2008-08-28, 18:59
Medlem
kapten-pokers avatar
Hej, har en fundering som jag inte har fått något riktigt svar på.

Om vi säger att man är långt ute i en öppen sjö, d.v.s att jag är högsta punkten, men blixten slår ändå ner, låt oss säga 50 meter ifrån mig, i vattnet, vad händer?

Får jag en stöt genom vattnet(eftersom det leder ström) eller leds blixten direkt ner till bottnen?

Och, om blixten leds genom vattnet ner till bottnen, hur påverkar det fiskar och liknande? Kan en fisk bli dödad av en blixt?

Jag vill inte ha något "du borde inte vara i vattnet när det blixtrar"-skitsnack, jag har inte tänkt testa det.
Citera
2008-08-28, 19:01
Medlem
Jag är inte alls säker, men en gissning vore att eftersom strömmen rimligtvis sprider sig i en jäkla massa riktningar händer inte så mycket.
Citera
2008-08-28, 19:08
Medlem
kapten-pokers avatar
Det skulle alltså betyda att om man(teoretiskt sett) dök precis innan blixten slog ner, så skulle ingenting hända?
Citera
2008-08-28, 20:02
Medlem
Slaskmons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kapten-poker
Hej, har en fundering som jag inte har fått något riktigt svar på.

Om vi säger att man är långt ute i en öppen sjö, d.v.s att jag är högsta punkten, men blixten slår ändå ner, låt oss säga 50 meter ifrån mig, i vattnet, vad händer?

Får jag en stöt genom vattnet(eftersom det leder ström) eller leds blixten direkt ner till bottnen?

Och, om blixten leds genom vattnet ner till bottnen, hur påverkar det fiskar och liknande? Kan en fisk bli dödad av en blixt?

Jag vill inte ha något "du borde inte vara i vattnet när det blixtrar"-skitsnack, jag har inte tänkt testa det.

Baluchitherium har rätt blixten sprider sig i en massa riktningar och är därför ofarlig om man inte befinner sig endast några få meter från nedslaget. Fiskar som befinner sig vid nedslaget kommer troligen stryka med.
Citera
2008-08-28, 20:30
Medlem
gröngölings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slaskmon
Baluchitherium har rätt blixten sprider sig i en massa riktningar och är därför ofarlig om man inte befinner sig endast några få meter från nedslaget. Fiskar som befinner sig vid nedslaget kommer troligen stryka med.

Borde man inte ha en viss nytta av att strömmen väljer vägen med minst motsånd också? Omgiven av vatten borde man ju vara en dålig ledare?
Citera
2008-08-28, 20:54
Medlem
Blixt brukar slå ner på den högsta punkten. T.e.x torn, antenn, högt träd m.m. Eftersom vattenytan är helt plan så är DU den högsta punkten alltså är det mycket osannolik varför blixten ska slå ner brevid dig och inte direkt på ditt huvud?
Citera
2008-08-28, 21:01
Medlem
blixten tar inte högsta punkt utan närmaste vägen. Det betyder att är du ett par meter ifrån träffar nog inte blixten dig då den isf måste ta en längre väg.
Citera
2008-08-28, 21:02
Medlem
appe-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma
Blixt brukar slå ner på den högsta punkten. T.e.x torn, antenn, högt träd m.m. Eftersom vattenytan är helt plan så är DU den högsta punkten alltså är det mycket osannolik varför blixten ska slå ner brevid dig och inte direkt på ditt huvud?
absolut inte.

det är dags vi förklarar lite:
- ja, blixten slår oftast ner i den högsta toppen - just för att den vägen till jord innefattar mindre resistans.
då människokroppen har en stor resistans, men förhållandevis skitliten kontra luft, slår blixten troligt ner i dig om du är ute på öppet vatten.

dock, det är redan sagt (i mythbusters eller någon sån där trivial skit) att med rätt vinkel, strömstyrka och höjd så får blixtnedslaget lägst resistans genom att slå ner precis jämte dig.

dessutom, ett par meter (i tiotal) runt jorden kan luftfuktigheten vara extremt mycket högre än mellantinget av moln och jord. en torr människokropp med rätt kläder (regnkappa av plast, eller liknande) kan således ha mindre sammanlagd resistans än luften framför dig.

Citat:
Ursprungligen postat av gröngöling
Borde man inte ha en viss nytta av att strömmen väljer vägen med minst motsånd också? Omgiven av vatten borde man ju vara en dålig ledare?
mja, det är vägen till vattnet som är intressant. då står (i rätt vinkel) du som bättre ledare än luften framför dig (om man inte tar hänsyn till faktorn jag skrev om här uppe).
Citera
2008-08-28, 22:50
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Min svåger badade när en segelbåt körde in i en matarledning för ca 10 år sedan. http://wwwc.aftonbladet.se/nyheter/9911/05/segel.html

Svågern befann sig ungefär 500meter från segelbåten, och han kände hur det stack i skinnet.

En blixt är bra mycket kraftigare.
Citera
2008-08-29, 15:15
Medlem
kapten-pokers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carma

Blixten kan väl mycket väl slå ner bredvid dig. Blixten går ju inte som en målsökande missil direkt, och jag har hört om t.ex. en konsert, då det har varit "halvtak" och bandet/artisten står på en scen några meter högre än publiken, ändå har blixten missat taket på arenan, och tagit sig ner hela vägen och träffat en person i publiken, som faktiskt överlevde. Spännen på bh'n och sånt smälte.
Så visst borde väl blixten kunna missa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in