• 1
  • 2
2008-08-29, 13:51
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carebear
Att det serveras ärtsoppa på torsdagar beror ju på att man förut fastade på fredagar o behövde nåt man stod sig ett tag på, alltså tjock ärtsoppa med fläsk i.
Därför ser jag inte sambandet med fläsk på tisdagar. Har jag missat nåt?
Sambandet består i att man sprider de tyngre och lättare måltiderna jämnt över hela veckan.

~Paul~
Citera
2008-08-29, 13:52
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mhael
jag har hört något om en stor skörd med ärtor som lede till att en kunglig befallning gick ut om att man måste äta ärtor fick ärstoppan att hamna på torsdagarna, dock låter ju det med fastan lite troligare, nån som kan spridda lite ljus över saken?
Det finns en otrolig massa myter .

~Paul~
Citera
2008-08-29, 15:13
Medlem
AnnaAnderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dePaul
Sambandet består i att man sprider de tyngre och lättare måltiderna jämnt över hela veckan.

~Paul~

En lysande beskrivning Paul! Försvarsmakten har sin syn på saken om Ärtsoppa på torsdagar:"... för att säkerställa att hela den stora skörden av ärtor faktiskt åts upp inna nästa skörd. ....ingen kan äta ärtor varje dag i många månader utan att kroppen (och omgivningen) far illa...."
http://www.fmlog.mil.se/article.php?&id=10342
Citera
2008-08-29, 15:21
Medlem
dePauls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AnnaAndersson
En lysande beskrivning Paul! Försvarsmakten har sin syn på saken om Ärtsoppa på torsdagar:"... för att säkerställa att hela den stora skörden av ärtor faktiskt åts upp inna nästa skörd. ....ingen kan äta ärtor varje dag i många månader utan att kroppen (och omgivningen) far illa...."
http://www.fmlog.mil.se/article.php?&id=10342
Haha. OK.

Tack för länken.

~Paul~
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem