2008-09-05, 13:04
Medlem
TengilKatos avatar
Vilka ersättningsnivåer är det egentligen om man delar ut för Svensk Direktreklam? Har aldrig någonsin gjort det har alltid föreställt mig SDR som låglönejobb.

Hur mycket kan man egentligen tjäna?
Citera
2008-09-05, 15:00
Medlem
TroyMcLures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
Vilka ersättningsnivåer är det egentligen om man delar ut för Svensk Direktreklam? Har aldrig någonsin gjort det har alltid föreställt mig SDR som låglönejobb.

Hur mycket kan man egentligen tjäna?

Var på en anställningsintervju för ett postutdelningsjobb. Kommer inte ihåg namnet på företaget men tror inte det var SDR. Hade precis slutat gymnasiet och trodde det var ett bra sätt att tjäna lite extra pengar. Arbetstiden var förlagd till mellan 03-05 varje söndag morgon. Efter intervjun började jag fundera över vad tanten sagt och vad jag egentligen gett mig in på. Fick för mig att det handlade om ~180 kr timman. Ringde upp och fick höra att det istället var 180kr (brutto) per tillfälle! Alltså 90 kr timman under den mest obekväma tid som finns! Sa åt henne att jag inte längre var intresserad och hittade istället ett annat jobb (heltid) med bekväma tider och 150 kr timman. Tror knappast SDR betalar direkt bra heller.
Citera
2008-09-05, 15:44
Medlem
Tigrovis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TengilKato
Står en del om vilka enorma summor du kan få för sprida kilovis med skräp i ditt närområde på denna otroligt objektiva sida: http://www.transport.se/HOME/trp2/tidn/home.nsf/unid/DF8BF68B32B45F46C125712500357B60

20-30 kronor i timmen, roligt, roligt.. Rena slavhandeln, helt klart...
Senast redigerad av Tigrovi 2008-09-05 kl. 15:46.
Citera
2008-09-05, 16:49
Medlem
TengilKatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tigrovi
Står en del om vilka enorma summor du kan få för sprida kilovis med skräp i ditt närområde på denna otroligt objektiva sida: http://www.transport.se/HOME/trp2/tidn/home.nsf/unid/DF8BF68B32B45F46C125712500357B60

20-30 kronor i timmen, roligt, roligt.. Rena slavhandeln, helt klart...

Helt sjukt alltså
Citera
2008-09-05, 17:21
Medlem
För några år sedan delade jag och min sambo ut reklam varje söndag i månaden i närområdet. Tog cirkus 3 timmar om man skötte det som man skulle. Fick 170kr/dag. En dag i veckan som sagt.

I slutet var jag dock förbannad för att SDR alltid krånglade med lönen och det var alltid samma kärring som ringde och klagade fast man vart där. Sista gången jag delade ut tryckte jag hennes jävla brevlåda full med reklam och resten åkte i pappersåtervinningen. Sämsta skit extra jobbet som finns
Citera
2008-09-05, 18:20
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Jag hade en diskussion med en vän där vi samtalade om hur önskvärt det var att få reklam i brevlådan. Vi diskuterade och efter en stund frågar jag han varför du inte tar reklam varpå han svarar att det förstör naturen. I området där jag bor finns en mängd studentlägenheter som jag för många år sedan delade ut reklam i. Uppskattningsvis 4/5 av lägenheterna tackade nej till reklam. Värnar man om miljön så mycket eller tycker ni det är jobbigt med reklam som man oftast har hört talas om?

Givetvis tackar jag nej till reklam för att det uppriktigt sagt är jobbigt med skräp.

Någon som tackar nej till reklam men som gör det av annat skäl?
Jag tar inte emot reklam, av miljöskäl.
Dessutom är det ett aber att bära ut allt papper till källsortering, så det skulle vara ofattbart jobbigt att få mer.

Jag brukar dessutom besvara all adresserad jävla reklam som glider igenom maskorna i mitt skyddsnät.
Jag proppar i så mycket anonymt papper som får plats i deras självadresserade kuvert o postar tillbaka skiten till dom, glad över att de får hosta upp för portot då.
Ho ho, stor förnöjelse o munterhet.

