2008-08-31, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fuzz
Vist är det så men jag sa bara att bilen bromsas effektivast precis innan den går in.
Alltså ska man tvärnita och låta ABSen göra sitt jobb, då ingen kan göra det bättre än den.
Citera
2008-08-31, 22:18
Medlem
Slurpass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av David86
Alltså ska man tvärnita och låta ABSen göra sitt jobb, då ingen kan göra det bättre än den.

Nej, ABS är långt ifrån optimalt.. dock om du lägger till beräkningen att du kan göra brutalt fel om du inte vet precis rätt läge för att optimera din bromsning så dör du.. så hade jag hellre litat på ABS..

Dvs i pressade situationer, stampa plattan i mattan om du har abs.. har du inte ABS så försök ligga _sånära en hjullåsning du kan_ utan att låsa hjulen... (vilket är så du får kortast bromssträcka, om du är "bra")
Citera
2008-09-01, 00:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slurpas
Nej, ABS är långt ifrån optimalt.. dock om du lägger till beräkningen att du kan göra brutalt fel om du inte vet precis rätt läge för att optimera din bromsning så dör du.. så hade jag hellre litat på ABS..

Dvs i pressade situationer, stampa plattan i mattan om du har abs.. har du inte ABS så försök ligga _sånära en hjullåsning du kan_ utan att låsa hjulen... (vilket är så du får kortast bromssträcka, om du är "bra")
Du syftar väl då på tex snö, is och grus?
Citera
2008-09-01, 04:36
Medlem
jah_man2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashen00
motorbromsning.

Helt rätt.
Citera
2008-09-01, 16:36
Medlem
Gothenburgers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ÅnkelGunnar
Har man ABS på bilen så ska man använda den. Att hålla på att hitta nivån precis över det gör bara att man riskerar att göra fel när det blir panik. Säger nu någon att man kanske inte alltid kör en bil med ABS så får inspektören väl leta upp en sådan till uppkörningen, för det är en rejäl skillnad mellan var vissa bilars ABS går in jämfört med när det låser sig på en bil utan ABS.

Jag har nitat en enda gång så att ABS gått in för fullt........ det vill jag fan inte uppleva igen. Trodde hela biljäveln gått i bitar, jävlar vilket liv det förde. Men visst fan stannade man
Citera
2008-09-01, 18:47
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gothenburger
Jag har nitat en enda gång så att ABS gått in för fullt........ det vill jag fan inte uppleva igen. Trodde hela biljäveln gått i bitar, jävlar vilket liv det förde. Men visst fan stannade man
Gjorde det faktiskt senast idag, och det var inte något högljutt så vitt jag kunde märka. Däremot kan jag tipsa alla här om att inte tvärnita på de där förbannade strecken i vägkanten som är till för att väsnas när man är på väg över dem. De är snorhala. Vid närmare eftertanke kan de där remsorna vara anledningen till att jag inte la märke till något oljud från ABS:en.
Citera
2008-09-01, 19:17
Awaiting Email Confirmation
Testishs avatar
Citat:
Gjorde det faktiskt senast idag, och det var inte något högljutt så vitt jag kunde märka. Däremot kan jag tipsa alla här om att inte tvärnita på de där förbannade strecken i vägkanten som är till för att väsnas när man är på väg över dem. De är snorhala. Vid närmare eftertanke kan de där remsorna vara anledningen till att jag inte la märke till något oljud från ABS:en.

Ja, när ABS kickar in så låter det och känns väldigt spännande i foten Det får man ju känna på halkan.

För er som vill veta så klarade jag provet med precis så mycket man får ha som minst för att bli godkänd. Jag är alltså så dålig som man bara får vara på vägarna. Akta er

(Fast egentligen kör jag ganska lugnt, jag gillar inte att tönta runt och försöka stila)
Citera
2008-09-01, 19:26
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Testish
Ja, när ABS kickar in så låter det och känns väldigt spännande i foten Det får man ju känna på halkan.

För er som vill veta så klarade jag provet med precis så mycket man får ha som minst för att bli godkänd. Jag är alltså så dålig som man bara får vara på vägarna. Akta er

(Fast egentligen kör jag ganska lugnt, jag gillar inte att tönta runt och försöka stila)
På min tid var däcken blankslitna, ABS urkopplad och vi hade sandsäckar i bagageutrymmet när vi körde halka. Dagens ungdomar...
Citera
2008-09-01, 20:00
Awaiting Email Confirmation
Testishs avatar
Citat:
På min tid var däcken blankslitna, ABS urkopplad och vi hade sandsäckar i bagageutrymmet när vi körde halka. Dagens ungdomar...

Haha, men det är ju meningen att det ska vara så realistiskt som möjligt. Det är inte så ofta man kopplar ur ABS på vintern och transporterar sand numera
Citera
2008-09-01, 21:43
Medlem
ÅnkelGunnars avatar
Citat:
Haha, men det är ju meningen att det ska vara så realistiskt som möjligt. Det är inte så ofta man kopplar ur ABS på vintern och transporterar sand numera
Det var det inte för tolv år sedan heller, men deras motivering var att man kanske inte alltid kör en bil med ABS, särskilt inte om man är ung och köper sig en billig bil.
Citera
2008-09-02, 09:21
Medlem
rosamannens avatar
Citat:

Det tycker jag är väldigt klokt. Fortsätt så och börja inte leva jävel i trafiken bara för att du så småningom börjar känna dig hemma i bilen. Har man nytaget körkort dröjer det lääääääänge innan man kör så bra som man tror att man gör.
Citera
2008-09-02, 12:21
Medlem
Gusten grodsluks avatar
Motorbromsning är nog vad som avses för att använda rörelseenergin till att "nolla" bränsletillförseln istället för att slita ut bromsar. Det är dock inget effektivt sätt att få stopp på rishögen snabbt

Ang. ABS så ökar det ju bromssträckan påtagligt... effektivast inbromsning får man väl när man låser hjulen och duttar upp med bromsen till läget att hjulen precis rullar smått.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in