2008-08-28, 11:42
Medlem
Hej

jag har en dator
Packard Bell, 2.4 Ghz, 3Gb RAM, Intel Core 2 Quad
Vilket av versionerna ska jag välja för att få ut så mycket från datorn?
Vad är egentligen det stora skillnaderna mellan dem?
Tacksam för svar
Citera
2008-08-28, 11:44
Medlem
Jag är skitdålig på datorer, och såvida Intel Core 2 Quad inte betyder du har två kärnor
i din CPU, så finns det nog ingen anledning till att gå med Vista 64bit. Hade du haft 4gb+ i ram, så hade det nog varit en bra idé om du velat kunna använda hela Ram minnet.

MEN om den processorn du nämner har två kärnor så klarar din dator, antagligen, köra 64bit vilket är en fördel om du kör film/musik redigeringsprogram, CAD och annat som kräver en hel del prestanda.
Citera
2008-08-28, 11:46
Medlem
Din dator skulle säkert kunna dra vinning av att köra ett 64-bitarssystem, störst vinning skulle datorn ha om du expanderade RAM-minnet ytterligare (32-bitars klarar inte mer än 4 GB medans 64-bitars klarar upp till 32 tror jag).

Viktigt att tänka på innan du uppgraderar är vad du ska ha datorn till, det finns en del program etc som inte fungerar i en 64-bitars miljö. Även om det kommer fler och fler program som fungerar för 64-bitar så bör du se över om de spel / program du kör fungerar i en sådan miljö.
Citera
2008-08-28, 12:07
Medlem
Pellenezs avatar
Jag hade samma fundering när jag skaffade ny dator nyligen. Efter att läst en del på andra forum valde jag 32-bitars. Mina argument var följande:

- Även om 64-bitars kan adressera 4 GB (och 32-bitars bara 3,25GB) så blir minnet som kan användas ungefär lika stort eftersom adresseringen tar större plats för 64-bitars. (dessutom har ju du bara 3 GB)
- Det finns idag få program skrivna för 64-bitars.
- När man kör 32-bitarsprrogram måste 64-bitars emulera 32-bitars vilket slöar ner datorn något

Om man inte har mer än 4 Gb ser jag som enda fördelen med 64 att det lär vara något stabilare.
Citera
2008-08-28, 12:44
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
- Även om 64-bitars kan adressera 4 GB (och 32-bitars bara 3,25GB) så blir minnet som kan användas ungefär lika stort eftersom adresseringen tar större plats för 64-bitars.

Nej. Jag har nyligen bytt till 64bit och jag fick resterande upp till 4GB ledigt. Så man får mera minne att leka med i 64:an. (som jag använder till en RAM disk på 1GB och ändå har minst 900MB ledigt hela tiden. Jag kör inte bild och videoredigering dock, då kanske jag skulle få skippa ramdisken..)

Citat:
- Det finns idag få program skrivna för 64-bitars.

mja, allting är ju relativt men visst är det så att många program inte portats till Vista 64. Men på denna sida http://www.start64.com/index.php tillkommer 64bitars (uppgaderade o nya) varje dag.
32bitars program fungerar ypperligt i 64:an. Jag vet inte vad för slags dator du kör 64:an på men jag har en dual core 1,6ghz 4GB RAM och alla program som jag kör i 32bitars läge startar och rullar på snabbare än i vista32.

Gammal hårdvara där tillverkaren inte brytt sig om att uppgradera drivrutiner till får däremot problemi 64.

Har man en max ett par år gammal dator med 64bitars processor och minst 2GB minne, eller skaffar en ny så finns det i mina ögon ingen anledning till att inte köra 64bitars.
Senast redigerad av Titus pollo 2008-08-28 kl. 12:47.
Citera
2008-08-28, 12:49
Medlem
Det låter som om jag borde nog ta 32bit, ska nog köra på det och hoppas på det bästa =)

Tack
Citera
2008-08-28, 17:49
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Nej. Jag har nyligen bytt till 64bit och jag fick resterande upp till 4GB ledigt. Så man får mera minne att leka med i 64:an. (som jag använder till en RAM disk på 1GB och ändå har minst 900MB ledigt hela tiden. Jag kör inte bild och videoredigering dock, då kanske jag skulle få skippa ramdisken..)

Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart. Självklart är det går att adressera hela minnet (4 GB) med 64-bitars. Dock tar själva adresseringen mer minne varför andelen som blir över för applikationsprogramvaran blir ungefär lika stor oavsett vilket operativ du kör. Om har 8 GB blir det självklart en annan sk.

Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
32bitars program fungerar ypperligt i 64:an. Jag vet inte vad för slags dator du kör 64:an på men jag har en dual core 1,6ghz 4GB RAM och alla program som jag kör i 32bitars läge startar och rullar på snabbare än i vista32.

Gammal hårdvara där tillverkaren inte brytt sig om att uppgradera drivrutiner till får däremot problemi 64.

Har man en max ett par år gammal dator med 64bitars processor och minst 2GB minne, eller skaffar en ny så finns det i mina ögon ingen anledning till att inte köra 64bitars.

Jag har inte kört 64, utan refererar bara vad jag läst mig till. Det jag läst mig till är att p g a emuleringen går program skrivna för 32-bit något (förmodligen knappt märkbart) långsammare. Jag har för övigt en Quad-core 2,4 Ghz med 4 GB ram.

För de flesta tror jag det i dagsläget i praktiken spelar mindre roll om man kör 32 eller 64.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in