Citat:
Ursprungligen postat av Defenestration
Nog är det en filosofisk tro alltid, men en exceptionellt dåligt sådan i min bok. Emedan allt är filosofi och olika sätt att få kunskap (om man nu förutsätter rent filosofiskt att det finns något som är kunskap och att man kan få det, vad nu "få det" innebär och vad nu "man" innebär) så följer den paradox som jag tycker mest om och låter vara grunden för min filosofiska uppfattning: nämligen att ett ontologiskt perspektiv i synnerhet, och en filosofi i allmänhet enbart kan bedömas utifrån vad den ger. Givetvis finns det problem med detta påstående, men om vi hoppar över det för tillfället så är min poäng denna:
Jag kan säga att allting egentligen består av sylt.
Jag kan säga att något som heter slumpen existerar.
Vad ger något av dessa påståendena?
Det finns en social komponent, som gör att det första påståendet får dig att se dum ut medan det andra får dig att se ut som att du säger något självklart. Generellt sett då. Det är om du säger det till en person på gatan, vem som helst. Men om du säger det till en filosof-kompis, så kan du säkert få lite intellektuellt gensvar och inte bara fördömande. Eller om du säger det till en sylt-connaisseur så får du prisande för det första uttalande och en frågande blick av det andra uttalandet
Eller vad är det du vill att något ska "ge"? En kram, pengar, ett jobb? Jag tror du får det du tänkt dig att få. Men varför ska du behöva få något överhuvudtaget. Har det ingen mening för dig annars? Det är väl ok, det är din ontologi/filosofi, inte någon annans.
Jag klarar mig bra ändå. Jag behöver inte förstå varför folk snackar om partikelacceleratorer i Schweiz, jag är inte insatt i det. Det är som sylt för mig. Istället har jag mina böcker om sociala strukturer och annat konstigt, det är min determinism.