Flashback bygger pepparkakshus!
2008-08-27, 16:26
Medlem
Ace Venturas avatar
Hej på er!

Tänker inte gå in på det djupare på det men jag kör sedan ett år tillbaka Vista Ultimate 64-bit, och det med blandat resultat. Överlag är jag nöjd för det mesta funkar bra.... men ...trots att datorspecen är grymt bra och faktiskt räcker till med hästlängder - och trots att jag jagar mig blodig efter de senaste drivrutinerna - så har jag likt förbannat problem med laggande grafikhantering, totalt uteblivet stöd för t.ex videoredigering, inget stöd för DV-videokameran, ingen fungerande (Hauppage) TV-lösning osv osv. Alltså massor av multimediahantering (det som 64-bits Vista skulle vara så jävla bra på) funkar inte över huvudtaget!?

Datorn funkar inte helt ut helt enkelt. Inte med det jag vill göra. Har inte heller tålamod att sitta fast ännu ett år i "det kommer nog fungerande drivrutiner snart" resonemanget. Det börjar bli tröttsamt och jag misstänker starkt att det kommer att ta mer än ett år innan alla 64 bitar faller på plats.

Nåväl, jag har verkligen ingen lust att gå tillbaka till XP men däremot funderar jag nu starkt på att byta till Vista Ultimate 32-bit. Eftersom detta lilla glädjeskutt s a s "bakåt i tiden" dock ändå kommer att kosta mig 2-3.000 pix så tänkte jag, innan jag bestämmer mig, pitcha ut frågan här om det är någon annan här som gjort så eller funderat på det, och i så fall varför? Det vore bara intressant att höra.
Citera
2008-08-27, 16:35
Medlem
Ace Venturas avatar
Moderatorn: Såg att någon hann posta en liknande tråd medan jag satt och klurade/jobbade men den här kan väl ändå vara kvar eftersom frågeställningen är lite annorlunda tack.
Citera
2008-08-27, 16:40
Bannlyst
Jag kör Vista 64 och är helnöjd. Videoredigeringen fungerar utmärkt (adobe premiere), FireWire-anslutningen till min DV-kamera fungerar t.o.m. bättre än vad den gjorde på XP.

Det är inte många gamla applikationer som jag inte har kunnat köra, typ 2 tror. Min dotter kan t.o.m. spela Barbie-spel (DirectX 7) från 2000, och andra spel från från slutet av 90-talet.

Jag har två andra arbetsmaskiner här med Vista 32, och XP. Men jag kör ju mycket hellre på Vista 64. Stabilare, jämnare och snabbare i sin multitasking.
Citera
2008-08-27, 19:34
Medlem
Lensflares avatar
När jag installerade 64-bit trodde jag att problemen skulle hopa sig.
Man har ju läst skräckhistorier om att inte ett skit fungerar med 64-bit, men för mig har allt fungerat oförskämt bra.

Precis som för Forth83 så fungerar min firewire-anslutning med en Sony-kamera perfekt, likaså adobe premiere.
Mitt tv-kort Hauppauge HVR-1300 fungerar mycket bra med senaste drivrutinerna, det känns till och med som att bilden är en aning bättre nu men det kanske bara är inbillning.
Inspelningarna känns också mycket stabilare, men det kanske beror på att jag har mer ram-minne nu.

Hittills har allt jag hade på Xp-32bit fungerat klockrent förutom en sak, O&O Defrag klagar på att man måste ha windows 2000 eller senare!?
Eventuellt så kanske det finns en 64-bits lösning ute, jag har bara inte orkat att se efter ännu.

Nu har jag i och för sig bara haft Vista 64-bit i ett par dagar, men jag blev helt klart förvånad över att allt har gått så smidigt. Och uppstår inga stora problem så ser jag ingen anledning till att byta tillbaka till 32-bit.

Min dator om det kan hjälpa på nåt vis.
Asus P5B-V
Intel Core 2 Duo E6600
NVIDIA GeForce 8800 GTS
Citera
2008-08-27, 19:56
Medlem
luddekluddes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ace Ventura
Hej på er!

