldigt mycket med bildbehandling.

EDIT:
Sen sade jag inte att de är dyrare och sämre. Visst är den sämre om jag väljer den billigare, men det skulle jag ju aldrig göra då ett av mina krav var just att datorn skall vara bättre!

Läs din EDIT igen. Du sa inte att den va sämre och dyrare, de sa ja inte heller. Ja sa att det är sämre ELLER dyrare. Du själv kommer inte köpa den billiga versionen då den e sämre, PRECIS. Alltså måste du ge mer pengar, alltså DYRARE. Du kan fan inte få en BRA dator som är både BILLIGT och BRA om det inte är PC.

Ja byggde upp min egna dator på apple, de blev fan 33.000kr macbook pro. fattar du? 33lax. Ja får fan samma jävla dator för 20.000 om ja orkar leta då det är PC. Antingen får man SKIT eller så får man betala röven av sig..

Om du ska bara använda Photoshop eller nån Adobe produkt så är inte macbyte något värt. Om du ska använda till musik, t.ex gör du egna beats, techno eller andra program och då behöver använda Reason, Cubase m.m, hmm, då kanske det är bra att byta. Eller?

Som zynius säger, kom ihåg Apples helt underbara mus, med en knapp eller e de fem knappar? Jävlar vad störande de kommer vara att köra Photoshop eller Reason med en mus som inte lyder. Tänk dig seriöst på PC möss med 2 jävla knappar. En klickar du med å de andra högerklickar du med. Svårare än så är det inte.

Citat:
Insidan på en Mac Pro är ett konstverk. Kolla själv på sidan jag länkade. Men själklart, gillar man lysrör i datorer är Mac inte rätt val.

Vem fan i helvete bryr sig om hur snyggt de ser ut inuti en dator? Jag skiter fullständigt i det och tror många andra gör det också. De ända ja vill ha e en bra dator som klarar av hårt arbete och samtidigt vara billigt. Sen om de e snyggt inuti, vafan?
Citera
2008-09-03, 03:15
Medlem
Schlomo ben Goys avatar
Citat:
Vem fan i helvete bryr sig om hur snyggt de ser ut inuti en dator? Jag skiter fullständigt i det och tror många andra gör det också. De ända ja vill ha e en bra dator som klarar av hårt arbete och samtidigt vara billigt. Sen om de e snyggt inuti, vafan?
Ptja, servicetekniker kanske?

Nu finns det egenskaper hos datorer som är viktiga förutom maximal prestanda och lågt pris.

Jag misstänker att du är en sådan som shoppar i Ullared och kör en lätt rostskadad 240 som du trimmat med delar du köpt på en skrot. Billigt och bra.
Citera
2008-09-03, 08:49
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
L
Som zynius säger, kom ihåg Apples helt underbara mus, med en knapp eller e de fem knappar? Jävlar vad störande de kommer vara att köra Photoshop eller Reason med en mus som inte lyder. Tänk dig seriöst på PC möss med 2 jävla knappar. En klickar du med å de andra högerklickar du med. Svårare än så är det inte.

Ingen som tvingar dig att använda mighty mouse.

Och för övrigt, görs det verkligen möss med bara två knappar nuförtiden? Jag skulle aldrig klara mig utan mouse3, 4,5...
Citera
2008-09-03, 14:06
Medlem
Citat:
Om du ska bara använda Photoshop eller nån Adobe produkt så är inte macbyte något värt. Om du ska använda till musik, t.ex gör du egna beats, techno eller andra program och då behöver använda Reason, Cubase m.m, hmm, då kanske det är bra att byta. Eller?

Hörrö Hasse... vet du ens själv vad du pratar om?

Det går bra att köpa vilken mus som helst till sin mac. Du kan köpa en jävla Microsoftmus med endast två knappar och använda den om du vill. "En klickar du med å de andra högerklickar du med". Precis så enkelt som du vill ha det.
Vad menar du med "en mus som inte lyder"?

Ang. sequenserprogrammen du nämner så tycker jag nog att det förhåller sig tvärt om. Cubase funkar bättre i Windows än OS X. Det var så förrut iaf när Cubase SX 4 just kommit ut på marknaden. Det kan vara annorlunda nu (är själv Logicanvändare)

Angående Adobeprogramen tycker jag att det är en bättre upplevelse på mac.
På jobbet har jag ständigt igång Illustrator, Photoshop och Indesign (och ibland Flash). Att växla mellan programmen på en millisekund gör att det blir mycket smidigare att arbeta.

Försök att ha de tre programmen igång på Windows (med en jävla massa tunga bilder och dokument). Växla sedan snabbt mellan programmen och kolla vad som händer. Inte fan är det roligt i alla fall...
Citera
2008-09-03, 14:14
Medlem
Citat:

Det kan vara lite olika hur man upplever hur "bra" ens dator funkar.
På jobbet har vi en gammal PowerMac G5 som upplevs snabbare än vår nya Vistaburk.
Det kan iofs ha att göra med att multitaskingen är ypperlig i OS X.

Kolla t.ex http://www.youtube.com/watch?v=hi6c3whQcMI
Citera
2008-09-03, 15:04
Medlem
Vissa här verkar inte ha en anning om vad de snackar om... läs lite innan ni skriver något.

- Jag kan ju nämna det vissa säger om priset på mac.
För några veckor sen var det en diskution här i forumet där några "pc fanboys" hävdade att mac var mycket dyrare än pc. De blev starkt motbevisade. (Det kanske jag inte hade behövt nämna, de flest förstår det ändå )

http://www.tomshardware.com/reviews/...ta,1985-2.html
https://www.flashback.org/showthrea...=721166&page=1

Den första länken går till en sida som har gjort en jämförelse, den andra går till tråden, det finns även några svenska jämförelser i tråden.

Sedan är det så klart så att mac osx tar upp MYCKET mindre kraft samt är stabilare än vista osv. det gör också att en mac med likvärd styrka som en pc känns snabbare.

Och utöver det står en mac sig i pris om man jämför med en dator, du får inte samma värde minskning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in