2008-08-27, 22:01
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Jag visste inte om jag skulle lägga det här i den allmänna Firefox-tråden eller inte, men jag tänkte att det kanske är bättre att starta en ny tråd eftersom Firefox 3 är så nytt och fler säkert har stört sig på detta problem.

Jag gillar allt med den nya versionen, utom det faktum att alla mina bokmärken dyker upp i adressfältet. Både när jag skriver och när jag klickar för att öppna en nyligen besökt adress. Detta är otroligt störande eftersom jag har flera hundra bokmärken, och jag kan inte komma åt mina nyligen besökta sidor på ett snabbt sätt.

Vet att det går att byta tillbaka till den gamla versionen, men jag gillar allt med den nya, förutom just det här, så jag tänkte att det måste gå att få bort det på något sätt?
Citera
2008-08-27, 22:14
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Jag visste inte om jag skulle lägga det här i den allmänna Firefox-tråden eller inte, men jag tänkte att det kanske är bättre att starta en ny tråd eftersom Firefox 3 är så nytt och fler säkert har stört sig på detta problem.

Jag gillar allt med den nya versionen, utom det faktum att alla mina bokmärken dyker upp i adressfältet. Både när jag skriver och när jag klickar för att öppna en nyligen besökt adress. Detta är otroligt störande eftersom jag har flera hundra bokmärken, och jag kan inte komma åt mina nyligen besökta sidor på ett snabbt sätt.

Vet att det går att byta tillbaka till den gamla versionen, men jag gillar allt med den nya, förutom just det här, så jag tänkte att det måste gå att få bort det på något sätt?

Ditt problem är väldigt vanligt och det är väldigt många som stör sig på det.
Vänta lite så återkommer jag med lösningen.

EDIT:
1. Skriv "about: config" i URL-fältet aka. addressfältet.
2. Klicka "Ja, jag ska vara försiktig"
3. Skriv in "browser.urlbar.maxRichResults" i sökfältet högst upp på den sidan.
4. Sätt dess värde till -1.
5. Klart!
Senast redigerad av Enigmium 2008-08-27 kl. 22:16.
Citera
2008-08-27, 22:25
Medlem
Thoorfanghs avatar
Tack! Det fungerar utmärkt!
Citera
2008-08-27, 22:57
Medlem
Flytande_argots avatar
Ah, i samband med bokmärken så lär man väl nästan passa på och rekommendera foxmarks.

Oerhört smidigt att slippa tänka på bokmärken vid ominstallationer och liknande.

http://www.foxmarks.com/
Citera
2008-08-27, 23:39
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flytande_argot
Ah, i samband med bokmärken så lär man väl nästan passa på och rekommendera foxmarks.

Oerhört smidigt att slippa tänka på bokmärken vid ominstallationer och liknande.

Vad jag läste så var det gjort för att kunna ha samma bokmärken på flera datorer genom att spara dem online hos Foxmarks. Ingenting om backups eller liknande.

Guida mig? Annars kan man ju bara spara ner sina bokmärken fort och importera dem fort genom Firefox.
Citera
2008-08-27, 23:58
Medlem
Flytande_argots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Enigmium
Vad jag läste så var det gjort för att kunna ha samma bokmärken på flera datorer genom att spara dem online hos Foxmarks. Ingenting om backups eller liknande.

Guida mig? Annars kan man ju bara spara ner sina bokmärken fort och importera dem fort genom Firefox.

Ja, det här var ju aningen OT men det fanns ju vissa gemensamma beröringspunkter på problemen så jag tyckte det var värt att nämna. Och med tanke på att bokmärkerna spars på foxmarks.com så är det väl ändå att betrakta som en backup?

För övrigt en mycket bra och fungerande lösning på ett jävligt störande problem som du kom med.
Citera
2008-08-28, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ja, det här var ju aningen OT men det fanns ju vissa gemensamma beröringspunkter på problemen så jag tyckte det var värt att nämna. Och med tanke på att bokmärkerna spars på foxmarks.com så är det väl ändå att betrakta som en backup?

För övrigt en mycket bra och fungerande lösning på ett jävligt störande problem som du kom med.

Jag PMar dig ang. detta då det är OT.
Citera
2008-08-28, 00:19
Medlem
gadzooxs avatar
Citat:

....och i samband med bokmärken och övrigt bloat i adressfältet kan man ju passa på att nämna oldbar, en plugin som emulerar FF2's sätt att presentera grejerna.
Citera
2008-08-28, 03:07
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Ditt problem är väldigt vanligt och det är väldigt många som stör sig på det.
Vänta lite så återkommer jag med lösningen.

EDIT:
1. Skriv "about: config" i URL-fältet aka. addressfältet.
2. Klicka "Ja, jag ska vara försiktig"
3. Skriv in "browser.urlbar.maxRichResults" i sökfältet högst upp på den sidan.
4. Sätt dess värde till -1.
5. Klart!

Det fungerade. Tack så mycket!

Imorgon ska jag dessutom se till att äntligen sortera mina bokmärken
Citera
2008-08-28, 13:23
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Märkte idag att mina nyligen besökta adresser fortfarande inte sparas i adressfältet, även om jag slipper se mina bokmärken där.

Ska det vara så eller beror det på att jag pillat för mycket med inställningarna då jag försökte få bort bokmärkena på egen hand?

EDIT: Provade "oldbar", då verkade det som om det bara neutraliserade inställningen som jag gjort i config, så att det blev som innan jag ändrade något, alltså bokmärkena dök upp igen där, trots att värdet fortfarande var -1.
Senast redigerad av SheriffeN^^ 2008-08-28 kl. 13:43.
Citera
2008-08-28, 14:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SheriffeN^^
Märkte idag att mina nyligen besökta adresser fortfarande inte sparas i adressfältet, även om jag slipper se mina bokmärken där.

Ska det vara så eller beror det på att jag pillat för mycket med inställningarna då jag försökte få bort bokmärkena på egen hand?

EDIT: Provade "oldbar", då verkade det som om det bara neutraliserade inställningen som jag gjort i config, så att det blev som innan jag ändrade något, alltså bokmärkena dök upp igen där, trots att värdet fortfarande var -1.

Det är nog oldbar som påverkar att ändringen i about:config inte fungerar som du vill.

Men om jag har förstått det rätt så vill du att om du "klickar ner" (så att en dropdown-meny kommer) att dina senaste besökta siter ska stå där men inte några som helst siter som du har besökt?

Om så är fallet så vet jag inte hur du ska bära dig åt :/
Citera
2008-08-28, 14:54
Medlem
SheriffeN^^s avatar
Citat:
Det är nog oldbar som påverkar att ändringen i about:config inte fungerar som du vill.

Men om jag har förstått det rätt så vill du att om du "klickar ner" (så att en dropdown-meny kommer) att dina senaste besökta siter ska stå där men inte några som helst siter som du har besökt?

Om så är fallet så vet jag inte hur du ska bära dig åt :/

Japp, tog bort oldbar.

Nja, menade att jag gärna vill ha det som på gamla Firefox (och nästan alla andra webbläsare), alltså att adresser som jag skrivit in syns i dropdown-menyn. Trodde att oldbar skulle fixa det, men det kanske inte går eftersom jag har petat i config?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in