• 1
  • 2
2008-08-28, 12:30
Medlem
Buds avatar
Jag har ett problem med att ansluta min Sony Ericson K530i till Xubuntu, genom USB. Skulle gärna vilja komma åt filerna jag lagrat på telefonen (bilder m.m) men ingenting händer när jag pluggar i telefonen. På Bossiemans blogg verkar det som att Ubuntu ska känna av telefonen och visa upp filer när man pluggar i den, detta är då alltså dock inte fallet för mig i Xubuntu.

Någon som har erfarenhet av hur man kan gå tillväga?
Har provat ett par program som ska fungera som file managers åt telefonen men de funkar inte överhuvudtaget.

Tacksam för tips är jag!
Citera
2008-08-28, 14:10
Medlem
Belldozers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud
Jag har ett problem med att ansluta min Sony Ericson K530i till Xubuntu, genom USB. Skulle gärna vilja komma åt filerna jag lagrat på telefonen (bilder m.m) men ingenting händer när jag pluggar i telefonen. På Bossiemans blogg verkar det som att Ubuntu ska känna av telefonen och visa upp filer när man pluggar i den, detta är då alltså dock inte fallet för mig i Xubuntu.

Har provat ett par program som ska fungera som file managers åt telefonen men de funkar inte överhuvudtaget.

Tacksam för tips är jag!

Min K750i mountas automatiskt, jag kör dock Ubuntu (dvs, med Gnome som DE), jag har dock valt att inga fönster/applikationer ska öppnas i samband med det. Min telefon mountas default som '/media/disk', kolla om den dyker upp där när du pluggat i den.

Annars kanske den här guiden kan hjälpa dig.
Citera
2008-08-28, 16:22
Medlem
Buds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Belldozer
Min K750i mountas automatiskt, jag kör dock Ubuntu (dvs, med Gnome som DE), jag har dock valt att inga fönster/applikationer ska öppnas i samband med det. Min telefon mountas default som '/media/disk', kolla om den dyker upp där när du pluggat i den.

Annars kanske den här guiden kan hjälpa dig.

I mappen media visas tyvärr bara de tomma mapparna cdrom1 och cdrom...och jag följde guiden men det gjorde ingen skillnad.
Detta kanske inte funkar i XFCE?
Frustrerande är det iaf..
Citera
2008-08-28, 19:14
Medlem
h-kans avatar
Har aldrig testat din dist men antar att den inte har automount...

Kan ge dig lite hints att fråga din dists forum eller google om

(d-bus,hal, supermount, autofs)
Citera
2008-08-30, 07:59
Medlem
[Wizard]s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bud

Tacksam för tips är jag!

När du har kopplat in telefonen så skall du välja "Mass Storage" och telefonen skall starta om. Om du inte får denna frågan är något fel.

Vilken version av Xubuntu kör du?
Citera
2008-08-30, 10:59
Medlem
Buds avatar
ska frågan komma upp i Xubuntu eller telefonen?
I telefonen kommer det ju upp en meny när man kopplar in den, där man kan välja filöversöringsläge eller telefonläge...xubuntu reagerar inte dock.

Har senaste versionen.
Citera
2008-08-30, 14:14
Medlem
sudo apt-get install multisync <-- stöd för lite memory sticks o sånt.

Kryssa i lite passande rutor i removable devices (settings manager) PDA och camera kan va bra...

Funkade för min k770i i Xubuntu.

Cheers
Citera
2008-08-30, 16:25
Medlem
tomten_på_loftes avatar
funkar med min mobil i ubuntu,
Citera
2008-08-31, 09:47
Medlem
[Wizard]s avatar
För att utesluta eventuella fel; har du testat din telefon och kabel i en annan dator och fått det att fungera där?
Citera
2008-08-31, 17:18
Medlem
tmk77s avatar
Det ska räcka med att du ställer in i telefonen (under USB inställningarna) att den ska visa sig på datorn som lagringsenhet / mass storage. Då ploppar den upp automatiskt när du kopplar in den i datorn.
Citera
2008-08-31, 21:44
Medlem
Buds avatar
Tack alla för era svar...Jag har dessvärre inte fått det att fungera trots installation av multisync och annat.

Jag har testat den i en annan dator och det fungerar, dock en WIndows-dator. Så det är inte telefonen eller kabeln det är fel på.

Kanske hittar inte Xubuntu filer då det inte är nåt extra memory stick som jag lagrar filer på utan bara rätt i telefonen?
Senast redigerad av Bud 2008-08-31 kl. 21:50.
Citera
2008-08-31, 22:03
Medlem
Jag får bara upp memory stickens innehåll, inte grejjorna i telefonen. Men som sagt, jag har en K770i och det kanske skiljer sig en aning modellerna emellan.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in