Tänker inte gå in på det djupare på det men jag kör sedan ett år tillbaka Vista Ultimate 64-bit, och det med blandat resultat. Överlag är jag nöjd för det mesta funkar bra.... men ...trots att datorspecen är grymt bra och faktiskt räcker till med hästlängder - och trots att jag jagar mig blodig efter de senaste drivrutinerna - så har jag likt förbannat problem med laggande grafikhantering, totalt uteblivet stöd för t.ex videoredigering, inget stöd för DV-videokameran, ingen fungerande (Hauppage) TV-lösning osv osv. Alltså massor av multimediahantering (det som 64-bits Vista skulle vara så jävla bra på) funkar inte över huvudtaget!?

Datorn funkar inte helt ut helt enkelt. Inte med det jag vill göra. Har inte heller tålamod att sitta fast ännu ett år i "det kommer nog fungerande drivrutiner snart" resonemanget. Det börjar bli tröttsamt och jag misstänker starkt att det kommer att ta mer än ett år innan alla 64 bitar faller på plats.

Nåväl, jag har verkligen ingen lust att gå tillbaka till XP men däremot funderar jag nu starkt på att byta till Vista Ultimate 32-bit. Eftersom detta lilla glädjeskutt s a s "bakåt i tiden" dock ändå kommer att kosta mig 2-3.000 pix så tänkte jag, innan jag bestämmer mig, pitcha ut frågan här om det är någon annan här som gjort så eller funderat på det, och i så fall varför? Det vore bara intressant att höra.

Det känns lite hårdcore att punga ut 2-3000 för en ny licens. Kan du inte bara "låna" ett crackat xp från piratbukten och sedan byta tillbaks senare till din gamla licens när du känner att det är läge att byta tillbaks. Drivrutiner kommer i sinom tid och när den tiden väl är inne kanske det känns lite surt att du pungade 3000kr mer än vad du hade behövt.
Citera
2008-08-27, 20:09
Medlem
Germanias avatar
ganska meningslöst raljerande om du inte specifierar hårdvara du saknar drivrutiner för. men rent generellt så är gammal hårdvara ett problem drivrutinsmässigt då tillverkarna inte bryr sig om att fixa drivrutiner till dem.(det är inte MS uppgift faktiskt). finns ingen anledning att köra vista om du inte har en hyfsat ny dator

"totalt uteblivet stöd för t.ex videoredigering" tyder på ett allvarligt fall av SBS
Citera
2008-08-30, 10:41
Medlem
Ace Venturas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Germania
"totalt uteblivet stöd för t.ex videoredigering" tyder på ett allvarligt fall av SBS

Jag uttryckte mig lite svepande i rena ilskan. Det är naturligtvist inte ett t o t a l t uteblivet stöd för videoredigering, dock tycker jag inte att just mina program och tillbehör funkade bra, om ens alls. Har dessutom bara nyare (och laglig) mjuk-/hårdvara i/till min nuvarande burk.

Jag kan däremot hålla med om att en del säkert beror på SBS. Jag har varit med och pulat datorer ganska länge men med åren så får man mindre och mindre tålamod att leta efter lösningar om saker och ting inte funkar direkt. Fast just här känns det som jag ändå gjort en rejäl insats utan att få det att funka?

Gjorde faktistk som så att jag inhandlade en 32-bits Vista Ultimate och slängde in den i datorn igår... och se! Allt funkar nu som det ska! T.o.m. min relativt nya Zyxel brandvägg vaknade till liv. Min DV-kamera får helt plötsligt kontakt med datorn igen och mitt Hauppauge TV-kort funkar klockrent. Win-TV lirar osv osv.

Nackdelen är att eftersom jag kört 64-bitars Vista så känns det ibland lite långsammare. Inte mycket utan bara en liten liiiiiten fördröjning, oftast när jag startar program, som egentligen inte gör något mer än retar mig eftersom jag vet att i 64-bitarsversionen hade åtgärden ifråga redan varit igång.
Senast redigerad av Ace Ventura 2008-08-30 kl. 10:56.
Citera
2008-08-30, 11:29
Medlem
FL10s avatar
64 Bit fungerar riktigt bra för mig. Det som jag inte gillar är att mit Ati 2400 crashar datorn när jag sätter den i "sleep" eller hibernation mode. Ganska jobbigt med tanke på att det är en laptop. Får väl hoppas på en fix snart
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in