2008-09-02, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det var det inte för tolv år sedan heller, men deras motivering var att man kanske inte alltid kör en bil med ABS, särskilt inte om man är ung och köper sig en billig bil.

Oftast ingår ju att man får bromsa både med och utan ABS under halkkörningen.

Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
...

Ang. ABS så ökar det ju bromssträckan påtagligt... effektivast inbromsning får man väl när man låser hjulen och duttar upp med bromsen till läget att hjulen precis rullar smått.

Är det inte just det ABS gör? I en paniksituation så stampar man nog bara på bromsen, vilket gör att hjulen låser sig = sämre styrförmåga. Förvisso blir väl bromssträckan något längre med ABS på vissa underlag.
Citera
2008-09-02, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gusten grodsluk
Ang. ABS så ökar det ju bromssträckan påtagligt... effektivast inbromsning får man väl när man låser hjulen och duttar upp med bromsen till läget att hjulen precis rullar smått.
Okej, nu tror jag många här blandar ihop situationer

Ett fungerande ABS system gör exakt vad du sa, fast många gånger varje sekund på varje hjul individuellt. Försök matcha den prestandan med foten. Hjulet låser sig aldrig med ett fungerande ABS system, det finns givare på varje hjul som känner av när hjulet börjar sakta in (låsa sig), men upphör bromsningen på typ en hundradel innan hjulet hinner låsa sig. Hjulet bromsas alltså in så pass mycket att det fortfarande rullar men inte låser sig.

Men, det finns situationer där det är bra att låsa hjulen, tex på grus, snö och is då hjulen gräver ner sig i marken och därav bromsar in effektivare.

Men på asfalt är ABS optimalt i så gott som alla lägen. kvittar om du trycker in Schumacher bakom ratten, han kan i bästa fall uppnå samma resultat som ABS systemet.
Citera
2008-09-02, 21:18
Awaiting Email Confirmation
Testishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Det var det inte för tolv år sedan heller, men deras motivering var att man kanske inte alltid kör en bil med ABS, särskilt inte om man är ung och köper sig en billig bil.

Ja det stämmer. Det stod på pappret att man skulle eventuellt få pröva utan ABS-bromsar, men de hade ingen sådan bil där.
Själv så får det nog bli en bil utan ABS. Kommer ju skuldsätta mig i åratal framåt om jag köper en ny bil.
Citera
2008-09-02, 21:57
Medlem
Slurpass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testish
Ja det stämmer. Det stod på pappret att man skulle eventuellt få pröva utan ABS-bromsar, men de hade ingen sådan bil där.
Själv så får det nog bli en bil utan ABS. Kommer ju skuldsätta mig i åratal framåt om jag köper en ny bil.
Då är det givna tipset att du första gången du hittar en bil med ABS testar att stampa plattan i mattan en gång, så du slipper uppleva den annorlunda känslan när det ev blir panik :P
Citera
2012-06-25, 22:55
Medlem
karatekungens avatar
Säg att man kör i 90km/h och ska göra en effektiv bromsning. Får man efter ett tag när man börjat bromsa växla ner till tvåan och motorbromsa samtidigt?

Sedan, hur hårt på pedalen ska man trycka?
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in