Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-27, 17:33
Bannlyst
"Verksamhet som företaget kommer att bedriva

Verksamhet

Andel av total verksamhet (%)"

Vad skriver jag in här? Det är försäljning av rökelse jag ska syssla med. Skriver jag då bara "försäljning av rökelse över internet"? Andel av total verksamhet är 100% eller?
Citera
2008-08-27, 17:40
Bannlyst
Nettoomsättning är hur mycket jag beräknar gå i vinst med eller alltså intäkter-utgifter eller är det bara intäkter? Handledaren på almi sa att jag borde hålla nere denna summan lite, varför?
Citera
2008-08-27, 18:14
Bannlyst
Orka att ingen svarar i tråden.......

Arbetsgivare m.fl. under resten av inkomståret

Ska jag skriva mig själv där eller gäller det om jag har ett jobb utanför företaget?
Citera
2008-08-27, 20:19
Medlem
Dessvärre låter det som att du har förstått allt för lite om att starta en firma. Att registrera en enskild firma är den lättare biten, framförallt om du ska sälja rökelser till privatpersoner över internet då du måste betala in skatt.

Det finns riktigt mycket bra och lättförståeliga böcker på biblan att läsa helt gratis som tar upp hela processen emd att starta en firma och vad du måste tänka på och varför. Gör inget förhastat, du ska ju för all del starta en firma men ta två timmar att läsa igenom det mest grundläggande.
Citera
2008-08-27, 20:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Dessvärre låter det som att du har förstått allt för lite om att starta en firma. Att registrera en enskild firma är den lättare biten, framförallt om du ska sälja rökelser till privatpersoner över internet då du måste betala in skatt.

Det finns riktigt mycket bra och lättförståeliga böcker på biblan att läsa helt gratis som tar upp hela processen emd att starta en firma och vad du måste tänka på och varför. Gör inget förhastat, du ska ju för all del starta en firma men ta två timmar att läsa igenom det mest grundläggande.

Det jag ska göra är ju riktigt simpelt.... startar ju endast firma för att kunna skatta, men jag förstår ju inte vad jag ska fylla i överallt.
Citera
2008-08-27, 21:03
Bannlyst
"Ska du redovisa moms i din inkomstdeklaration lämnar du uppgift om din beräknade moms här. Ingående moms är moms som du som näringsidkare betalar till dina leverantörer. Utgående moms är moms som dina kunder betalar till dig. Skillnaden mellan ut- och ingående moms läggs till grund vid beräkning av den preliminärskatt du ska betala."

Problemet här är att från sidorna jag köper så står aldrig moms med:/ Hur gör jag då?
Citera
2008-08-27, 21:32
Medlem
Jag, en stekares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deanna
Hur menar du?
tjänster är väl också en näringsveksamhet? Det är väl försten lättare att hoppa över f-skattsedel om man tillhandahåller tjänster genom tex frilans?

Ja, tjänster är näringsverksamhet, men det är just när du utför tjänster som uppdragsgivaren är mån om att man har F-skatt. Annars blir denne skyldig att betala sociala avgifter.
frilansare som skickar offerter utan att ange F-skatteinnehav är nog väldigt få.

En enmansföretag som endast säljer fysiska saker är ett typexempel på företag som inte har någon användning för F-skattsedel.
Citera
2008-08-28, 08:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av erille
Det jag ska göra är ju riktigt simpelt.... startar ju endast firma för att kunna skatta, men jag förstår ju inte vad jag ska fylla i överallt.

Ah, så det är inte värt två timmars läsande? =)
Allt det du frågor finns dessutom redan i flera trådar här på flashback om du inte orkar gå till bibblan.
Citera
2008-08-28, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Nurka
Ah, så det är inte värt två timmars läsande? =)
Allt det du frågor finns dessutom redan i flera trådar här på flashback om du inte orkar gå till bibblan.

Har du länkarna till trådarna? Har sökt, men hittar inte.
Citera
2008-08-28, 18:08
Medlem
izzys avatar
Angående Bankgrio så behöver du inte starta företag för att få detta, jag hade det på swedbank innnan jag startade mitt företag. Dock så behöver du teckna deras "företagspaket" där bankgiro ingår detta kostar 500:- iåret om jag inte är ute och cyklar.. Kan kolla i mina papper om du vill.
Citera
2008-08-28, 19:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av izzy
Angående Bankgrio så behöver du inte starta företag för att få detta, jag hade det på swedbank innnan jag startade mitt företag. Dock så behöver du teckna deras "företagspaket" där bankgiro ingår detta kostar 500:- iåret om jag inte är ute och cyklar.. Kan kolla i mina papper om du vill.

Ja, kolla gärna! 500 kronor om året låter mycket.
Citera
2008-08-28, 19:25
Medlem
izzys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solar eclipse
Ja, kolla gärna! 500 kronor om året låter mycket.
Det var garanterat inte mindre än 500:- Det jag var orolig för var att det var en halvårskostnad.
Kollar när jag kommer hem!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in