Ska man inte ge sig efter asen som säljer våra adresser, så pappersdiarrén kan ta sig in trots antireklamlapp, åxå?
Citera
2008-09-05, 22:41
Medlem
jenas avatar
Detta licensierade skitföretag använde min tomt som upplag för ett par år sedan, de dumpade ett par hundra kilo reklam på min uppfart, sedan kom någon lågpannad drönare och spred skiten över närområdet. Jag lyckades nå deras marknadschef som var på semester via mobil, de fick tjugo minuter på sig att avlägsna skiten innan jag skulle agera. Efter 21 minuter började jag vattna tomten... sjutton kubikmeter senare var reklamen i ursprungligt skick (pappersmassa) och flöt om kring på gångar i vårt villaområde, jag polisanmälde SDR för nedskräpning, det vart faktiskt förundersökning... Tyvärr orkade inte polisen fullfölja men jag har inte sett några buntar med fysiskt spam sedan dess.... /jena
Senast redigerad av jena 2008-09-05 kl. 22:43.
Citera
2008-09-05, 23:04
Medlem
ayanamiis avatar
Huuu, jag minns när jag jobbade för SDR. Att köra en kärra på oplogade småvägar fylld med reklam som ramlar ur och bli blöt är inget man vill göra igen.

Fast lönen var helt ok när man var 14-16 år.
Senast redigerad av ayanamii 2008-09-05 kl. 23:13.
Citera
2008-09-06, 01:52
Medlem
Megaforces avatar
När jag var riktigt liten så delade jag ut reklam för 2-3 olika företag, SDR var en av dem.

Man fick ersättning per reklamblad och baserat på hur stor den var, dvs ersättningen var väldigt låg om det bara var en A4-sida och mer om det var ett häfte av något slag.

Reklammängden var dock inte så stor som idag vilket gjorde att vissa helger så var det bara ett A4 att dela ut per hushåll vilket gav en ersättning på runt 5 kr/tim för villor och 10 kr/tim i hyreshusområden. Av förklarliga skäl så var det ingen som ville dela ut i villaområden (för mycket jobb till inga pengar).

Att dela ut för tre olika bolag gjorde i allafall att man kunde få tillräckligt med blad att dela ut per tillfälle. Ett av bolagen hade dock räknat fel på distriktet och trodde att det fanns ca 2000 hushåll på de 300 villor som fanns i mitt distrikt (i verkligheten är det bara ca 500 hushåll). Så det blev en hel del reklam i pappersåtervinningen

Slutade ändå ganska snart med att dela ut för ersättningen var alldeles för dålig.

Idag är det en stor tjock neger som delar ut reklamen i detta distrikt, och det är ganska många reklamblad vid varje utdelning så det betalar nog sig bättre nu än förr.. Fast han kan nog inte svenska alls för han delar ut i alla postlådor oavsett om de vill ha reklam eller ej.. Delar ut även i tidningslådorna (vissa hus har separat låda för tidningen) så en del får dubbelt upp med reklam..
Citera
2008-09-07, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Zorsha
Jag tar inte emot reklam, av miljöskäl.
Dessutom är det ett aber att bära ut allt papper till källsortering, så det skulle vara ofattbart jobbigt att få mer.

Jag brukar dessutom besvara all adresserad jävla reklam som glider igenom maskorna i mitt skyddsnät.
Jag proppar i så mycket anonymt papper som får plats i deras självadresserade kuvert o postar tillbaka skiten till dom, glad över att de får hosta upp för portot då.
Ho ho, stor förnöjelse o munterhet.

Ska man inte ge sig efter asen som säljer våra adresser, så pappersdiarrén kan ta sig in trots antireklamlapp, åxå?

Sällan har jag hört miljön vara ett skäl att inte ta emot reklam me säkert nåt nytt för alla miljömuppar. Första skälet för mig är att det är onödigt, tar plats och dessutom en vinstdrivande verksamhet för ockerföretagen. Sen att man börjat affischera reklamen i stort sett överallt kan gå under rubriken "Spam".

Det är avancerad marknadsföring när kunderna tvingas köpa nåt som dem egentligen inte behöver, för det är vad syftet är med reklam. Definitionen mellan bra marknadsföring och lurendrejeri blir hårfin.
Citera
2008-09-07, 16:29
Medlem
Zorshas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mauro
Sällan har jag hört miljön vara ett skäl att inte ta emot reklam me säkert nåt nytt för alla miljömuppar.
Du har aldrig HÖRT det som anledning...?!
Vadfan, bor du under en sten, MUPP?!
Min "Ingen reklam, tack!"-skylt följer med varje år, på en karta klistermärken av olika storlek, som Naturskyddsföreningen skickar med vid förnyelse av medlemskapet.
Fattar du vilka MÄNGDER av papper det blir, med all reklam?!
Tanken svindlar...
Citera
2008-09-09, 21:14
Medlem
Juleskums avatar
Min lillebror fick minimilönen 75 kr för 2-3 timmars jobb. Runt jul och så tog det upp emot 4 timmar, ersättningen höjdes då till ca 90 kr.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in