2008-08-29, 19:05
Medlem
Ja, får folk i USA generellt sett sina löner ungefär som vi i slutet i månaden eller inte? Jag har för mig att det varierar mycket mer där än här. Vanligare med veckovisa utbetalningar osv?

Tacksam för svar
Citera
2008-08-29, 20:24
Medlem
BasinCity_Mias avatar
De vänner jag har i USA (och Kanada) får sina löner två gånger i månaden. Uppdelat alltså, en gång varannan vecka.

Men det kan lika gärna bero på vilka stater eller områden man bor i.

De tycker hur som helst det låter helt galet och väldigt opraktiskt att bara få pengar en gång i månaden. De blir ju tex nästan aldrig utfattiga i slutet av månaden.
Senast redigerad av BasinCity_Mia 2008-08-29 kl. 20:27.
Citera
2008-08-29, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BasinCity_Mia
De vänner jag har i USA (och Kanada) får sina löner två gånger i månaden. Uppdelat alltså, en gång varannan vecka.

De tycker hur som helst det låter helt galet och väldigt opraktiskt att bara få pengar en gång i månaden. De blir ju tex nästan aldrig utfattiga i slutet av månaden.

Nej men i slutet av varannan vecka?
Citera
2008-08-29, 21:35
Medlem
Wie bitte?s avatar
Citat:

Det var väl rätt vanligt med vecko- och 2-veckorslöner i Sverige också fram till 70-talet.
Nackdelen för mig om jag skulle ha ngt annat än månadslön vore att den stora posten i räkningarna (hyran) skulle göra att varannan halv-månad skulle bli rätt knaper. Iofs kan man ju alltid planera sin ekonomi lite bättre.

Men en annan grej jag tänkt på är års-lön.
Tänk om man kritade hela året för att sen betala alla räkningar på en gång med årslönen!
Är man riktigt sniken så är man rik i slutet av varje år... är man slösaktig är man körd.
Citera
2008-08-29, 21:37
Medlem
BasinCity_Mias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spicy_
Nej men i slutet av varannan vecka?

Jag antar att du skämtar.

Det är naturligtvis mycket lättare att planera så att pengar räcker i två veckor än fyra veckor. De hamnar aldrig i någon slags nedåtkurva.

Annars får vi väl dra slutsatsen att amerikaner är smartare än svenskar. För de har inte det problemet på samma sätt vi har.
Senast redigerad av BasinCity_Mia 2008-08-29 kl. 21:39.
Citera
2008-09-10, 11:56
Medlem
Den 25:te verkar vara ett oerhört svenskt fenomen, ett fenomen som faktiskt format det svenska folket och dess psykiska karaktär. Den tjugofemte smäller det liksom!
Citera
2008-09-10, 22:50
Medlem
beppe34s avatar
Citat:

Det är naturligtvis mycket lättare att planera så att pengar räcker i två veckor än fyra veckor. De hamnar aldrig i någon slags nedåtkurva.

Annars får vi väl dra slutsatsen att amerikaner är smartare än svenskar. För de har inte det problemet på samma sätt vi har.

Ok - med ditt resonemang skulle det alltså bli lättare att planera ju kortare tid mellan utbetalningarna då eller?
Dagslön skulle då innebära minst problem eller?
Kräver planering det också.

Jag hade tvåveckorslön när jag började jobba för 100 år sedan ungefär . och det blev ju att varannan lön gick åt till räkningar och varannan lön gick åt till att leva - i runda slängar.

När jag sedan fick månadslön så gick halva lönen åt till räkningar och andra halvan åt till att leva - känns ungefär som same,same but different!
Citera
2008-09-10, 23:37
Medlem
ochsås avatar
En tjej jag känner skulle jobba i England och hon fick lön varannan vecka.

(jag ville bara visa att jo, man får lön varannan vecka utomlands, på vissa ställen)
Citera
2008-09-11, 18:12
Medlem
firres avatar
Well...

Olika men varannan vecka är vanligt. Vidare är det väldigt vanligt att få lönen direkt av sin arbetsgivare i form av en check istället för insatt på kontot. I många aspekter är England och USA ljusår efter sverige...
Citera
2008-09-11, 22:01
Medlem
Photechs avatar
Bara jag som tycker att det borde bli mycket svårare att få en ordentlig överblick?

För att inte nämna hur svårt det hade blivit att spara..
Citera
2008-09-12, 20:23
Avslutad
Är man slösaktigt är det ju sämre att ha mycket pengar för då tenderar man ju att göra av med dem. Hur som helst vet jag att flera a-kassor fortfarande kör med två utbetalningar per månad, en jag kommer på på rak arm är handels som betalar ut i två veckors intervaller. Iof är det ju ingen lön men ändå.

I USA har dem ju så bra ställt så där behöver dem inte tänka på pengar, iaf inte dem som lever i stora villor istället för husvagnar så då spelar det ju ingen roll hur det utbetalas, men väldigt vanligt där med två gånger i månaden. En kompis som var där sa att man kunde välja hur man ville få lönen utbetalad, han jobbade på deras inrikesdepartement.
Citera
2009-03-05, 01:18
Medlem
Citat:

Ursäkta men är fröken retarderad?

Vi pratar om samma summa?! Enda alternativet där dit resonemang håller är om du betalar dina fasta kostnader var annan vecka. Halvmånadershyra, det är ett känt fenomen bland hyresbolagen?

Sluta glorifiera jänkarna....

/edit ... såg nu att jag bumpar en tråd som var död sedan länge men kan fan inte låta bli. Idioti får ej gödas bara pga av att pöbeln ej har förstånd att argumentera emot.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in