2008-08-31, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Galileo blev avrättad för att ha hävdat att jorden snurrar runt solen, inte för att han sa att jorden var rund.

Att jorden snurrar runt solen (heliocentrism) och inte solen runt jorden (geocentrism) var i för sig ingen nyhet på femtonhundratalet. Idén hade haft anhängare ända sedan antiken. Mig veterligen har geocentrismen inte ett direkt ursprung i Bibeln utan härstammar i katolska teologiska konstruktioner kring skapelsens uppbyggnad, med jorden i botten (mitten) och ett antal himlasfarer uppsatta som lökskal över jorden. På dessa himlar var planeter, månen och solen monterade. Änglar ,serafer och ärkeänglar styrde de olika skikten och längst ut fanns den högsta himlen med Gud i, utanför fixstjärnornas statiska himmel. Såvitt jag vet har alltså Bibeln i sig inte mycket med det hela att göra, snarare arv från antika påhitt.

Det man kan säga om det hela är att det kanske inte har uppfattats som en faktisk kosmologisk beskrivning av alla präster ens på medeltiden, utan mer som en beskrivning av Guds relation till skapelsen och människan.

Ja jag vet att han inte blev avrättad för den runda jorden. Min poäng var att kyrkan motsatte sig en annan världsbild än den man torgförde.
Citera
2008-08-31, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pendel

"12 And he shall set up an ensign for the nations, and shall assemble the outcasts of Israel, and gather together the dispersed of Judah from the four corners of the earth."

Visste inte att sfärer eller cirklar har fyra hörn.

Detta var menat bildligt då....
Citera
2008-08-31, 20:08
Medlem
Citat:
Jag nämnde ingenting om kyrkan, varför står det i BIBELN att jorden har hörn?

Bildligt talat...
Citera
2008-08-31, 20:11
Medlem
Citat:
Ja, självklart. Hur många gånger har man inte hört den förut...

Du har aldrig i andra sammanhang hört ngn tala i symbolik eller bildligt? Du gör det aldrig själv?
Du kanske tex aldrig säger...."solen går upp och solen går ner"...? Om du gör det kanske du ska gå om den timmen man lärde sig hur det egentligen funkar. Och sen talar du korrekt efter det. Obildade människa!
Citera
2008-08-31, 20:39
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leviticus
Du har aldrig i andra sammanhang hört ngn tala i symbolik eller bildligt? Du gör det aldrig själv?
Du kanske tex aldrig säger...."solen går upp och solen går ner"...? Om du gör det kanske du ska gå om den timmen man lärde sig hur det egentligen funkar. Och sen talar du korrekt efter det. Obildade människa!

Fortfarande lika dumt att använda symbolik på ställen som inte är uppenbara i en bok där alla ska kunna hitta svaren .
Citera
2008-08-31, 21:32
Medlem
Varangians avatar
Givetvis hade antikens tidiga vetenskapsmän redan listat ut att jorden är rund.

Dock är inte bibeln skriven av några direkta ljushuvuden:

Dan 4:7
P
Där jag låg på min bädd såg jag ett träd mitt på jorden, och det var mycket högt.

Dan 4:8

Trädet växte sig stort och väldigt och nådde ända upp till himlen, så att det syntes till världens ände.

Samt:

Matt 4:8

Nu tog djävulen honom med sig upp på ett mycket högt berg och visade honom alla riken i världen och deras härlighet

Matt 4:9

och sade: "Allt detta skall jag ge dig om du faller ner och tillber mig."

Citera
2008-08-31, 21:44
Medlem
jeynos avatar
Den här sidan är underbar!

http://www.theflatearthsociety.org/

Från deras FAQ:
Citat:
Q: "Why do you guys believe the Earth is flat?"

A: Well, it looks that way up close. Also, Samuel Rowbotham et al. performed a variety of experiments over a period of several years that show it must be flat. They are all explained in his book, which is linked at the top of this article.

Q: "Why do the all the world Governments say the Earth is round?"

A: It's a conspiracy

Q: "What is the motive behind this conspiracy?"

A: The motive is unknown although it is probably money

ROTFLMAO
Citera
2008-08-31, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Fortfarande lika dumt att använda symbolik på ställen som inte är uppenbara i en bok där alla ska kunna hitta svaren .

Alla som vill kan hitta svaren.
De som vill tro att bibeln är en sagobok gör det, och hittar inga svar.
Citera
2008-08-31, 23:05
Medlem
BlackMetals avatar
Citat:

Om det var så lätt hade alla kristna tyckt samma i alla frågor och trott på samma saker och delar i bibeln?
Citera
2008-08-31, 23:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackMetal
Om det var så lätt hade alla kristna tyckt samma i alla frågor och trott på samma saker och delar i bibeln?

Man kanske vill hitta det som passar en själv? Och så tar man bort det som inte känns ok? Tror många gör så. Kanske alla.
Citera
2008-09-01, 00:21
Medlem
Citat:

Så för att hitta svaren måste man först acceptera att alla svaren finns i bibeln. Vilket direkt innebär att det kan stå vilken smörja som helst i bibeln.
Citera
2008-09-01, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Så för att hitta svaren måste man först acceptera att alla svaren finns i bibeln. Vilket direkt innebär att det kan stå vilken smörja som helst i bibeln.

Man ska inte acceptera utan att känna att man får bevis. Man ska pröva det som står och se om det kan vara ngt som man kan tro på.

Och kan man inte det så är det så.

Och nu står det ju inte smörja i bibeln...enligt vad jag kommit fram till iaf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in