2008-08-31, 08:28
Medlem
Relays avatar
Orkanen Gustav har nu fått New Orleans Borgmästare att använda ord som alla stormars moder.

Citat:
New Orleans Mayor Ray Nagin ordered a mandatory evacuation of the city beginning at 8 a.m. Sunday but urged residents to flee now. "You need to be scared," Nagin said as Hurricane Gustav roared into the Gulf of Mexico with 150 mph sustained winds. "And you need to get your butts moving out of New Orleans right now

Citat:
Borgmästaren: Detta är alla stormars moder

Den våldsamma orkanen Gustav drog på lördagen fram över Kuba och närmar sig nu USA:s sydkust.

Inför orkanen har alla invånare beordrats att lämna New Orleans och borgmästare Ray Nagin varnar för "alla stormars moder"
Från Aftonbladet

Citat:
Värre än Katrina

Orkanen Katrina, som ledde till att 80 procent av New Orleans översvämmades i augusti 2005, var en kategori tre-orkan. Louisianas guvernör Bobby Jindal varnade på lördagen för att Gustav kan orsaka värre översvämningar än Katrina.

I Mexikanska bukten har mängder av oljeborrplattformar evakuerats inför Gustavs befarade härjningar, och i New Orleans var det täta bilköer på utfartsvägarna åt norr och öster. Den lågt belägna staden ligger mitt i den kuststräckning där Gustav beräknas nå land. Myndigheterna vill inte se en upprepning av katastrofen för tre år sedan, då Katrina dödade runt 1 800 människor längs den amerikanska sydkusten. Sent i lördags beordrade New Orleans borgmästare Ray Nagin alla invånare att lämna staden med start klockan åtta på söndagsmorgonen. Den som inte lyder uppmaningen får klara sig själv, varnade han.

Det ser ut att bli en sorglig repris på Katrina.
Citera
2008-08-31, 09:51
Medlem
Jag tror New Orleans kommer spola bort igen, den här gången kan man ju iaf hoppas att U.S.A sätter in militär direkt i området, så de slipper alla krimenella gäng som kommer plundra, döda, och våldta människor som djur, som dem gjorde sist...

Har för mig att de även höll på att bygga dyra lyxhus för att locka dit en vit befolkning, vem vill flytta dit? med den kriminaliteten de har där.

av nästan 300 mord på ett år hade polisen löst 1 mord, poliserna bor i baracker på en tennisplan fortfarnde 2 år efter katastofen de har inte ens ett "crimelabb" såg en dokumentär om det där förut.
Citera
2008-08-31, 10:53
Medlem
Republikanerna kommer att sätta in alla resurser som de har tillgängliga för att visa att de inte är handlingsförlamade då orkanen sammanträffar med deras konvent.

Moder natur står på demokraternas sida och väntade med Gustav 1 v?
Citera
2008-08-31, 11:47
Avslutad
Varför har dom inte flyttat staden längre upp på land sen förra orkanen?

Man skulle kunna bygga en helt ny fräsch stad.

* Få dit en massa hantverkare och arbetare av olika slag som gynnas bland all misär då de själva haft svårt att hitta jobb men nu kan få börja jobba.

* Amerikaner har flest bilar i världen, vill man besöka gamla new orleans och slavhandelsrutter m.m så är det bara att bygga vägar.

* Ghettokänslan skulle inte finnas, alla skulle vara tillsammans i en helt ny stad.

* Poliserna skulle äntligen få en egen polistation som de fortfarande inte har fått i nuvarande stad, det betyder att de kan börja lösa brott, statistiken över brott i new orleans är katastrofala.

* "New" orleans skulle verkligen få en mening..

* Finns hur mycket som helst..
Citera
2008-08-31, 12:24
Medlem
TKD_1337s avatar
Jag tycker det är dags för USA att besluta om att ex. vissa städer i Louisiana och Florida ska utrymmas för gott. Kostnaderna för att evakuera människor, bygga nya hus mm. är alldeles för mycket.

Ett ex. kolla vad som hände för ett tag sen i Kina:

Sichuan skakades av en förödande jordbävning så sent som den 12 maj. 70 000 människor omkom och 10 miljoner blev hemlösa i det skalvet. Fortfarande är 18 000 människor registrerade som saknade.

och igår:

Över 100 000 hus förstördes i jordbävningen i Sichuan och Yunnan i lördags, rapporterar Nya Kina.

Det som hände i bl a New Orleans för ett par år sedan var lika hemskt. Mycket pga. av USA:s slöa hjälp.
Citera
2008-08-31, 19:23
Medlem
kultingens avatar
Ska bli intressant att följa nyhetsrapporteringen och se vilka skador det blir. Det är väll inatt svensk tid den kommer rulla in över land?
Citera
2008-08-31, 19:27
Medlem
På gång? Orkanen med grad 4 har redan orsakat förödelse på Kuba. Ingen har dock, som vanligt, kommit till skada.
Citera
2008-08-31, 19:35
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Radsoc
På gång? Orkanen med grad 4 har redan orsakat förödelse på Kuba. Ingen har dock, som vanligt, kommit till skada.
40 döda och du säger att ingen kommit till skada?
Citera
2008-08-31, 19:52
Medlem
öhh ja precis..
men allvarligt..var står det om 40 döda?
Citera
2008-08-31, 19:57
Medlem
Relays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av micke6666
öhh ja precis..
men allvarligt..var står det om 40 döda?
Jag läste det någonstans att 40 människoliv eller mer hitills dött.
Citera
2008-08-31, 20:09
Medlem
Västkustskts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TKD_1337
Jag tycker det är dags för USA att besluta om att ex. vissa städer i Louisiana och Florida ska utrymmas för gott. Kostnaderna för att evakuera människor, bygga nya hus mm. är alldeles för mycket.
Men det är väl i alla fall deras problem.
Citera
2008-08-31, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Relay
Jag läste det någonstans att 40 människoliv eller mer hitills dött.

Det är Haiti och Jamaica. Jag pratar om Kuba. Den var 5/5 när den drog in sägs det nu.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in