2008-08-31, 16:53
Medlem
The Barrs avatar
Jag har köpt två kilo fläsklägg för att det var billigt och tänkte göra pyttipanna med det, men har kommit till insikt om jag jag inte vet hur jag skall gå tillväga för att omvandla en rå fläskbit till dess slutprodukt.

Skall jag skära allt till tärningar först och sedan steka, eller ska jag tillaga fläskläggen först och sedan stycka? Koka, ungsbaka eller steka?
Citera
2008-08-31, 16:57
Medlem
P.T Barnums avatar
Den är inte rimmad va? Då kommer den inte funka som pytt.
Är den inte rimmad eller rökt så är det ju bara att tärna den och steka. Glöm inte skära bort svålen.
Citera
2008-08-31, 17:02
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The Barr
Jag har köpt två kilo fläsklägg för att det var billigt och tänkte göra pyttipanna med det, men har kommit till insikt om jag jag inte vet hur jag skall gå tillväga för att omvandla en rå fläskbit till dess slutprodukt.

Skall jag skära allt till tärningar först och sedan steka, eller ska jag tillaga fläskläggen först och sedan stycka? Koka, ungsbaka eller steka?
Ledsen att förstöra din söndag men fläsklägg lämpar sig inte direkt för pytt. Gör i stället lapskojs av det eller koka det helt enkelt och fixa rotmos till.

~Paul~
Citera
2008-08-31, 17:56
Medlem
The Barrs avatar
Jo, den är rimmad...

Lappskojs? Sånt käkade vi frystorkat i lumpen... Har ni något bra recept i bakfickan?
Citera
2008-08-31, 20:19
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Jo, den är rimmad...

Lappskojs? Sånt käkade vi frystorkat i lumpen... Har ni något bra recept i bakfickan?
Skala och finhacka en stor gul lök. Skala och koka potatis. Laga till potatismos och blanda med den stekta löken samt mindre bitar av den kokta fläskläggen (bara de magra bitarna). Obs, köttbitarna får inte vara för stora, helst skall de vara trådiga. Toppa med färsk persilja.

~Paul~
Citera
2008-10-25, 12:01
Medlem
The Barrs avatar
Skulle det funka med röd lök?

edit: Och färdigkokt "helgskinka" som köttbas?
Citera
2008-10-25, 12:08
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Skulle det funka med röd lök?

edit: Och färdigkokt "helgskinka" som köttbas?
Ja. Fast du bör "trasa" skinkan. Det blir inte lika bra, men fullt acceptabelt. Rödlök funkar utmärkt.

~Paul~
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in