Citat:
- Även om 64-bitars kan adressera 4 GB (och 32-bitars bara 3,25GB) så blir minnet som kan användas ungefär lika stort eftersom adresseringen tar större plats för 64-bitars.
Nej. Jag har nyligen bytt till 64bit och jag fick resterande upp till 4GB ledigt. Så man får mera minne att leka med i 64:an. (som jag använder till en RAM disk på 1GB och ändå har minst 900MB ledigt hela tiden. Jag kör inte bild och videoredigering dock, då kanske jag skulle få skippa ramdisken..)
Citat:
- Det finns idag få program skrivna för 64-bitars.
mja, allting är ju relativt men visst är det så att många program inte portats till Vista 64. Men på denna sida
http://www.start64.com/index.php tillkommer 64bitars (uppgaderade o nya) varje dag.
32bitars program fungerar ypperligt i 64:an. Jag vet inte vad för slags dator du kör 64:an på men jag har en dual core 1,6ghz 4GB RAM och alla program som jag kör i 32bitars läge startar och rullar på snabbare än i vista32.
Gammal hårdvara där tillverkaren inte brytt sig om att uppgradera drivrutiner till får däremot problemi 64.
Har man en max ett par år gammal dator med 64bitars processor och minst 2GB minne, eller skaffar en ny så finns det i mina ögon ingen anledning till att inte köra 64bitars.