2008-08-28, 00:14
Medlem
Dharmas avatar
Jag undrar om offentlighetsprincipen gäller SVT?

SVT är sveriges public service tv och är statligt.
Borde inte det betyda att offentlighetsprincipen gäller även SVT?

Jag skickade ett mail till SVT i vilket jag begärde ut uppgifter om anställningsavtal.

Jag fick följande svar:

Citat:
Hej

Med hänvisning till din begäran nedan får jag meddela dig följande. SVT är ett aktiebolag och inte en myndighet eller statligt organ, vilket innebär att offentlighetsprincipen och tryckfrihetsförordningens regler om rätt att ta del av allmänna handlingar inte gäller för SVT. För SVT gäller precis samma regler som för andra aktiebolag, d.v.s. att intern information och interna dokument inte är tillgängliga för utomstående. SVT kan därför inte tillmötesgå din begäran.

Med vänliga hälsningar
Citera
2008-08-28, 00:22
Medlem
snuffomans avatar
SVT ägs av staten men är ingen myndighet. Jämför det med V&S eller apoteket. Bara för att staten äger alla aktier eller en majoritet av dessa så betyder det inte att offentlighetsprincipen gäller.
Citera
2008-08-28, 00:27
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
SVT ägs av staten men är ingen myndighet. Jämför det med V&S eller apoteket. Bara för att staten äger alla aktier eller en majoritet av dessa så betyder det inte att offentlighetsprincipen gäller.

jag vet inte om den här killen har rätt, om han har det så bör offentlighetsprincipen gälla.
Jag har dock ej lyckats hitta rapporten ännu

http://liberalopposition.wordpress.com/2006/10/19/statlig-television-ar-ovardigt-en-demokrati/

Citat:
SVT har fortsatt att framhärda som oberoende och framför allt icke statligt bolag. För detta har de dock åkt på nöten tre gånger: Riksrevisionen slog 2003 fast att public service ägs direkt av staten, något som inte kan överklagas förrän 2007. Därefter fastslog den statliga offentlighets- och sekretesskommittén att public service är statliga bolag, och därmed omfattas av offentlighetsprincipen, trots mycket gnäll och tandagnissel från SVT. Slutligen slogs samma sak fast av regeringsrätten, som är högsta juridiska instans. Föga förvånande har SVT själva inte en gång nämnt dessa bakslag för ”den oberoende televisionen”.
Citera
2008-08-28, 01:46
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Public service-företagen Sveriges Radio (SR), Sveriges Television (SVT) och
Utbildningsradion (UR) omfattas av utredningens förslag, liksom Förvaltningsstiftelsen
som utgör ägarstiftelse för bolagen.
Utredningens uppfattning är att bolagen, liksom stiftelsen, ska omfattas av
offentlighetsprincipen. I utredningen jämställs de med statliga bolag.

http://www.sjf.se/pls/portal/docs/PAGE/ARKIV_FILER/REMISSER/OFFENTLIGT-SEKRETESS/INSYN%20OCH%20SEKRETESS%20I%20STATLIGA%20BOLAG%20M M%20SOU%202004-75.PDF
Citera
2008-08-28, 01:55
Medlem
snuffomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
http://www.sjf.se/pls/portal/docs/PAGE/ARKIV_FILER/REMISSER/OFFENTLIGT-SEKRETESS/INSYN%20OCH%20SEKRETESS%20I%20STATLIGA%20BOLAG%20M M%20SOU%202004-75.PDF
Det måste i sådana fall innebära att även statliga bolag omfattas, då får jag be om ursäkt för mitt felaktiga inlägg tidigare i tråden. Jag vet inte var jag har hört det men jag har alltid trott att statsägda aktiebolag inte omfattas av offentlighetsprincipen för att de är just bolag, bara att staten råkar inneha aktierna.

Varför är du så intresserad av SVTs anställningsavtal förresten?
Citera
2008-08-28, 22:08
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av snuffoman
Det måste i sådana fall innebära att även statliga bolag omfattas, då får jag be om ursäkt för mitt felaktiga inlägg tidigare i tråden. Jag vet inte var jag har hört det men jag har alltid trott att statsägda aktiebolag inte omfattas av offentlighetsprincipen för att de är just bolag, bara att staten råkar inneha aktierna.

Varför är du så intresserad av SVTs anställningsavtal förresten?

Om det inte hade varit anställningsavtalen så hade det varit något annat.
Det handlar bara om att utreda SVT's öppenhet och hurvida de följer offentlighetsprincipen.

SVT har samma uppfattning som du, så helt felaktigt var inte ditt inlägg.
Citera
2008-08-28, 23:20
Medlem
Tranquility Bass avatar
Spelar inte det faktum att SVT ägs av en stiftelse in huruvida offentlighetsprincipen gäller?
Citera
2008-08-28, 23:43
Medlem
Dharmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tranquility Bas
Spelar inte det faktum att SVT ägs av en stiftelse in huruvida offentlighetsprincipen gäller?

Frågan är väl inte -om- i det här fallet utan -varför- vår statliga television "ägs" av en stiftelse som är ytterst svår att granska
Citera
2008-09-04, 18:25
Medlem
Tranquility Bass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dharma
Frågan är väl inte -om- i det här fallet utan -varför- vår statliga television "ägs" av en stiftelse som är ytterst svår att granska

Tanken är, som jag förstått den, att politikerna inte ska kunna använda sina långa fingrar och påverka SVT/SR/UR. Detta faller dock något då det är politikerna som tillsätter styrelserna och andra höga tjänster i de aktuella bolagen.
Citera
2008-09-04, 19:10
Medlem
flowss avatar
Kruxet är väl att SVT inte utför myndighetsutövning?

För att se bolag som måste lämna ut handlingar och vilka handlingar; gå till
http://www.notisum.se/RNP/SLS/lag/19800100.htm

och sök på:
Kod:
I enlighet med vad som anges i 1 kap. 8 §

Nu kanske jag är helt ute och cyklar dock
Senast redigerad av flows 2008-09-04 kl. 19:13.
Citera
2018-07-24, 17:40
Medlem
bjornebarns avatar
Jag bumpar tråden för att se om någon kan ge ett mer utförligt svar.

Anledningen till att jag undrar är för att jag är intresserad av ett klipp från SVTs nyheter, som de har raderat från Internet: https://www.svtplay.se/video/18678190/lokala-nyheter-stockholm/svt-nyheter-stockholm-16-jul-19-55-1
Citera
2018-07-24, 18:30
Medlem
Ha4kioskvaltareJs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bjornebarn
Jag bumpar tråden för att se om någon kan ge ett mer utförligt svar.

Anledningen till att jag undrar är för att jag är intresserad av ett klipp från SVTs nyheter, som de har raderat från Internet: https://www.svtplay.se/video/18678190/lokala-nyheter-stockholm/svt-nyheter-stockholm-16-jul-19-55-1

De har tagit bort Fernando González´s framträdande! Kollade på Youtube men fann inte nyhetssändningen där heller.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in