2008-08-28, 11:42
Medlem
Hej

jag har en dator
Packard Bell, 2.4 Ghz, 3Gb RAM, Intel Core 2 Quad
Vilket av versionerna ska jag vlja fr att f ut s mycket frn datorn?
Vad r egentligen det stora skillnaderna mellan dem?
Tacksam fr svar
Citera
2008-08-28, 11:44
Medlem
Jag r skitdlig p datorer, och svida Intel Core 2 Quad inte betyder du har tv krnor
i din CPU, s finns det nog ingen anledning till att g med Vista 64bit. Hade du haft 4gb+ i ram, s hade det nog varit en bra id om du velat kunna anvnda hela Ram minnet.

MEN om den processorn du nmner har tv krnor s klarar din dator, antagligen, kra 64bit vilket r en frdel om du kr film/musik redigeringsprogram, CAD och annat som krver en hel del prestanda.
Citera
2008-08-28, 11:46
Medlem
Din dator skulle skert kunna dra vinning av att kra ett 64-bitarssystem, strst vinning skulle datorn ha om du expanderade RAM-minnet ytterligare (32-bitars klarar inte mer n 4 GB medans 64-bitars klarar upp till 32 tror jag).

Viktigt att tnka p innan du uppgraderar r vad du ska ha datorn till, det finns en del program etc som inte fungerar i en 64-bitars milj. ven om det kommer fler och fler program som fungerar fr 64-bitar s br du se ver om de spel / program du kr fungerar i en sdan milj.
Citera
2008-08-28, 12:07
Medlem
Pellenezs avatar
Jag hade samma fundering nr jag skaffade ny dator nyligen. Efter att lst en del p andra forum valde jag 32-bitars. Mina argument var fljande:

- ven om 64-bitars kan adressera 4 GB (och 32-bitars bara 3,25GB) s blir minnet som kan anvndas ungefr lika stort eftersom adresseringen tar strre plats fr 64-bitars. (dessutom har ju du bara 3 GB)
- Det finns idag f program skrivna fr 64-bitars.
- Nr man kr 32-bitarsprrogram mste 64-bitars emulera 32-bitars vilket slar ner datorn ngot

Om man inte har mer n 4 Gb ser jag som enda frdelen med 64 att det lr vara ngot stabilare.
Citera
2008-08-28, 12:44
Medlem
Titus pollos avatar
Citat:
- ven om 64-bitars kan adressera 4 GB (och 32-bitars bara 3,25GB) s blir minnet som kan anvndas ungefr lika stort eftersom adresseringen tar strre plats fr 64-bitars.

Nej. Jag har nyligen bytt till 64bit och jag fick resterande upp till 4GB ledigt. S man fr mera minne att leka med i 64:an. (som jag anvnder till en RAM disk p 1GB och nd har minst 900MB ledigt hela tiden. Jag kr inte bild och videoredigering dock, d kanske jag skulle f skippa ramdisken..)

Citat:
- Det finns idag f program skrivna fr 64-bitars.

mja, allting r ju relativt men visst r det s att mnga program inte portats till Vista 64. Men p denna sida http://www.start64.com/index.php tillkommer 64bitars (uppgaderade o nya) varje dag.
32bitars program fungerar ypperligt i 64:an. Jag vet inte vad fr slags dator du kr 64:an p men jag har en dual core 1,6ghz 4GB RAM och alla program som jag kr i 32bitars lge startar och rullar p snabbare n i vista32.

Gammal hrdvara dr tillverkaren inte brytt sig om att uppgradera drivrutiner till fr dremot problemi 64.

Har man en max ett par r gammal dator med 64bitars processor och minst 2GB minne, eller skaffar en ny s finns det i mina gon ingen anledning till att inte kra 64bitars.
Senast redigerad av Titus pollo 2008-08-28 kl. 12:47.
Citera
2008-08-28, 12:49
Medlem
Det lter som om jag borde nog ta 32bit, ska nog kra p det och hoppas p det bsta =)

Tack
Citera
2008-08-28, 17:49
Medlem
Pellenezs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
Nej. Jag har nyligen bytt till 64bit och jag fick resterande upp till 4GB ledigt. S man fr mera minne att leka med i 64:an. (som jag anvnder till en RAM disk p 1GB och nd har minst 900MB ledigt hela tiden. Jag kr inte bild och videoredigering dock, d kanske jag skulle f skippa ramdisken..)

Jag vet inte om jag uttryckte mig oklart. Sjlvklart r det gr att adressera hela minnet (4 GB) med 64-bitars. Dock tar sjlva adresseringen mer minne varfr andelen som blir ver fr applikationsprogramvaran blir ungefr lika stor oavsett vilket operativ du kr. Om har 8 GB blir det sjlvklart en annan sk.

Citat:
Ursprungligen postat av Titus pollo
32bitars program fungerar ypperligt i 64:an. Jag vet inte vad fr slags dator du kr 64:an p men jag har en dual core 1,6ghz 4GB RAM och alla program som jag kr i 32bitars lge startar och rullar p snabbare n i vista32.

Gammal hrdvara dr tillverkaren inte brytt sig om att uppgradera drivrutiner till fr dremot problemi 64.

Har man en max ett par r gammal dator med 64bitars processor och minst 2GB minne, eller skaffar en ny s finns det i mina gon ingen anledning till att inte kra 64bitars.

Jag har inte krt 64, utan refererar bara vad jag lst mig till. Det jag lst mig till r att p g a emuleringen gr program skrivna fr 32-bit ngot (frmodligen knappt mrkbart) lngsammare. Jag har fr vigt en Quad-core 2,4 Ghz med 4 GB ram.

Fr de flesta tror jag det i dagslget i praktiken spelar mindre roll om man kr 32 eller 64.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in